شاهین ایزدیار در گفت‌وگو با تیتر کوتاه:

۱۵ میلیون تومان ماهانه هزینه موارد ضروری ورزشم است/ پاداش بازی‌های پاراآسیایی اجحاف در حق ورزشکاران است

شناگر ملی پوش پر مدال ایران گفت:متاسفانه جوایزی که از طرف وزارت ورزش برای قهرمانان در نظر گرفته شده واقعا هیچ توجیهی ندارد.

۱۵ میلیون تومان ماهانه هزینه موارد ضروری ورزشم است/ پاداش بازی‌های پاراآسیایی اجحاف در حق ورزشکاران است

گروه ورزشی تیترکوتاه - نسیم شیرازی: شاهین ایزدیار ۵ سال سخت را پشت سرگذاشت، کنارآمدن با اعزام نشدنش به المپیک توکیو، کرونا، تعویق بازی‌های پاراسیایی، هزینه‌های زیاد ورزشی و تمرین‌های سخت جسمی و تقویت روحیه برای غلبه بر افسردگی اعزام نشدن به پارالمپیکی که حقش بود همه و همه از او شاهینی قوی‌تر ساخت تا حالا در هانگژو باز هم پرمدال‌ترین ورزشکار کاروان ایران باشد و امیدوار به سکوی پاریس. گفت‌وگوی تیتر کوتاه با نابغه پاراشنا که در سخت‌ترین شرایطش هم تسلیم نشد و در همان روزهای سخت اعزام نشدن به توکیو به مدال پاریس می‌اندیشید را در ادامه خواهید خواند.

پرمدال‌ترین ورزشکار کاروان ایران شدی، از مدال‌هایت بگو، پیش‌بینی می‌کردید بتوانید ۵ مدال را بعد از مدت‌ها دوری از مسابقات دشت کنید؟

به لطف خدا در چهارمین مرتبه حضورم در بازی‌های پاراآسیایی از سال ۲۰۱۰ تا هانگژو در هر چهار دوره توانستم عنوان پرمدال‌ترین ورزشکار کاروان را به دست بیاورم و در این دوره از مسابقات جمع مدال‌هایم را به ۲۴ عدد رساندم که خب خیلی عدد بزرگ و ارزشمندی است و از این ۲۴ مدال ۸ مدال آن طلا است. کرونا خیلی ورزشکاران از جمله من را اذیت کرد و عقب انداخت، حتی تعویق یک ساله بازی‌ها نیز به من ضربه زد، به‌خصوص برای من که شرایط سنی‌ام بالا هست هر یک سال که عقب می‌افتد به ضررم تمام می‌شود ولی به لطف خدا در شش ماده‌ای که شرکت کردم در چهار ماده رکوردهایم از رکوردهای جاکارتا که در ۲۵ سالگی شنا کرده بودم بهتر بود ولی سطح رقابت‌ها هم بالا رفته بود و به همین خاطر بود که متاسفانه مدال طلا کسب نکردم ولی از لحاظ رکوردی و کیفی خیلی بهتر از جاکارتا بودم.

اصلی‌ترین رقیبانت از کدام کشورها بودند؟

اصلی‌ترین رقیبم «لین» از کشور میزبان بود که سابقه قهرمانی در المپیک و پارالمپیک را در کارنامه‌اش دارد و خودم در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ با او در پارالمپیک شنا کردم، او شناگر خیلی خوبی بود که او هم مدت‌ها از شرایط مسابقه دور بوده ولی اصلاً رقیب کمی نبود و رکوردهای خوبی را نیز شنا کرد، ولی در این مسابقات دو رقیب جدی‌ام دو شناگر ژاپنی جوان بودند که بین ۱۸ تا ۲۰ سال سن دارند، خیلی آینده دارند و رکوردهای خیلی خوبی را شنا کردند که حتی در دو ماده رکورد آسیا را هم زدند. ۲۰۰ متر مختلط انفرادی و ۱۰۰ متر پروانه رکوردهایی بود که شکسته شد و قبلا رکورد ۱۰۰ متر دست خودم بود. ورزشکاران کشورهای مختلف کار می‌کنند و کشورها با سرعت خیلی زیاد پیش می‌روند، معلوم است که آنها هزینه و سرمایه‌گذاری کردند و نتیجه‌اش را همین الان هم ‌می‌شد دید و شک نکنید در بازی‌های سه سال آینده بازی‌های پاراآسیایی که در ژاپن برگزار می‌شود چهره‌ی شگفت‌انگیزی از آنها خواهیم دید، ژاپنی‌ها برنامه بسیار خوبی دارند و به نظرم با این برنامه‌ریزی نتیجه خیلی عالی را هم خواهند گرفت.

به پارالمپیک توکیو اعزام نشدید و روزهای سختی را آن موقع گذراندید، حالا به پارالمپیک پاریس امید دارید؟

بله، متاسفانه در پارالمپیک توکیو به دلایلی نامعلوم اعزام نشدم و همانطور که گفتید خیلی روزهای سختی را هم گذراندم و تا سرحد افسردگی هم رفتم ولی به لطف خدا و روانشناس محترمم توانستم روحیه‌ام را برگردانم و تمریناتم را ادامه دهم و الان برای پارالمپیک پاریس امید صد در صد دارم و حتی برایش برنامه دارم و حتماً تلاشم را می‌کنم تا به امید خدا بتوانم سومین پارالمپیکم را با مدال به پایان برسانم.

 برای کسب سکو در پارالمپیک به چه چیزهایی نیاز داری؟

به اردوهای مداوم و هزینه‌های خیلی بیشتری نیاز داریم، البته خدا را شکر بعد از تاریخ‌سازی که در جاکارتا با شش مدال طلا و یک نقره انجام دادم می‌توانم بگویم که  خیلی نگاه پارالمپیک به ورزش شنا تغییر کرد ولی هنوز هم نیازمند این است که توجه بیشتری به این رشته شود، اردوهای برون‌مرزی برای کسب مدال در این مهم‌ترین رویداد ورزشی دنیا خیلی می‌تواند کمک کننده باشد.

حواله ماشین که نه، ولی وعده پاداشی برای کسب مدال‌هایت در نظر گرفته شده است؟

 حواله ماشین که برای هر رشته‌ای غیر از فوتبال خنده‌دار است، متاسفانه جوایزی که از طرف وزارت ورزش در نظر گرفته شده واقعا هیچ توجیهی ندارد و خب وزارت ورزش بعد از اعلام چگونگی جوایز با هجمه خیلی زیادی از اعتراض ورزشکاران هم روبرو شد، فکر می‌کنم گفتند طلا ۹۰۰ میلیون، نقره ۵۰۰ میلیون و و برنز هم ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان جایزه دریافت می‌کنند که این عددها خیلی ناچیز است، شما حساب کنید یک ورزشکار هر ۴ سال یکبار به بازی‌های آسیایی می‌رود اگر قرار باشد که تا این حد مبلغ کمی به ورزشکار هر رشته‌ای تعلق بگیرد که خیلی ناامیدکننده است. مثلا من در همین مسابقه در ۵۰ متر کرال سینه با ۱۳ صدم ثانیه طلا را از دست دادم، خب به خاطر ۱۳ صدم ثانیه من یک اختلاف خیلی زیاد را از دست دادم و به نظر من به نوعی بی‌معرفتی است، واقعا نمی‌دانم اسمش را چه می‌شود گذاشت ولی در حق ورزشکاران اجحاف شده است که امیدوارم رئیس جمهور با یک نگاه ویژه به این موضوع توجه و رقم این جوایز تغییر کند.

شاهین ایزدیار

برای یک سال تمرین حرفه ای شنا بودجه ای که صرف کردی چقدر است و آیا خرج و دخل به هم می‌خورد؟

برای یک سال تمرین حرفه‌ای من حدود ماهیانه ۱۵ میلیون تومان برای تهیه مکمل‌های ورزشی، هزینه مربی شنا و مربی بدنسازی‌ام و حداقل هفته‌ای یکی دوبار ماساژ هزینه دارم که بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون با توجه به شرایط فقط هزینه همین موارد است و واقعیتش این است که در ورزش حرفه‌ای ما اصلاً دخل و خرج به هم نمی‌خورد.

حرف پایانی شما برای این گفت‌وگو

ممنونم از تمام افرادی که برایم زحمت کشیدند، کمیته ملی پارالمپیک، فدراسیون جانبازان و توان‌یابان، مربی شخصی‌ام آقای خشایار حضرتی که خیلی برای من زحمت کشیدند، آقای دکتر گرزی مربی بدن‌سازی‌ام که واقعاً مثل یک برادر بزرگتر کنارم بودند و از تجارب‌شان خیلی استفاده کردم و خانواده عزیزم که خیلی چیزها را بابت این ۲۰ سال زندگی ورزشی‌ام و حضور دائمم در اردو و مسابقات تحمل کردند ممنونم. از مردمی که با دعاها و انرژی‌های خوب‌شان همیشه به من امید دادند صمیمانه سپاس‌گزارم.

نسیم شیرازی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها