همه چیز درباره فوتبالیست مشهوری که ناپدید شد

در سال ۲۰۱۷ میلادی "هان کوانگ سونگ" اولین بازیکن کره شمالی بود که در یکی از پنج لیگ بزرگ فوتبال اروپا گلزنی کرد و حتی در سال ۲۰۱۹ به یوونتوس از غول‌های فوتبال باشگاهی ایتالیا و سپس به تیم فوتبال الدحیل قطر پیوست.

هان از کره شمالی آمده بود و نمی‌دانست چگونه به زبان‌های انگلیسی یا ایتالیایی صحبت کند، اما طولی نکشید که با فرهنگ غربی سازگار شد چیزی که در سرزمین مادری او ممنوع بود. تحریم‌ها همه کشور‌های عضو را ملزم می‌کرد تا مجوز‌های کار برای اتباع کره شمالی را متوقف کنند. هان با داشتن پاسپورت کره شمالی علیرغم استعداد فوق العاده اش در فوتبال از این تحریم‌ها مستثنی نبود.

دوران امیدبخش او با ناپدید شدن اش از عرصه فوتبال جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی به دوره‌ای کوتاه تبدیل شد و هواداران را با این پرسش مواجه ساخت: "آن بازیکن فوتبال اهل کره شمالی کجاست"؟

یک مفسر فوتبال ایتالیایی زمانی او را "کره شمالی کوچک" توصیف کرده بود. هان کوتاه قد با سرعتی سوزان با تکل‌های قوی و ضربه‌های سر کشنده اش در مقابل دروازه می‌توانست سال‌ها در بهترین باشگاه‌های اروپایی به فوتبال بازی کردن ادامه دهد. آن مهاجم جوان پیونگ یانگ به سرعت توجه کارشناسان و هواداران فوتبال را به خود جلب کرد و علت آن نه به دلیل پیشینه منحصر بفرد بلکه به دلیل مهارت فنی اش بود.

"هان جون هیا" مفسر فوتبال کره جنوبی می‌گوید: "او از نظر فیزیکی جثه‌ای کوچک داشت، اما در موقعیت یابی سریع بود و می‌توانست به خوبی ضربات سر بزند". به گفته رسانه تبلیغاتی حکومتی کره شمالی هان در بازگشت به خانه به عنوان "بازیکن امیدوار کننده‌ای که توجه دنیای فوتبال اروپا را به خود جلب کرد" مورد تحسین قرار گرفت.

با این وجود، روز‌های خوب او پس از اعمال تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل انجام ششمین آزمایش هسته‌ای آن کشور در سال ۲۰۱۷ ادامه نیافت. این تحریم‌ها باعث شد تا همه اتباع کره شمالی به کشورشان بازگردند، زیرا این نگرانی وجود داشت که پول خارجی برای حمایت از برنامه هسته‌ای و تسلیحاتی کیم جونگ اون به آن کشور انتقال یابد.

5

 

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی را به عنوان آخرین مهلت بازگشت اتباع کره شمالی به کشورشان تعیین کرد. با این وجود، شیوع پاندمی کووید – ۱۹ منجر به بستن کامل مرز‌های کره شمالی شد و بازگشت هان و سایر اتباع کره شمالی به کشورشان ناممکن شد. او قرار بود در سال ۲۰۲۱ طبق تحریم‌های سازمان ملل از قطر خارج شود و از آن زمان ناپدید شده است.

هان در سال ۱۹۹۸ در پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی متولد شد. به جز ثبت نام او در مدرسه معتبر بین المللی فوتبال پیونگ یانگ که منطبق با عشق شناخته شده کیم جونگ اون به ورزش تاسیس شد، اطلاعات کمی در مورد زندگی هان وجود دارد.

کیم در سال ۲۰۱۳ میلادی مدرسه بین المللی فوتبال پیونگ یانگ را در جزیره رونگنا تاسیس کرد تا استعداد‌های فوتبال را پرورش دهد و فوتبالیست‌های جوان را به خارج از کشور بفرستد و کارشناسان فوتبال را میزبانی کند. نمایندگانی از سازمان جهانی فوتبال فیفا در سال ۲۰۱۴ برای کمک به آموزش تیم‌ها و مربیان محلی به پیونگ یانگ دعوت شدند.

مدرسه فوتبال هم چنین دارای امکانات و برنامه‌های انحصاری بود که برای کمک به پرورش استعداد‌های جوان طراحی شده بود. تنها چند ماه پس از تاسیس آن مدرسه فوتبال با هزینه دولت کره شمالی ۱۴ نفر به اسپانیا و ۱۵ نفر به ایتالیا فرستاده شدند تا در باشگاه‌های فوتبال اروپایی فوتبال حرفه‌ای را بیاموزند. در میان بسیاری از افرادی که از برنامه نخبگان معتبر فارغ التحصیل شدند "هان کوانگ سونگ" بیش از سایرین برجسته بود. شهرت ملی او در یک ویدیوی یوتیوب منتشر شده آشکار است و کارشناسان می‌گویند احتمالا به دلیل تمایل مقام‌های عالی رتبه کره شمالی بوده و ممکن است بخشی از یک کارزار تبلیغاتی با هدف تغییر وجهه بین المللی کره شمالی و بهبود آن بوده است.

هان به بزرگترین داستان موفقیت از تلاش‌های کیم برای تبدیل کره شمالی به یک نیروگاه ورزشی تبدیل شد؛ زمانی که او توسط مرکز پیشاهنگی جوانان ایتالیایی از طریق برنامه شناسایی استعداد‌ها جذب شد. در سال ۲۰۱۵ میلادی این نوجوان جاه طلب چمدان‌های خود را برای سفر به پروجا در ایتالیا بست. در آکادمی ایتالیا او به فوتبالیست‌های جوان از سراسر جهان پیوست و رویای عبور از مسیر رقابتی بازی حرفه‌ای در یکی از لیگ‌های برتر اروپا را داشت.

6

کادمی با افتخار عکسی از هان را در وب سایت خود به عنوان بازیکنی نشان می‌دهد که "به هدف خود رسیده و وارد دنیای فوتبال حرفه‌ای شده است". هان حداقل یک سال را در آکادمی گذراند و در یک تیم جوانان مجلی بازی کرد و همین موضوع سبب شد در ایتالیا شناخته شود. با این وجود، مشکلات بوروکراتیک در انعقاد قرارداد او وجود داشت برای مثال، یکی از اعضای پارلمان ایتالیا این سوال را مطرح کرد که آیا انعقاد قرارداد با بازیکنی از کره شمالی درست است آن هم در حالی که ایتالیا علیه حکومت آن کشور امضاکننده تحریم‌ها بوده است.

در نهایت، این مهاجم کره شمالی در مارس ۲۰۱۷ میلادی به تیم جوانان باشگاهی در ایتالیا پیوست و به سرعت با گلزنی در اولین بازی جوانان قابلیت‌های خود را نشان داد و به سرعت به تیم اصلی سری آ صعود کرد. هان اولین گل خود را در لیگ برتر به ثمر رساند این اولین باری بود که یک بازیکن کره شمالی در یکی از پنج لیگ اصلی اروپا گلزنی می‌کرد که تنها یک هفته پس از اولین بازی حرفه‌ای خود در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۱۷ میلادی بود.

هان از کره شمالی آمده بود و نمی‌دانست چگونه به زبان‌های انگلیسی یا ایتالیایی صحبت کند، اما طولی نکشید که با فرهنگ غربی سازگار شد چیزی که در سرزمین مادری او ممنوع بود. "نیکلاس پنینگتون" هم تیمی سابق او در تیم کالیاری از هان به عنوان "بازیکنی بسیار خوب" و "پسری اندکی خجالتی، اما واقعا خوب" یاد می‌کند.

پنینگتون به یاد می‌آورد که چندین بار از هان درباره کره شمالی پرسیده بود. او می‌گوید: "هان واقعا چیزی نگفت. به نظر می‌رسید به شدت ترسیده بود. او پاسخ می‌داد: "نمی دانم" بسیار محتاطانه رفتار می‌کرد و نمی‌خواست درباره زادگاه اش چیزی بگوید".

8

پنینگتون می‌گوید هان به سختی در مورد خانواده اش در پیونگ یانگ صحبت می‌کرد و صرفا می‌گفت دلش برایشان تنگ شده است. سایر مربیان و بازیکنان نیز می‌گویند هان بسیار مودب و بسیار خجالتی بود.

هان زمانی که در کالیاری بود به صورت قرضی به پروجا و تیم زیر ۲۳ ساله‌های یوونتوس فرستاده شد تا آن که یوونتوس در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی انتقال او به مبلغ ۳.۷۴ میلیون دلار (۳.۵ میلیون یورو) را تضمین کرد. بازی در سری آ نقطه عطفی برای هان بود او در پستی مکتوب از طریق مرکز بن المللی پیشاهنگی ایتالیا نوشته بود:"راه درازی بوده است، اما در نهایت می‌توانم بگویم رویای من پس از به ثمر رساندن اولین گل در سری آ و تبدیل شدن به اولین شهروند کره شمالی که پیراهن مهمی مانند یوونتوس را بر تن می‌کند محقق شد. رویای من به حقیقت پیوست"!

بر اساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد رویای هان برای پوشیدن لباس‌های مشکی و سفید معروف تنها یک هفته طول کشید، زیرا یوونتوس او را در همان ماه به الدحیل قطر فروخت. در حالی که هان در سال ۲۰۱۷ میلادی سفر خود را در پرواز‌های برتر اروپا آغاز می‌کرد کشور زادگاهش با آزمایش آن چه که به عنوان اولین موشک بالستیک قاره پیما ادعا می‌کرد تنش‌ها را در شبه جزیره کره افزایش می‌داد.

سپس در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی کره شمالی ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد که باعث شد شورای امنیت سازمان ملل فهرستی از تحریم‌ها را به دلیل نگرانی از این که "فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های هسته‌ای و بالستیک این کشور منزوی باعث بی ثباتی منطقه و فراتر از آن شده است" اعمال کند.

تحریم‌ها همه کشور‌های عضو را ملزم می‌کرد تا مجوز‌های کار برای اتباع کره شمالی را در حوزه قضایی خود متوقف کنند و سه ماه بعد شورای امنیت سازمان ملل تصمیم گرفت که همه اتباع کره شمالی که در خارج از کشور کار می‌کنند و درآمد خارجی برای کره شمالی دارند حداکثر تا ۲۲ دسامبر ۲۰۱۹ به کشورشان بازگردانده شوند. هان با داشتن پاسپورت کره شمالی علیرغم استعداد فوق العاده اش در فوتبال از این تحریم‌ها مستثنی نبود.

10

دوران امیدبخش هان در ایتالیا به پایان رسیده بود، اما این جوان با استعداد به گرمی مورد استقبال باشگاه رده بالای الدحیل قطر قرار گرفت. او در ژانویه در اواسط فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ با پیوستن به لیگ ستارگان قطر در ۱۰ بازی آن لیگ شرکت کرد و سه گل به ثمر رساند و نقش مهمی در قهرمانی باشگاه الدحیل ایفا کرد.

براساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد از اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی در فاصله فوریه و آوریل ۲۰۲۰ میلادی حدود ۲۹۶۲۰۰ دلار (۲۷۰ هزار یورو) دستمزد به هان پرداخت شده بود. سند سازمان ملل نشان می‌دهد که هان به یک بانک قطری تعهد داده بود که "هیچ هزینه یا مبلغی را به کره شمالی در هیچ موردی منتقل نکند".

در نهایت، هان به طور ناگهانی ناپدید شد بدون آن که هیچ گونه خبری در موردش منتشر شود. ماه‌ها بدون هیچ گونه به روز رسانی در مورد محل نگهداری هان گذشت تا این که گزارش نهایی شورای امنیت سازمان ملل از هیئت کارشناسان که در مارس ۲۰۲۱ منتشر شد تایید کرد که قرارداد این بازیکن با الدحیل فسخ شده و او از قطر اخراج شد. "سی ان ان"  با مقام‌های الدحیل و قطر تماس گرفت، اما آنان حاضر به پاسخگویی نشدند.

زمانی که جهان وارد دومین سال پاندمی کووید – ۱۹ در سال ۲۰۲۱ میلادی شد کره شمالی مرز‌های خود را بسته نگه داشت و ورود همه افراد و کالا‌ها را به دلیل ترس از ویروس محدود کرد. بر اساس نامه‌ای که در گزارش نهایی شورای امنیت سازمان ملل از هیئت کارشناسان پیوست شده است هان در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱ زمانی که از دوحه اخراج شد و سوار هواپیمای قطر ایرویز شد. با این وجود، هان که قادر به بازگشت به زادگاه اش نبود به رم رفت. یک منبع آگاه می‌گوید مدیران فوتبال او را به ایتالیا بازگرداندند. اندرسن مربی سابق هان می‌گوید: "فکر می‌کنم هان هنوز در ایتالیاست، اما نمی‌تواند فوتبال بازی کند. این بدشانسی بزرگی برای اوست که نمی‌تواند پیشرفت کند".

وزارت خارجه ایتالیا و فیفا به پرسش‌های "سی ان ان" پاسخی ندادند. به گفته یکی دیگر از مقام‌های نزدیک به این موضوع آخرین بار گزارش شد که هان در سال ۲۰۲۱ در یکی از سفارتخانه‌های کره شمالی که مشخص نیست در کجا واقع شده زندگی می‌کند و در انتظار از سرگیری پرواز‌های بازگشت به پیونگ یانگ است.

یک منبع آگاه می‌گوید برخی از سفارتخانه‌های کره شمالی اتباع آن کشور را که نمی‌توانستند به خانه بازگردند اسکان داده بودند، زیرا مرز‌های کره شمالی کماکان بسته بود.

یک مقام دولتی کره جنوبی به "سی ان ان" می‌گوید علیرغم تحریم‌های سازمان ملل "بیش از ۱۰۰۰۰۰ کارگر کره شمالی در حدود ۴۰ کشور عمدتا در چین و روسیه اقامت دارند و سالانه بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار ارز خارجی دریافت می‌کنند".

"اندرسون" می‌گوید: "هان تقریبا دو سال است که فوتبال بازی نکرده و فکر می‌کنم فقط با یک تیم کوچک تمرین می‌کند. من نمی‌دانم کدام تیم است، اما او فوتبال بازی نمی‌کند. بنابراین، او کیفیت خود را از دست داده است. واقعا برای او ناراحت و متاسف هستم که مجبور شد فوتبال را کنار بگذارد چرا که استعداد بزرگی بود".

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه
سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها