اختصاصی تیتر کوتاه؛

سفر خارجی با خودروی شخصی چگونه است؟/ ریز و درشت کابوتاژ خودرو

همیشه سفر با خودروی شخصی می تواند جایگاه ویژه ای در میان خانواده داشته باشد چرا که مسیرها طولانی تر شده و اگر چند خودرو همزمان با هم سفر کنند لذت سفر دو چندان می شود. با گران شدن هزینه های هواپیما و دردسرهای پیدا کردن بلیط قطار، سفر با خودروی شخصی بیشتر هم توصیه می شود.

سفر خارجی با خودروی شخصی چگونه است؟/ ریز و درشت کابوتاژ خودرو

به نظر می رسد که سفر با خودروی شخصی تنها به داخل مرزهای کشور محدود شده است در حالی که اگر یک خودرو مناسب سفر در اختیار دارید می توانید با هزینه نه چندان زیادی از مرز خارج شده و به کشورهای خارجی هم سفر داشته باشید. برای اینکار تنها کافیست تا از قوانین خروج خودرو پیروی نمایید. 

به‌طور کلی، Cabotage، یا کابوتاژ که در برخی از موارد حتی به آن کاپوتاژ هم گفته می‌شود، در اصل یک اصطلاح گمرکی است به معنای حمل و نقل کالا یا مسافر از جایی به جای دیگر. شما می توانید با کابوتاژ کردن خودروی خود، مجوز رسمی خودرو برای خروج از کشور را بگیرید. 

برای انجام عملیات کابوتاژ به چه مدارکی نیاز دارید؟ 

برگ سبز خودرو

سند خودرو

کارت ماشین

گواهینامه ملی

بیمه‌نامه خودرو

عکس ۳ * ۴

گذرنامه

به همراه خودروی شخصی

هزینه های کابوتاژ خودرو به چه صورت است؟ 

به طور کلی هزینه های کابوتاژ ممکن است در تغییر باشد اما آخرین نرخنامه ای که کانون ایرانگردی و جهانگردی اعلام کرده است به شرح زیر می باشد: 

3

برای استفاده از کاپوتاژ لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

اگر کابوتاژ شما دارای اعتبار است و قصد دارید ماشین خود را بفروشید، یادتان باشد که حتماً آن را باطل کنید.

اگر قبلاً کابوتاژ داشته‌اید و قصد تمدید دارید؛ لازم نیست که هزینه پرداخت پرداخت کنید و یا اینکه برچسب IR بگیرد.

اگر از پلاک ترانزیت دریافتی روی ماشین دیگر استفاده کنید، مجرم هستید!

اگر خودرو شما بالای 20 سال دارد، باید حتماً از سازمان میرات فرهنگی مجوز بگیرد.

پلاک کابوتاژ خودرو‌هایی که در منطقه آزاد مثل ارس هستند، فقط اجازه عبور از مرز نخجوان و ارمنستان را دارند.

بعد از اینکه پلاک بین المللی را دریافت کردید می‌توانید آن را با بست پلاستیکی روی خودرو نصب کنید. در نظر داشته باشید این پلاک، پلاک دائمی شما نیست و قرار است بعد از بازگشت به کشور آن را جدا کنید. بهتر است برای کاهش هزینه‌ها و راحتی نصب و جداسازی از پرچ فلزی استفاده نکنید.

زمانی کاپوتاژ خودروی خود را دریافت کردید و از آن در سفر خود استفاده کردید باید آن را باطل کنید؛ چراکه کاپوتاژ باید دوباره بعد از یک سال تمدید شود و اگر آن را تمدید نکنید مشمول جریمه خواهید شد. در هنگام فروش خودرو نیز باید کاپوتاژ خود را باطل کرده باشید.

محمد امین زمانی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر