آقای چمران کاری جز تعطیل کردن نمایشگاه تهران ندارید؟

میلاد محمدی – مدیر مسئول تیتر کوتاه

آقای چمران کاری جز تعطیل کردن نمایشگاه تهران ندارید؟

شورای شهر تهران به عنوان عالی ترین ساختار در حوزه مدیریت شهری، ده ها سرفصل مهم را در وظایف اجرایی و نظارتی در پایتخت بر عهده دارد. اغلب این سرفصل ها حداقل ۱۰ زیرشاخه و موارد فرعی را شامل می شود و با یک حساب سرانگشتی می توان حداقل ۵۰۰ وظیفه اساسی و مرتبط با سرنوشت میلیون ها ایرانی را برای شورای شهر برشمرد.

رئیس شورای شهر به عنوان فردی که در راس این ساختار قرار دارد، موظف است تا نسبت به نظارت یکپارچه و دقیق بر تمام این وظایف متمرکز باشد و بی وقفه شهرداری را از بابت انجام درست کارها مورد سوال و جواب قرار بدهد.

در ماه های گذشته، هربار خبری از مهدی چمران به عنوان رئیس فعلی شورای شهر منتشر شده، وی را در حال ایراد گرفتن از فعالیت نمایشگاه بین المللی تهران دیده ایم. تقریبا هر هفته در صحن شورا، در مصاحبه ها و بازدیدها و هر وضعیت دیگری او حداقل یکی از مهمترین محورهای صحبت خود را به موضوع تعطیلی قدیمی ترین نمایشگاه بین المللی کشور اختصاص می دهد.

فرقی نمی کند که هوا آلوده است، یا تخریب غیر اصولی یک ساختمان در گوشه ای از شهر، باعث مرگ عده ای شهروند شده باشد! مهم نیست موش ها از سروکول پایتخت بالا بروند یا درخت های خیابان ولیعصر یکی یکی خشک بشوند! به هر حال آنچه توجه کهن سال ترین مدیر شهری تاریخ را جلب می کند، نمایشگاه بین المللی تهران است و ترافیک یک خیابان به نام سئول.

مدت هاست که به این روند نگاه می کنم و برایم سوال است که چطور وقت و انرژی لازم برای حل هزار و یک مشکل ریز و درشت شهری، خرج نطق های تکراری در خصوص تعطیلی یک نهاد قدیمی و موثر در توسعه تجارت شده است.

آقای چمران! فرض کنیم همین امروز نمایشگاه را به عنوان بزرگ ترین مرکز مهم بازرگانی تهران، که بر اساس شاخص ها و استانداردهای شهری کمترین آلایندگی را در بخش زیست محیطی دارا بوده و در عین حال بیش از ۵۰ رسته شغلی را پدید آورده، تعطیل کردیم!

جای آن قرار است چه چیزی احداث شود؟

اگر نهادهای عمومی مثل دانشگاه یا بیمارستان تاسیس کنید که دوباره حجم زیاد رفت و آمدها باعث ترافیک خواهد شد. اگر مراکز تفریحی و سینما و پاساژ ایجاد کنید، به رکود این اصناف دامن زدید. چه کسی هست که نداند شهربازی ها و مراکز تفریحی و  سینماها در طی یک دهه اخیر مشتری چندانی ندارند و اضافه کردن بر تعدادشان حداقل در پایتخت شوخی با مردم شهر تلقی می شود.

قصد شهرک سازی هم اگر دارید که این امر جز انتفاع کلان مالی برای عده ای خاص هیچ نتیجه مهم دیگری در بر نخواهد داشت. با توجه به قیمت زمین در آن منطقه قطعا ۹۰ درصد مردم نمی توانند جزو مشتریان واحدهای ساخته شده باشند.

تعطیلی نمایشگاه تهران در شرایطی که هیچ کدام از مدیران شهری برای یک روز بعد این اتفاق برنامه ای ندارند، مثل یک لطیفه قومیتی زشت و دردناک است. «ما اینجا را تعطیل می کنیم! بعدش هر چه پیش آمد مهم نیست...»

شاید کسانی که با صنعت نمایشگاهی و تجارت بیگانه هستند نسبت به شنیدن این خبر بی تفاوت باشند. اما تاجر و صنعتگر و بازاری، تن و بدنشان از شنیدن این اخبار خواهد لرزید.

صنعت نمایشگاهی در کل کشور حدود ۳۰ پایگاه رسمی دارد. بزرگ ترین، قدیمی ترین و مهم ترین آن نمایشگاه بین المللی تهران است. باقی سایت های نمایشگاهی عمدتا تقویم رویدادهای خود را از روی تقویم نمایشگاه تهران می نویسند و اغلب رویدادهای استانی با الگو برداری از نسخه ای که در پایتخت برگزار شده، بوجود آمدند.

آقای چمران! بهتر است بدانید تعطیل کردن نمایشگاه تهران یعنی تعطیل کردن صنعت نمایشگاهی و مدیریت مشکلات با پاک کردن صورت مسئله فرق دارد. به هر حال شما چندبار درباره تعطیلی این مجموعه حرف زدید! حالا اگر زحمتی نیست، کمی هم درباره مشکلات دیگر شهر حرف بزنید. از ساختمان سازی روی گسل، از مشکلات متعدد فاضلاب شهری، از تراکم فروشی، از ساخت و سازهای غیر مجاز... 

راستی اصلا یکدفعه یادم افتاد که در دوره روحانی برای بیکار کردن مدیران ۷۰ سال به بالا هزار و یک جور بخشنامه و دستورالعمل و تبصره آوردند و فارغ از نحوه عملکرد همه را خانه نشین کردند. امروز چقدر دلم برای این بخشنامه تنگ شده...

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها