قرارداد بالای ۱۰۰ میلیارد با وجود سود خالص ۲۹ میلیاردی!

حمایت رایتل از استقلال یا حمایت استقلال از رایتل؟

اپراتور رایتل در حالی با باشگاه استقلال تهران قرارداد همکاری امضا کرده که سود خالص قابل توجهی در سال گذشته نداشته است.

حمایت رایتل از استقلال یا حمایت استقلال از رایتل؟

مدیران باشگاه استقلال تهران برای فصل جدید لیگ برتر به دنبال ادامه همکاری با شرکت همراه اول و عقد قرارداد جدید بودند اما به توافق نرسیدند و سراغ چند شرکت دیگر از جمله پگاه رفتند که نتیجه‌ای در بر نداشت.

این در حالی است که مدیران باشگاه با شرکت پگاه به توافق نهایی رسیدند اما در آخرین لحظات اعلام شد که پگاه عقب‌نشینی کرده و دلیل آن هم مخالفت یک مسئول رده بالای این شرکت و ابراز نگرانی بابت از دست دادن احتمالی مشتریان پرسپولیسی عنوان شد که البته خشم هواداران استقلال را برانگیخت و از تحریم این شرکت خبر دادند.

تبلیغ برای برند تازه تاسیس بدون دریافت پول!

باشگاه استقلال برای شروع فصل جدید با یک شرکت دیگر به توافق رسید و فصل بیست و سوم را در حالی آغاز کرد که نام یک برند تحت نظر شرکت مذکور روی لباس بازیکنان این تیم دیده شد؛ برندی تازه تاسیس و فعال در عرصه عمده فروشی که برای شروع فعالیت خود تبلیغ کوتاه مدت از طریق باشگاه مطرح استقلال را مد نظر قرار داد و جالب اینکه به تعهدات خود نیز عمل نکرد!

قرارداد استقلال با این برند تنها برای چهار هفته ابتدایی مسابقات لیگ برتر بود و قرار شد مبلغ ۲۰ میلیارد تومان بابت این چهار بازی به باشگاه استقلال پرداخت شود اما مشکلاتی پیش آمد چرا که ظاهرا این قرارداد بدون دریافت پیش پرداخت امضا و دو چک به مبالغ ۱۲.۵ و ۷.۵ میلیارد تومان به سر رسید تاریخ‌های بیستم و سی‌ام شهریورماه در وجه باشگاه استقلال صادر شد و پاس نشدن چک‌ها بعد از موعد مقرر بحث شکایت استقلال از این شرکت را نیز مطرح کرد و کار حتی به اعتصاب بازیکنان استقلال که در فصل جدید دریافتی نداشته‌اند، کشید.

همراه اول و ایرانسل نشد، رایتل قرارداد بست

مدیران استقلال در هفته‌های گذشته مذاکراتی با اپراتور ایرانسل برای همکاری انجام دادند اما از آنجا که این شرکت درحال‌حاضر اسپانسر رقیب آبی‌ها یعنی پرسپولیس هم به شمار می‌رود، توان پرداخت مبلغی مشابه مبلغ پرداختی به پرسپولیس را نداشت و مدیران باشگاه قرمزپوش پایتخت نیز نسبت به حمایت اسپانسر خود از باشگاه رقیب گله مند شدند و در نهایت مذاکرات استقلال با این شرکت هم به نتیجه نرسید تا بعد از همراه اول، همکاری با دومین اپراتور نیز منتفی شود.

به نظر می‌رسد مدیران استقلال عزم خود را جزم کرده بودند تا حتما در این فصل با یک اپراتور به توافق برسند چرا که سراغ مذاکره با مدیران شرکت رایتل رفتند و در نهایت خبر قرارداد با این شرکت منتشر شد و مدیران استقلال در اتفاقی عجیب اعلام کردند که یک قرارداد تاریخی با رایتل به مدت سه سال منعقد کرده‌اند!

البته آبی‌های پایتخت به طور رسمی درباره مبلغ قرارداد با رایتل اطلاع رسانی نکرده‌اند اما برخی منابع این رقم را سالانه بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیارد عنوان کرده و با توجه به ارقامی که سرخابی‌ها برای هر فصل با اسپانسرها منعقد می‌کنند، می‌توان گفت که رقم توافقی بین استقلال و رایتل تا پایان فصل جاری بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. البته گفته می‌شود علاوه بر رقم پایه، در صورت درآمد مناسب از فروش سیم‌کارت، هزینه تماس و اینترنت استقلال می‌تواند تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان نیز دریافتی داشته باشد.

حمایت با سود خالص ۲۹ میلیاردی!

نکته عجیب اما بررسی درآمد سالانه رایتل است. با نگاهی به صورت‌های مالی ۱۲ ماهه این شرکت منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱ که روی کدال منتشر شده در می‌یابیم که این اپراتور در سال گذشته درآمدی حدودا ۲۵۰۰ میلیاردتومانی داشته اما سود خالص این شرکت در با کاهش ۸۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۲۹.۳ میلیارد تومان رسیده است. حالا هواداران فوتبال درگیر این ابهام هستند که رایتل با این ارقام چگونه توان حمایت مالی از استقلال با پرداخت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در سال را خواهد داشت و همین مسئله باعث شده هواداران استقلال نگران یک قرارداد ناکام دیگر و خالی ماندن دست مدیران باشگاه مطبوع خود باشند.

فرار از ورشکستگی به کمک استقلال؟

پاییز سال گذشته بود که نامه «یاسر رضاخواه» مدیرعامل شرکت رایتل به وزیر ارتباطات در فضای مجازی با محتوای هشدار درباره احتمال ورشکستگی این شرکت منتشر شد. در این نامه عنوان شده بود که به خاطر محدودیت‌های اعمال شده ترافیک سرویس دیتا در این اپراتور با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده و ترافیک روزانه نیز از ۱۵۰۰ ترابایت در ابتدای شهریور به کمتر از ۷۰۰ ترابایت کاهش یافته است که منجر به ضرر ۳۰۲ میلیارد ریاری از درآمد رایتل تنها در ۲۱ روز شده است. مدیرعامل رایتل با اشاره به این که به خاطر وضعیت موجود امکان خروج اجباری این اپراتور از بازار ارتباطی کشور وجود دارد، خواستار دریافت تسهیلاتی فوق‌العاده و متناسب با وضعیت فعلی مانند کاهش حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورها یا کاهش تعهدات توسعه شهری اپراتور به‌جهت جلوگیری از خروج خود از بازار، از وزیر ارتباطات شد که البته واکنش عیسی زارع پور نشان داد که قرار به حمایت از این شرکت نیست. وی در واکنش به انتشار این نامه گفت: «عده‌ای تلاش دارند ضعف‌های مدیریتی خود را به گردن اتفاقات اخیر بیندازند. شرکت رایتل از گذشته مشکلات مالی داشته و ما در حال بررسی این نامه هستیم اما ورشکستگی محرز نشده است.»

حالا و با گذشت چند ماه از انتشار نامه مذکور و در حالی که درخواست مدیرعامل رایتل هم مورد اجابت دولت قرار نگرفته خبر توافق این شرکت با استقلال منتشر شده و مشخص نیست که قرار به حمایت مالی رایتل از استقلال است یا مدیران این شرکت برای فرار از مشکلات مالی و افزایش تعداد مشترکان روی حمایت هواداران استقلال حساب کرده‌اند! جالب اینکه صفحات هواداری استقلال نیز در فضای مجازی هواداران این تیم را به ترابرد سیم‌کارت‌های خود از ایرانسل و همراه اول به رایتل ترغیب کرده‌اند و باید دید در نهایت همکاری استقلال با رایتل به سود این اپراتور به ظاهر ورشکسته خواهد بود یا به سود باشگاه استقلال که بدهی کلانی در حدود ۹۵۰ میلیارد تومان دارد!

 

 

مریم محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها