یادداشت/

صنعت تبلیغات و تصویر خانه‌ای غرق در نور

عباس تقدسی نژاد - مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب

حالا دیگر سخن گفتن از تبلیغات بر مدار هزینه و چرایی نمی گذرد .

حالا کمتر صاحب کسب و کاری است که یقین داشته باشد بدون تبلیغات یا داشتن اسم و رسم می تواند حیات اقتصادی داشته باشد .

جامعه ی ایرانی همیشه از رسانه ها به فاصله ی کمی از پیدایش جهانی بهره برده و استفاده نموده است .

صنعت چاپ ، سینما ، رادیو و تلویزیون و غالب رسانه های رسمی زودتر از آنچه تصور می شد در دسترس ایرانیان قرار گرفته است و همین موضوع ایرانیان را جامعه ای آشنا به صنعت ارتباطات ، تصویر و تخیل معرفی نموده است .

این ظرفیت تطابق پذیری و بهره گیری از رسانه در کنار موقعیت جغرافیایی و شاهراهی ایران جامعه ایرانی را همیشه نسبت به آنچه در جهان و تحولات می گذرد آگاه و خبره و کیفی در انتخاب پرورش داده است .

امروزه نیز در عصر فرا ارتباطات که تلفیقی از رسانه های کلاسیک ، نوین و  شبکه های اجتماعی سیال مخاطب را در اقیانوسی از داده برای انتخاب قرار می دهند ،  اکوسیستم کسب و کار ایرانی بیشتر از گذشته باید به باور مخاطب هوشیار و کیفی خواه پی ببرد و بداند که دوران اقناع مشتری سخت گیر آغاز شده است و فروش در اقیانوس داده ها و سهولت دسترسی به برندها کار آسانی نیست .

کسب و کارهای ایرانی که در شرایط سخت ظالمانه ی تحریمی بخشی از بازارهای صادراتی خود را از دست داده اند و با توزیع کوچک تر مواجه اند در بازار تبلیغات وضعیت پیچیده تری دارند از سویی باید در صنعت گران تبلیغات کشور و رسانه های رسمی حضور داشته باشند که شاید برای بسیاری از ایشان مهیا نباشد و از سویی با فقر شدید تولید  محتوای تبلیغاتی مواجه اند .

تقدسی نژاد


صنعت تبلیغات در شرایط کنونی باید  نسبت های خود را با اجتماع ، صاحبان کسب و کار و فضای بین المللی روشن کند چرا که این شناخت وضعیت هم به توسعه ی کسب و کارها کمک می کند و هم صنعت تبلیغات را رونق بیش از گذشته می دهد . برخی موارد که بازار تبلیغات و صاحبان کسب و کار را می تواند به تعامل دوسویه نزدیک می کند را می توان بدین شرح و خلاصه وار تحلیل نمود ؛  

یکم : صنعت تبلیغات گران برای کشور در شرایط کنونی قبل از آسیب به کسب و کارها به واسطه ی عدم حضور کسب و کارها ، صنعت تبلیغات را به موقعیت بی اثری می کشاند و کسب و کارها در بازار محدود داخلی روش های کم هزینه و اغلب شعاری و بی کیفیت را انتخاب می کنند که دخل را با خرج متناسب کند .

دوم : ظهور رسانه های جدید و شبکه های اجتماعی ، هوش مصنوعی و رسانه های تلفیقی ، عرصه را به صورت طبیعی بر رسانه های غالب  در تبلیغات ایران تنگ خواهد کرد ‌ . ایجاد یک رستاخیز تبلیغاتی به نفع صنعت تبلیغات با محوریت فعالان این صنعت ضروری است .

سوم : صنعت تبلیغات برای کمک به کسب و کارها می بایست بیش از فروش رسانه به نوآوری در محتوا و خلق ارزش فکر کند و پوسته های خشک و تکراری محتوا را دور بریزد و بداند که با مخاطب سخت ، هوشمند و کیفی خواه و اغلب جاه طلب مواجه است ‌ . در سال های اخیر این نگره مورد توجه بوده و ظهور استعدادها ی خلاق با کمپین های جذاب را شاهدیم که می تواند شتابان تر با راه اندازی مدارس اختصاصی تبلیغات و ارتباطات جهانی نیز باشد .

چهارم : صنعت تبلیغات برای اقتصاد کشور از نان شب هم واجب تر است و این واجب بودن از آنجا می آید که فرهنگ ، اقتصاد ، صنعت و در یک کلام زیست ایرانی سرشار از ظرفیت هایی است که برای جهان ناشناخته و حیرت انگیز است در صورت شناخت .

از معماری تا فرهنگ غذا و خوراک سلامت و حلال ایرانی ، از جاذبه های طبیعی تا تولیدات با کیفیت محصولات ایرانی ، از آداب و رسوم ناب ایرانی تا جریان نوآور اقتصاد دانشگاهی ایران و در یک کلام زندگی ایرانی که توانسته است ضمن حفط هویت اسلامی و ایرانی خود با جهان جدید نیز تعامل نماید نیازمند تبلیغات و دیده شدن است .

محصول این دیده شدن رشد اقتصادی ، بهره وری و صلح خواهد بود .

من زندگی ایرانی را به عنوان یک میراث جهانی نجیب و جداب نیازمند معرفی بهینه ، باشکوه و خاص می دانم .

امید که صنعت تبلیغات کشور با کیفی سازی بیشتر رسانه ها و تولید محتوای خلاق بر ضرورت برند سازی و ایجاد گفتمان برای زندگی ایرانی و کسب و کارهای خلاق ایرانی بیش از همیشه کوشا باشد .

در انتها خاطر نشان می شوم که صنعت نمایشگاهی کشور به عنوان رسانه ای قدرتمند ، اقتصادی و اثربخش می تواند صدایی برای رونق بخشی چابک و هدفمند برندهای ایرانی باشد.  

رسانه ای که تقویت کننده ارتباطات انسانی ، تعاملات اجتماعی و سازمانی گسترده و ایجاد فرصت برای مشتری سخت گیر است .

بدون تردید کسب و کارهای داخلی بیش از گدشته از بازار صنعت نمایشگاهی می توانند بهره برده و ظرفیت های عظیم خود را در سال جهش تولید با مشارکت مردم ، به معنای واقعی با مردم به مشارکت بگذارند .

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • مصطفی یوسفی زادگان

    بسیار عالی بود

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر