کشف سیاره‌ای مملو از آب که ۲ برابر زمین است!

کشف سیاره‌ای مملو از آب که ۲ برابر زمین است!

سیاره‌ای کمیاب صدها سال نوری دورتر از کره زمین در فضا کشف شده است که ویژگی‌های خاصش آن را از دیگر سیارات فراخورشیدی متمایز می‌کند.

به گزارش تیترکوتاه؛ سیارات فراخورشیدی زیادی کشف شده‌اند (بیش از ۵۳۰۰ سیاره)، اما تعداد بسیار کمی از آنها بین یک و نیم تا دو برابر شعاع زمین اندازه دارند و این اندازه است که سیاره را برای دانشمندان بسیار جالب می‌کند. سیاره TOI-733b که اخیرا کشف شده یکی از این سیاره‌ها است.

TOI-733b که در فاصله 245 سال نوری از ما یافت شد تقریباً دو برابر زمین است و به دور خورشیدی کمی کوچکتر از خورشید ما می‌چرخد.

اخترشناسان با استفاده از داده‌های تلسکوپ ناسا با نام «TESS» این سیاره فراخورشیدی را کشف کرده‌اند. دانشمندان با توجه به چگالی سیاره جدید احتمال می‌دهند که سطح آن پوشیده از آب باشد.

سیاره تازه کشف شده با فاصله اندکی به دور خورشید خود می‌گردد و در نتیجه جوش به آرامی تحلیل می‌رود. اگر جو این سیاره در حال از بین رفتن باشد به زودی آب موجود در سطح آن نیز از بین رفته و تبدیل به سیاره‌ای خشک و سنگی می‌شود.

احتمال دیگر آن است که سیاره جوی مملو از بخار آب را حفظ کرده باشد. پاسخ به این سوال که آیا TOI-733b دارای جو ثانویه است یا یک سیاره اقیانوسی است، درک ما از سیارات فراخورشیدی بهبود می‌بخشد.

به همین دلیل TOI-733 b یک سیاره جالب است و پتانسیل آن را دارد که یک قطعه کوچک اما کلیدی برای حل معماهای بزرگ در علم سیارات فراخورشیدی باشد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار