در گفت و گوی تیتر کوتاه با معاون وزیر صمت مطرح شد؛

نقش ویژه توسعه صنایع کوچک در جهش تولید

مقیمی گفت: توسعه و رشد صنایع کوچک از مصادیق اجرایی تحقق شعار سال به شمار می رود.

نقش ویژه توسعه صنایع کوچک در جهش تولید

سازمان صنایع کوچک و شهرک ‌های صنعتی ایران یکی از کلیدی ترین و مهم ترین بخش های صنعتی کشور در راستای تحقق شعار سال مبنی بر "جهش تولید با مشارکت مردم"، به شمار می رود.  توسعه زیرساخت ‌ها، احیای واحدهای راکد، نوسازی و بازسازی صنایع، افزایش ظرفیت واحدهای نیمه‌ فعال، توسعه خوشه‌ های صنعتی، تسهیل صادرات و تدوین مدل‌ های مشارکتی برای واحدهای صنعتی کوچک از چالش های مهم صنعت در کشور به شمار می رود. چالش هایی که فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران معتقد است برای رفع آنها برنامه ریزی های لازم به عمل آمده است.

گفتگوی خبرنگار تیتر کوتاه با فرشاد مقیمی را در ادامه مطالعه خواهید کرد:

محورهای تحقق شعار سال

مقیمی در این گفتگو بیان داشت: سازمان صنایع کوچک و شهرک ‌های صنعتی ایران محور های مختلفی را برای تحقق شعار سال پیش بینی کرده و برنامه ریزی های لازم در این خصوص را انجام داده است. یکی از این محورها موضوعات مربوط به حمایت از صنایع کوچک و دیگری توسعه زیرساخت ها است.

وی افزود: یکی از محورهای اصلی در حوزه حمایت از صنایع کوچک احیای واحدهای صنعتی راکد است. البته ما معتقدیم نوسازی و بازسازی صنایع در کنار احیای این واحدهای صنعتی پایداری این واحدها را تضمین خواهد کرد. از این جهت این موضوع نیز یکی دیگر از برنامه های مهم ما در شرکت صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در سال جاری خواهد بود.

فرشاد-مقیمی

مدیرعامل شرکت صنایع کوچک و شهرک های صنعتی همچنین خاطرنشان کرد: به ظرفیت رساندن واحدهای صنعتی زیر ظرفیت از دیگر برنامه های ما در سال جهش تولید با مشارکت مردم است. این برنامه دو حُسن بسیار مهم دارد که یکی از آنها جلوگیری از توقف فعالیت این واحدها و دیگری با افزایش تولید این واحدها رسیدن به افزایش بهره وری سرمایه و افزایش کسب و کار است.

توسعه خوشه های صنعتی

مقیمی در ادامه عنوان کرد:‌ توسعه خوشه های صنعتی از دیگر برنامه های ما برای تحقق شعار سال است. توسعه خوشه ها در مراکزی انجام می شود که تجمیع جمعیتی و مزیت تولیدی وجود دارد. این موضوعات موجب می شوند که هم برنامه های اجرایی ما در توسعه صنعت دنبال شوند و هم شعار سال به تحقق برسد. البته نباید فراموش کرد که ما در صنایع کوچک اصلا بخش دولتی نداریم و صفر تا صد این فعالیت های صنعتی توسط بخش خصوصی انجام می شود. بنابراین توسعه و رشد این صنعت از مصادیق اجرایی تحقق شعار سال به شمار می رود.

معاون وزیر صمت همچنین تصریح کرد: ما برای توسعه صادرات محصولات صنایع کوچک کشور نیز برنامه ریزی کرده ایم. هم اکنون بالغ بر ۱۰۰۰ واحد صنعتی در شهرک های صنعتی ما مشغول به فعالیت هستند که فعالیت صادراتی دارند. تعدادی از این واحدها نیز جزو واحدهای برتر در حوزه صادرات کشور انتخاب شده اند. بنابراین ما بر این واحدها تمرکز ویژه تر داریم. البته گفتنی است که به منظور تداوم حضور این واحدهای تولیدی در بازارهای جهانی،  از ظرفیت شرکت های مدیریت صادرات بهره می گیریم که برای استفاده و بهره برداری بهتر از ظرفیت این شرکت ها برنامه هایی را در نظر گرفته ایم.

تدوین مدل های مشارکتی

مدیرعامل شرکت صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در پایان گفت: تدوین مدل های مشارکتی از دیگر برنامه های ما برای واحدهای صنعتی کوچک است. اعتقاد ما بر این است عدم مشارکت مردم در حوزه های مختلف چند دلیل دارد که یکی از آنها عدم معرفی اولویت ها به مردم است. نبود مدل مشارکتی یا معیوب بودن این مدل نیز از دیگر دلایل عدم حضور مردم در بخش های مختلف صنعتی است. ما امروزه در صدد رفع عیوب هستیم. از طرفی مدل های جدید مشارکت های مردمی در حوزه تولید را نیز معرفی و فراخوان خواهیم کرد که امیدواریم خلل نبود مردم در این عرصه را تا حدود زیادی پر کند.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • محمود

    تکرار حرفها زمانیکه نمیشه تسهیلات گرفت چطور پیشرفت تولید صنایع کوچک صورت میگیره خدای تولید نه دولت نه وزارت‌ بلکه بانک هست بانکها هم به دلالها و وارد کننده‌ها از چین و ساختمان سازها تسهیلات میدن خلاصه اونهاییکه پارتی دارن وام میگیرن بقیه بهتره نرم سراغ تولید بیچاره میشن

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها