همدلی مردم جهان مقابل حوادث غزه؛

رسانه های غرب ناتوان در فریب اذهان عمومی

جعفر قنادباشی-کارشناس مسائل سیاسی

رسانه های غرب ناتوان در فریب اذهان عمومی

جریحه‌دار شدن احساسات عمومی نیروی بسیار زیادی را ایجاد می‌کند و افکار عمومی را طوری بسیج می‌کند که کنترل همه قدرت‌هایی که قبلاً افکار عمومی را هدایت می‌کردند از دستشان خارج می‌کند و هدایتشان به سمت‌وسوی حامیان آن سخت و غیرممکن می‌شود و می‌تواند در جاهای مختلف نمودهای مختلفی داشته باشد. به طور مثال تمام سفارتخانه‌های آمریکا، اسرائیل، انگلیس و فرانسه در تمام دنیا به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و از طرفی نگران مردمی هستند که غمگین از واقعه غزه‌اند از طرفی بسیار خشمگین از اعمال رژیم صهیونیستی و حمایت‌های علنی از آن‌ها هستند. هیچگاه حتی در زمان ۱۱ سپتامبر و بعد از آن که امریکا شروع به جنگ علیه بعضی کشورها کرد مسئله امنیت سفارتخانه‌ها به این اندازه مورد تهدید نبوده و این موضوع با سلسله اقدامات اسرائیل، انگلیس، و فرانسه در حال افزایش است.

آمدن بایدن و پیش از آن بلینکن به منطقه منجر به تهدیدات بیشتری علیه امریکا شد از طرف افکار عمومی که برایشان جان انسان‌ها مطرح بود که این افکار عمومی به‌هیچ‌وجه خاص جهان اسلام نیست و تمام مکاتب زمانی که به مسئله کودک کشی و آدم‌کشی به این وسعت می‌رسند بی شک می‌خواهند واکنشی نسب به آن نشان دهند و مجموعه این نیروها یک همدلی ایجاد می‌کند که شاهد آن هستیم.

رژیم صهیونیستی برای سال‌های سال مورد خشم و نفرت قرار گرفته است و آنچه سعی کردند در دو دهه قبل پنهان کرده و چهره خود را با صلح و... آرایش کنند، همه این دستاوردها ازمیان‌رفته است. یکی از این دستاوردها که آنها فکر می‌کردند به آن دست پیدا خواهند کرد زمینه‌سازی برای تثبیت موقعیت خودشان از طریق عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی بود و آنها سال‌ها تلاش کردند و انواع اجلاس‌های بین‌المللی و رسانه‌ها را به کار گرفتند و همچنین دولت امریکا در زمان ترامپ را بکار گرفتند تا تحت عنوان صلح ابراهیم به کشورهای عربی برای برقراری رابطه فشار بیاورند آنها باهدف اینکه رژیم اسرائیل رژیم مشروع در منطقه شناخته و تلقی شود و ترامپ جریان معامله بزرگ قرن را راه انداخت باهدف تأمین همین خواسته اسرائیل که الان شاهدیم تمام این دستاوردها از بین رفته است. همچنین در تلاش برای عادی‌سازی روابط با عربستان بودند؛ اما الان حتی کشورهایی همچون امارت، بحرین، سودان و... که روابطشان عادی‌سازی شده بود نیز دیگر جرئت اینکه از عادی‌سازی صحبت کنند ندارد و حتی سفارت اسرائیل در ترکیه و اردن توسط مرد به آتش کشیده می‌شود که نشان می‌دهد حتی روابط کشورهایی که قبلاً با اسرائیل رابطه برقرار کردند هم در معرض خطر قرار گرفته است.

مسئله دیگر اینکه بعضی معتقدند ممکن است آنچه در نیجر شاهد بودیم در کشورهای عربی که سعی دارند رابطه‌شان را به طور پنهانی با اسرائیل حفظ کنند رخ هد. در نیجر عده‌ای از نظامیان، حکومت دست‌نشانده فرانسه را سرنگون کردند و بلافاصله مردم به آنها پیوستند چرا که این موضوع خواست مردم بود که خواستار خروج فرانسه از کشورشان بودند. در حال حاضر در اردن افکار عمومی خواستار قطع ارتباط با اسرائیل و فراهم‌کردن زمینه کمک فراوان به مردم و مجروحین و آوارگان فلسطینی است که توسط حکومت به آن چندان توجهی نمی‌شود؛ لذا افکار عمومی بسیار خشمگین است.

زمانی که بیداری اسلامی به‌تازگی اتفاق افتاده بود و شکست نخورده بود حسنی‌مبارک متهم شده بود به اینکه با اسرائیل رابطه برقرار کرده است و بعداً که نظرسنجی برگزار شد مشخص شد بیش از ۶۰ درصد خواسته مردم در جریان بیداری اسلامی از سیاست خارجی است و از اینکه با اسرائیل رابطه دارند ناراضی هستند و بعد هم سفارت اسرائیل در طبقه پنجم ساختمان از طرف جوانان مصری تسخیر شد که نشان‌دهنده خشم مردم مصر از رژیم صهیونیستی است؛ لذا این احتمال را مطرح کردند که ممکن است در اردن و مصر و حتی مغرب این حرکت رخ دهد چون مردم خواستار کمک به فلسطینیان هستند و وقتی ببینند به خواسته‌شان پاسخ داده نمی‌شود به‌خصوص نظامیان که ابزار نظامی اختیار دارند و می‌توانند ضرباتی به طور مستقیم و با تمرد از فرامین فرماندهانشان علیه رژیم صهیونیستی انجام دهند، می‌توانند دست به اقداماتی بزنند که موجب موج سوم بیداری اسلامی شود و عده‌ای معتقدند آنچه در حال رخ‌دادن است جرقه‌ای است برای شعله‌ور کردن مجدد انقلاب‌هایی که دیکتاتورها و متحدین غرب را خواهد سوزاند و از بین خواهد برد.

اگر به دهه ۵۰ شمسی برگردیم می‌بینیم عده‌ای از جوانان با استفاده از چند تیربار خودشان را به فرودگاه بن گورین رساندند و بدون اینکه مسلمان باشند و اشتراک فرهنگی با مسلمانان داشته باشند همه آنچه در فرودگاه بود را به تیربار بستند و این نمونه نشان‌دهنده وجدان بیدار بشری است و این سه جوان ژاپنی بدون اطلاع دولت ژاپن و به طور پنهانی از هواپیمای ژاپنی پیاده شدند و مردم را به گلوله بستند. مسلماً در گوشه‌وکنار جهان مردمان بسیاری هستند که تاب تحمل ادامه چنین جنایاتی را ندارند و خواستار مجازات افرادی هستند که چنین جنایاتی کرده‌اند و چون هیچ امیدی به سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های خود ندارند ممکن است شخصاً اقدام کنند و این هم نمونه دیگری است که قبلاً اتفاق افتاده و رژیم صهیونیستی و حامیان آن سعی کرده‌اند از اذهان عمومی پاک کنند که البته در آرشیو مطبوعات موجود است. چنین اقداماتی را قطعاً در سال‌های آتی شاهد خواهیم بود. هرکسی توانایی پیدا کند ممکن است به آنها ضربه بزند و احتمال گسترش آن وجود دارد.

تمام پیام‌هایی که از قاهره و امان و... به واشنگتن می‌رود این است که سعی کنید آتش جنگ خاموش شود وگرنه نمی‌توانیم جلوی مردم را بگیریم و صحنه‌های حرکت مردم به سمت مرزها برای جنگ با اسرائیل را دیدیم و همچنین آتش‌زدن سفارت. در مصر خفقان بیشتر است اما گفته می‌شود احتمال اینکه نظامیان و ارتشی‌ها کاری در این زمینه کنند وجود دارد اگر چه ارتش مصر توسط سیسی تصفیه شده است و تمام گروه‌های اسلامی و ضدصهیونیست حذف شده‌اند با همه اینها نگران حرکت خلبان‌ها هستند که با تمرد از فرماندهانشان ناگهان به سمت اسرائیل حرکت کنند.

افکار پاک عمومی خواستار دفاع از مظلومان و مجازات ظالمین است و در تمام انسان‌ها وجود دارد و رسانه‌های امریکایی نتوانستند جای آن را بگیرند. در دانشگاه‌های آمریکا به‌ویژه هاروارد نیز شاهد بودیم که دانشجویان دست به اعتراض زدند و از آن مهم‌تر قوانینی که در انگلیس و فرانسه وضع شده است که هر کس از فلسطینیان حمایت کند ۵ سال حبس خواهد شد و این نشان می‌دهد که دیگر نمی‌توانند با رسانه‌ها افکار عمومی را کنترل کنند. در انگلیس بالابردن پرچم حماس و حزب‌الله ۱۰ سال زندان دارد. افکار عمومی دنیا یک دل شده و چنین چیزی سابقه نداشته است. قطعاً دنیای غرب باید نگران باشد حتی کشورهایی که خواستار عادی‌سازی روابط با اسرائیل بودند نیز دیگر در مجامع بین‌المللی همان حرفی را می‌زنند که جبهه مقاومت می‌زند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها