ترکیه | هزینه سفر | عوارض خروج از کشور

زیر و بم سفر به ترکیه در ایام نوروز / هزینه رزرو هتل های اقتصادی در ترکیه + جدول

در این گزارش شرایط و هزینه های سفر به ترکیه را مشاهده می کنید.

زیر و بم سفر به ترکیه در ایام نوروز / هزینه رزرو هتل های اقتصادی در ترکیه + جدول

سفر به ترکیه می‌تواند هزینه‌های متنوعی داشته باشد که شامل هزینه‌های پرواز، اقامت، غذا، خرید های محلی، تفریحات و حمل و نقل در مقاصد مختلف باشد. هزینه یک سفر به ترکیه به میزان ترجیحات شما، مکان، فصل سفر و نوع سفر (لوکس یا اقتصادی) بستگی دارد.

ترکیه نه فقط برای ما ایرانی‌ها، در سطح جهانی هم از توریستی‌ترین کشورهاست. این کشور فقط در سال ۲۰۱۴ چهل و دو میلیون گردشگر خارجی جذب کرد. از دلایل این محبوبیت: شهرهای توریستی متعدد، هتل‌ها و رستوران‌های لوکس، فرهنگ و تاریخ غنی، طبیعت و سواحل تفریحی فراوان هستند.

ترکیه با قرارگیری در جنوب شرقی اروپا و شمال غربی آسیا به پل بین دو قاره مشهور است. به دلیل همین موقعیت خاص، ۲ همسایه اروپایی و ۶ همسایه آسیایی دارد و از سه جهت شمال، جنوب و غرب با دریای سیاه، مدیترانه، اژه و مرمره احاطه شده است. از نظر زمانی ترکیه حدود ۱.۵ ساعت عقب‌تر از تهران است. کمتر کسی است که بهار زیبا را دوست نداشته باشد. برای سفر به ترکیه بهار یک فصل طلایی است. آفتاب ملایم، هوای باطراوت و عطر گل‌ها، بهشتی می‌سازد تا به‌یادماندنی‌ترین سفر را داشته باشید.

هزینه سفر به ترکیه در عید ۱۴۰۳

از آنجایی که سفر به ترکیه برای ایرانی‌ها نیاز به ویزا ندارد، پس نیازی نیست هزینه‌ای بابت اخذ روادید ترکیه پرداخت کنید. کافی است قبل از سفر به استانبول گذرنامه تهیه کنید و عوارض خروج از کشور خود را بپردازید. هزینه صدور گذرنامه برای سفر به استانبول به شرح زیر است:

هزینه‌ی دریافت فرم: ۳۰۰۰ تومان

هزینه‌ی عکس بیومتریک: ۴۳۰۰۰ تومان

هزینه‌ی درخواست و صدور گذرنامه: ۲۰۴۰۰۰ تومان (شامل هزینه‌ عوارض شهرداری، خدمات گذرنامه و صدور گذرنامه)

درحال‌حاضر هزینه عوارض خروج از کشور برای ترکیه متناسب با تعداد سفرهای شما به صورت زیر است:

هزینه عوارض خروج برای بار اول ۴۰۰ هزار تومان، بار دوم ۶۰۰ هزار تومان و بار سوم به بعد ۸۰۰ هزار تومان است.

نکته مهم این است که پرداخت الکترونیکی عوارض قبل از سفر راحت‌ترین راه پرداخت عوارض خروج از کشور است.

سفر زمینی به ترکیه

میتوانید زمینی به ترکیه بروید. برای این نوع حمل‌ونقل می‌توانید از اتوبوس یا ماشین شخصی خودتان استفاده کنید. با ماشین شخصی آسایش و راحتی بیشتری دارید اما دردسرهایی مثل تهیه گواهی بین‌المللی، بیمه آکسا، پلاک ترانزیت و … را باید به جان بخرید. بعد از گذراندن این تشریفات از ۳ مرز بازرگان (۲۹۰ کیلومتری تبریز)، مرز سرو (۶۰ کیلومتری ارومیه) و مرز رازی (۷۰ کیلومتری خوی) امکان عبور دارید.

اگر هم طاقت تهیه مدارک و رانندگی طولانی مدت ندارید، کافی است یک بلیط اتوبوس تهیه کرده و خودتان را راحت کنید! برای شهر استانبول ترکیه اتوبوس‍هایی از پایانه تهران و پایانه تبریز درنظر گرفته شده. هزینه این مسیر چیزی حدود ۳۰۰-۵۵۰ هزار تومان است.

 برای سفر به ترکیه چه پولی با خودمان ببریم؟

اول ببینیم کدام واحد پول برایمان به‌صرفه‌تر است، لیر یا دلار؟ این سوال همیشگی مسافران کشورهای خارجی است که در جواب آن اغلب بین علما اختلاف است! ما دلار و بیشتر از آن ترکیب دلار+لیر را پیشنهاد می‌کنیم. دلیلش هم این است که واحد دلار تقریبا همیشه رو به رشد است و در تبدیل پول ارزان‌تر از لیر درمیاید. از طرفی لیر واحد پولی است که فقط در سفر ترکیه به دردتان میخورد اما دلار را می‌توانید در ترکیه به اندازه نیازتان تبدیل کنید و بقیه آن را اگر اضافه ماند برای سفرهای بعدی نگه دارید.

هتل ارزان قیمت در ترکیه

سر جمع سفر به ترکیه با تور نرخ کمتری برایتان دارد. اما اگر قصد دارید بلیط و هتل را جداگانه رزرو کنید، برای کاهش هزینه به سراغ هتل‌های ۳ ستاره و کمتر بروید. استاندارهای این کشور در هتل با ما تفاوت دارد و نباید از هتل ۳ ستاره ترکیه انتظار یک اتاق لوکس داشته باشید. ولی خب اگر زیاد سخت‌گیر نیستید همین هتل‌ها یا حتی رزرو هاستل کارتان را برای استراحت شبانه راه می‌اندازد.

در زیر حدود قیمت رزرو هر نوع هتل با توجه به موقعیت و امکانات آن برای هر شب ارائه شده است:

هزینه رزرو هتل‌های ۲ ستاره استانبول: حدود ۳۵۰ تا ۱۰۰۰ لیر ترکیه

هزینه رزرو هتل‌های ۳ ستاره استانبول: حدود ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ لیر ترکیه

هزینه رزرو هتل‌های ۴ ستاره استانبول: حدود ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ لیر ترکیه

هزینه رزرو هتل‌های ۵ ستاره استانبول: از ۳۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ لیر ترکیه

هزینه غذا در ترکیه

ذائقه غذایی همسایگان ترک تا حدی مشابه خودمان است و مطمئنا شیفته طعم‌های این کشور می‌شوید. شهرهای توریستی ترکیه رستوران‌های لوکس و فراوانی دارند. برای کنترل هزینه سفر به ترکیه بهتر است زیاد دنبال رستوران‌های آنچنانی نباشید و وعده‌هایتان را در دکه‌ها یا رستوران‌های زنجیره‌ای صرف کنید. توصیه می‌کنیم قبل از گرسنه شدن به فکر غذا باشید تا انتخاب صحیح‌تری داشته باشید.

متوسط هزینه برای انواع رستوران و فست فود در استانبول ترکیه در سال ۱۴۰۲ به صورت زیر است:

رستوران اقتصادی: حدودا ۱۱۸ لیر

رستوران لوکس: ۵۰۰ لیر

فست فودهای زنجیره‌ای مانند مک دونالد: به طور متوسط ۹۹ لیر

در جدول زیر می‌توانید قیمت تورهای ترکیه برای نوروز ۱۴۰۳ را ببینید؛

قیمت-بلیت

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها