تور گردشگری | تور مسافرتی | قیمت تور گردشگری | تور مسافرتی

سفر به شمال کشور چقدر هزینه دارد؟

هزینه مسافرت به شمال کشور تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر فاصله مبدأ تا مقصد سفر، نوع حمل و نقل، نوع اسکان، خوراک و تفریحات مسافران قرار می‌گیرد.

سفر به شمال کشور چقدر هزینه دارد؟

تورهای گردشگری به شمال جزو پرطرفدارترین تور گردشگری در میان ایرانی ها است. بسیاری از ایرانی  ها همه ساله در تمام فصول سال به شمال کشور سفر می کنند و از جاذبه های سرسبز و دیدنی استان های شمالی لذت می‌برند.

شمال کشور برای ساکنان استان‌های تهران، البرز، قزوین و سایر استان‌های همجوار همواره اولین گزینه برای مسافرت است. البته میزان جذابیت‌های این منطقه به حدی است که در طول سال جمعیت فوق‌العاده زیادی از سراسر ایران و از دورترین نقاط کشور برای تماشای شکوه جنگل‌ها، دریا و کوهستان‌ها به این ناحیه سفر می‌کنند و آمار مسافران به ویژه در ایام نوروز به مراتب بیشتر از هر زمان دیگری است.

نزدیکی تهران با استان‌های شمالی، مسافرت پایتخت‌نشینان به این ناحیه را راحت کرده و شاید هزینه سفر به شمال برای تهرانی‌ها به نسبت سفر به سایر نواحی و شهرهای توریستی نظیر شیراز و اصفهان ارزان‌تر باشد، اما آیا سفر به شمال برای ساکنان سایر مناطق ایران راحت و کم هزینه است؟ به طور تقریبی برای سفر به شمال چقدر باید هزینه کرد؟ سفر به شمال شامل هزینه‌های مختلفی نظیر هزینه حمل و نقل، هزینه اسکان، هزینه خوراک و... است که در ادامه به هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل برای مسافرت به شمال بستگی به محل سکونت و نوع حمل و نقل شما دارد. طبیعتاً اگر اهل استان‌های همجوار باشید و بخواهید با خودروی شخصی خودتان به شمال کشور مسافرت کنید، هزینه چندانی برای حمل و نقل متحمل نخواهید شد. شما برای یک مسافرت چند روزه به شمال و گردش در شهرهای مختلف این ناحیه به حدود ۱۵۰ لیتر بنزین نیاز دارید که اگر ۶۰ لیتر آن را از سهمیه کارت سوخت خود مصرف کرده و ۹۰ لیتر دیگر را بنزین آزاد بزنید، حدود ۳۶۰ هزار تومان هزینه بنزین شما خواهد شد.

اما اگر ساکن مناطق دورتر باشید و بخواهید با خودروی شخصی خودتان به شمال سفر کنید باید بودجه بیشتری برای هزینه بنزین کنار بگذارید. ساکن هر منطقه‌ای از ایران هستید می‌توانید فاصله شهر خود با استان‌های شمالی کشور را با فاصله تهران و کرج با این استان‌ها مقایسه کنید و به طور تقریبی هزینه‌ای که باید برای سوخت‌گیری بپردازید را محاسبه کنید.

اما اگر بخواهید با اتوبوس به شمال کشور مسافرت کنید، هزینه بلیت اتوبوس از شهرهای مختلف به شمال کشور متفاوت است. به طور مثال هزینه بلیت اتوبوس از تهران، اصفهان و اهواز به شمال کشور به ترتیب حدود ۲۰۰، حدود ۳۰۰ و حدود ۶۰۰ هزار تومان برای هر نفر است. به طور کلی هزینه خرید بلیت رفت و برگشت برای تمامی اعضای خانواده و هزینه حمل و نقل برای رفتن به مکان‌های مد نظر در شمال کشور می‌تواند هزینه قابل توجهی باشد. برای مثال، تنها هزینه حمل و نقل مسافرت یک خانواده ۴ نفره اصفهانی به شمال کشور می‌تواند حدود ۳ یا ۴ میلیون تومان باشد که این هزینه با توجه به شهر محل سکونت شما می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

هزینه اسکان

اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید باید از قبل به محل اسکان خود فکر کنید. اگر هدف شما اسکان در یکی از هتل‌های شمال کشور است، بهتر است از قبل هتل محل اقامت خود را رزرو کنید، اما اگر نمی‌خواهید برای اسکان در هتل هزینه آنچنانی بپردازید، راه دیگر اجاره سوئیت و ویلا است. شما با ورود به هر کدام از شهرهای مسافرپذیر شمال کشور، با خیل افرادی مواجه می‎‌شوید که برای اجاره دادن ویلا یا سوئیت در کنار جاده و خیابان ایستاده‌اند. این افراد به شما می‌گویند که هزینه اجاره سوئیت و ویلا با توجه به امکانات ویلا یا سوئیت و یا تعداد نفرات، متفاوت خواهد بود. همچنین زمان مسافرت هم بسیار مهم است. به طور مثال اگر در ایام نوروز به این مناطق سفر کنید، قیمت اجاره سوئیت بالاتر بوده و شما فرصت چانه‌زنی کمتری خواهید داشت. کف قیمت اجاره سوئیت‌ها و ویلاها حدود یک میلیون تومان است و هزینه اجاره برخی ویلاها با توجه به امکاناتی که دارند ممکن است حدود ۱۰ میلیون تومان باشد.

همچنین در برخی از سواحل شمال کشور از جمله ساحل رامسر، کلبه‌های چوبی در نزدیکی دریا تعبیه شده که هزینه اجاره این کلبه‌ها از هزینه اجاره سوئیت کمتر است. البته این کلبه‌ها امکانات خاصی ندارند و تنها محلی برای استراحت شما خواهد بود و همچنین باید از سرویس بهداشتی عمومی استفاده کنید، اما شاید تجربه بیدار شدن با آب دریا بتواند شما را برای اجاره این کلبه‌ها ترغیب کند.

برخی افراد نیز با هدف اسکان در چادر مسافرتی به شمال کشور مسافرت می‌کنند که شرایط برای آنها کمی پیچیده‌تر است زیرا در سال‌های اخیر نسبت به نصب چادرهای مسافرتی در سواحل سخت‌گیری‌های بیشتری می‌شود و برخی سواحل این اجازه را به مسافرین نمی‌دهند. البته برخی دیگر از سواحل مکان‌هایی را برای نصب چادر در نظر گرفته‌اند و با دریافت هزینه‌ای نچندان زیاد اجازه نصب چادر را به مسافران می‌دهند.

هزینه خوراک

مسافران شمال با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارند می‌توانند برای خوراک خود در طول سفر به این ناحیه هزینه کنند، اما نکاتی در این خصوص وجود دارد که مسافران باید این نکات را در نظر بگیرند. یکی از اصلی‌ترین نکات این است که اگر مسافران قصد دارند به مکان‌های دوردست سفر کنند، بهتر است مواد خوراکی و آشامیدنی لازم را قبل از رسیدن به آن مکان‌ها تهیه کنند زیرا قیمت یک آب معدنی در مناطق ییلاقی ماسال یا روی پله پانصد و چندم قلعه حسن خان ممکن است چند برابر قیمت آب معدنی در سوپرمارکت داخل شهر باشد. این موضوع در خصوص قیمت غذای رستوران‌هایی که در مناطق دوردست قرار دارند هم صدق می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید پیشنهاد ما این است برخی اقلام خوراکی را قبل از سفر تهیه کرده و همراه خود ببرید تا متحمل هزینه‌های هنگفت نشوید.

هزینه تفریحات

تفریحات شمال کشور از هیجان‌انگیزترین تفریحات است. شمال در نمک‌آبرود می‌توانید بلیت ۱۹۰ هزار تومانی تله‌کابین را تهیه کرده و از تجربه تله‌کابین و طبیعت بکر نمک‌آبرود لذت ببرید. در برخی سواحل از جمله ساحل کاسپین می‌توانید با پرداخت ۷۰ یا ۱۰۰ هزار تومان برای چند دقیقه طعم شیرین اسب‌سواری را بچشید. قایق‌سواری دیگر تفریح لذت‌بخش است که آن را در تمامی سواحل شمال کشور می‌توانید تجربه کنید و هزینه بلیت قایق‌سواری برای هر نفر حدود ۱۵۰ هزار تومان است. پرواز با پاراموتور یا پاراگلایدر هم یک تفریح لاکچری در سواحل شمال است که برای انجام این کار باید حدود ۸۰۰ هزار تومان هزینه کنید. بسیاری دیگر از تفریحات در سواحل و سایر مکان‌های دیدنی شمال کشور وجود دارد که با توجه به بودجه‌ای که برای سفر خود در نظر گرفته‌اید می‌توانید از این تفریحات استفاده کرده و لذت ببرید.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها