اقدامی ویژه برای حمایت از کشاورزان طلای سرخ

با راه‌اندازی (زعفران کارت)، ایرانیانی که زیر خاک‌های خراسان رضوی زعفران می‌کاشتند، دسترسی به تضمینی‌ترین راه مالی خود را پیدا می‌کنند

اقدامی ویژه برای حمایت از کشاورزان طلای سرخ

در راستای برون‌ رفت از مشکلات و حمایت و بهبود حقوق عامه کشاورزان، «زعفران کارت» رونمایی شد. زعفران به عنوان یکی از محصولات کشاورزی استراتژیک ایران، طی سال‌های گذشته همواره با مشکلاتی مانند نبود امنیت اقتصادی و عدم حمایت از دسترنج کشاورزان روبرو بوده است.

بواسطه این طرح مبلغ زعفران خریداری شده در سررسید مورد توافق، به صورت تضمینی، توسط بانک تجارت به حساب زعفران کارت کشاورز واریز می‌شود.

در آیین رونمایی از «زعفران کارت» که در کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران واقع در تربت‌حیدریه برگزار شد، سید احسان مصطفوی رئیس کل باشگاه خلاقیت، آموزش، حمایت و بهره وری زعفران یونسکو ایران( اوسک) گفت: از جمله دغدغه‌های زعفران‌کاران، دریافت وجه حاصل از فروش زعفران خود، در موعد مقرر بود که این مشکل با همکاری بانک تجارت برطرف شد.

او افزود: میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای هر کارت، ۲۰ میلیارد ریال است. بر این اساس شرایطی برای کشاورزان فراهم شده تا قادر باشند با استفاده از این کارت، اعتبار خود را به لایه‌های بعدی نظیر خرید پیاز، کود و دیگر نیازمندی‌ها منتقل کنند.

مصطفوی که معاون طرح و برنامه خانه صمت جوانان ایران نیز است با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۲هزار بهره‌بردار زعفران شناسایی شده‌اند، گفت: این طرح دارای سه ضلع کشاورز، شرکت طلای سرخ و بانک تجارت است که بر اساس قاعده «برد برد» هر سه ضلع به نسبت مناسب سود برده و لذا طرح دارای آینده‌ای درخشان خواهد بود و کاهش هزینه در کل زنجیره و در نتیجه حذف واسطه‌ های غیرضروری از جمله مزایای این کارت است.

بر اساس این گزارش؛ نایب رییس هیئت‌مدیره بانک تجارت نیز در این مراسم با اشاره به مزایای «زعفران کارت» گفت: طرح «زعفران کارت» که شاهد رونمایی از آن برای زعفران‌کاران در شهرستان تربت‌حیدریه هستیم، از اقتصاد مبتنی بر واسطه گری و دلالی جلوگیری می‌کند.

حمیدرضا شریفیان افزود: «زعفران کارت» در واقع یک کارت بانکی است که از تمامی مزایای کارت‌های شبکه شتاب بهره‌مند بوده و بازه زمانی فعالیت آن محدود به موعد سررسید نیست. بر این اساس کشاورز قادر است تا با تکیه بر این کارت علاوه بر پرداخت‌های حوزه کاری، به انجام مبادلات اقتصادی و تجاری دیگر نیز بپردازد.

نایب رییس هیئت‌ مدیره بانک تجارت در ادامه اظهار کرد: البته انجام سایر پرداخت‌ها از جمله امکانات خاصی است که بانک تجارت مازاد بر عقد قرارداد با شرکت طلای سرخ و در نتیجه فعال کردن سامانه «آسان خرید» به ظرفیت این کارت ها اضافه کرده‌ است.

گفتنی است؛ از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار اراضی زعفران کشور، ۹۱ هزار هکتار یعنی ۷۶ درصد به خراسان رضوی اختصاص دارد. همچنین از مجموع ۹۱ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران این استان، هشت هزار و ۸۰۰ هکتار آن به اراضی شهرستان تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

در منطقه تربت‌حیدریه تا یک شعاع ۵۰ کیلومتری، افزون بر ۳۰هزار هکتار مزارع زعفران است، به عبارتی بیش از ۳۴ درصد از سطح زیر کشت زعفران خراسان رضوی به تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

 

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها