تدبیری برای توسعه

نگاهی به تحولات جدید در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان

احمدرضا طحانیان - مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین المللی استان اصفهان

شرکت نمایشگاه اصفهان طی سال‌های فعالیت خود به مرور از زیرساخت‌های سخت‌افزاری و رقابتی مطلوبی برخوردار شده است و حال این مجموعه در نظر دارد تا همسو با توسعه فیزیکی و تکمیل فازهای تعریف شده، براساس طرح‌ها و استراتژی‌های جدیدی که در دستور کار دارد، بهره وری این زیرساخت‌ها را به حداکثر برساند. قریب به یک سال از دور تازه تحولات مدیریتی در این مجموعه می‌گذرد و در این مدت شرکت ضمن حفظ شاکله اصلی فعالیت‌ها، شاهد تغییرات دامنه‌داری در برنامه‌ها و رویکردها بوده است. از آن‌جا که اکنون اصفهان صاحب استانداردترین سایت نمایشگاهی کشور است، لازم بود تحولات استراتژیک نیز به منظور چابکی و کارآمدی این مجموعه در دستور کار قرار گیرد. تعهد به این تحول و تدبیر برای اجرایی سازی آن مأموریت تازه شرکت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان است.

احمدرضا-طحانیان

مأموریت جدید، چشم‌انداز نو

با در نظر گرفتن سیر تحولات سریع در صنعت و کسب و کارها بطور عام و به تبع آن صنعت نمایشگاهی بطور خاص لازم بود در حوزه تدوین و بروز رسانی راهبردها و اهداف کلان راهبردی در شرکت نمایشگاه‌های اصفهان تجدید نظر شود در این راستا  به تازگی با مطالعات وسیعی در خصوص ترندهای جهانی و الگوهای بین المللی، و بهره‌مندی از اتاق فکر متشکل از خبرگان صنعت نمایشگاهی در سطح ملی، سند استراتژی جدیدی را تدوین و اجرای آن را آغاز کرده‌ایم که قادر است اصفهان را به عنوان یک هاب منطقه‌ای مطلوب و موثر و رویداد محور در سطح کشور مطرح کند. مأموریت ما بر اساس این سند ایجاد بستر و زمینه لازم برای تبادل ایده‌ها، نظرها و برندها، آشنایی بازدیدکنندگان با کالاها، خدمات و تکنولوژی‌های ممالک مختلف، گسترش مبادلات تجاری، جلب سرمایه گذاری و بستر سازی جهت تبادل تجربیات اقتصادی و اجتماعی، محصولات گوناگون در حوزه های مختلف کسب و کار و رشد و توسعه اقتصادی کشور بویژه استان اصفهان با استفاده از نیروهای مجرب و شیوه‌های نوین و خلاقانه است. تحقق مطلوب این مأموریت از طریق سیاست‌گذاری‌های اجرایی که در دستور کار قرار گرفته است، نمایشگاه اصفهان را براساس ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، به یک قطب رویدادی موثر مبدل خواهد کرد. در این راستا نمایشگاه اصفهان تالار باشکوه افتخارات و دستاوردهای بخش خصوصی در فلات مرکزی ایران خواهد بود و تلاش خواهیم کرد با تمرکز بر همین اهداف و مأموریت‌ها تمامی ظرفیت‌های بالقوه و مغفول مانده این مجموعه را علی‌رغم پاره‌ای از ناملایمات موجود به فعلیت برسانیم. همچنین در چشم‌اندازی که قرار است مجموعه شرکت نمایشگاه به سوی آن گام بردارد این شرکت یک پل ارتباطی تمام عیار برای توسعه شبکه‌های تولید، تجارت و صادرات با سازماندهی نمایشگاه‌ها، رویدادها و همایش های‌داخلی و بین المللی خواهد بود که از مجرای فعالیت به عنوان یک بنگاه اقتصادی توسعه‌ای، تمرکز بر ذینعان، بهبود عملکردهای ارتباطی و نرم‌افزاری به جای تمرکز صرف بر توان فیزیکی و سخت افزاری، اهمیت و الویت به مشتریان، گسترش ابزارها، برون‌گرایی و نگاه به صادرات این امر را محقق خواهد کرد.

ایوان دستاوردهای بخش خصوصی

از آن‌جا که نمایشگاه در پیوند نزدیک با بخش‌های تولیدی و خدماتی است، ریسک‌ها و بحران‌های این فضاها برای این مجموعه ملموس است و لذا تلاش این شرکت بر آن است که از طریق فراهم آوردن بسترهای مناسب به تاب‌آوری هرچه بیشتر کسب و کارها در این فضا کمک کند. نمایشگاه تسهیل‌گر ارتباطات میان صنعت و بازار، بسترساز امر صادرات و توسعه دهنده امکان سرمایه ¬گذاری است و با جلب هرچه بیشتر مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های مختلف به عنوان ایوان دستاوردهای بخش خصوصی عمل می‌کند که از چشم‌انداز آن افق‌های پیشرفت کشور قابل مشاهده است.

در مسیر توسعه عمرانی

فراهم آمدن امکان دسترسی شهروندان، حضور مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان، اغلب این تصور را ایجاد می‌کند که نمایشگاه اصفهان به طور کامل افتتاح شده است اما لازم است این نوید را برای اصفهان داشته باشیم که این مجموعه چشم‌اندازهای عمرانی بیشتری نیز در دستور کار دارد. اگرچه فاز نخست پروژه نمایشگاه اصفهان برای استفاده کسب و کارها و مردم به بهره‌برداری رسیده است اما برنامه‌های عمرانی و توسعه این پروژه هنوز متوقف نشده و با سرعت بسیار جهت بهبود بسترهای خدماتی به مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان تداوم دارد. طی ماه های گذشته تاکنون ۲۳۳۰۰ متر خط کشی پارکینگ انجام شده، آسفالت جاده های بارانداز به طول ۴۵۰۰ مترمربع به بهره‌برداری رسیده، مرکز تجارت و بازاریابی به متراژ ۹۲۰۰ مترمربع بازطراحی شده و بازتعریف کاربری‌های آن پایان یافته و دو سازه کروی از محل برگزاری قبلی به جهت تامین رفاه حال بازدیدکنندگان محترم و با کاربری خدمات رسانی منتقل شده است. همچنین احداث جاده دسترسی به مخازن با زیرساخت ۹۵۰۰ مترمربع انجام شده و پایه‌های روشنایی در دست نصب است و پارکینگ های غربی نیز به مساحت ۱۱۴۰۰ مترمربع با ظرفیت ۳۶۰ خودرو زیرسازی انجام و آماده آسفالت است.

میزبان رویدادهای استان

وجود سایت نمایشگاهی در این سطح به یقین یک فرصت طلایی به شمار می‌رود که مدیران استان می‌توانند در همکاری نزدیک با این مجموعه از مواهب آن برای پیشبرد برنامه‌های خود در اصفهان بهره‌مند شوند. در حال حاضر این استان صاحب یکی از مدرن ترین و با کیفیت‌ترین سالن‌های نمایشگاهی کشور است که نه تنها برای میزبانی نمایشگاه‌های بزرگ و بین‌المللی کاربرد دارد بلکه با توجه به امکانات، زیرساخت‌ها و تجربیات ارزشمند نیروی انسانی، این مجموعه قادر است میزبانی انواع رویدادهای شهری را عهده‌دار شود. استانداردهای بالای برگزاری رویدادهای نمایشگاهی و انواع چک لیست‌ها و جزئیاتی که باید برای چنین رویدادی مد نظر قرار گرفته شود، امروز این امکان را در شرکت نمایشگاه فراهم کرده است که از یک برگزارکننده صرف نمایشگاه به یک برگزارکننده تمام عیار «رویداد» مبدل شود و به زودی میزبانی رویدادهای عمده شهری و استانی را عهده‌دار باشیم.

پیش‌رو در تحولات نوین

برگزاری نمایشگاه¬ها مسیری است که دست کم امکان برطرف کردن یکی از این موانع اصلی در رابطه با بازاریابی یعنی برقراری ارتباط مستقیم میان عرضه کنندگان و متقاضیان کالا و خدمات را فراهم می¬کند. این مجموعه بستر مناسب را برای مجریان و مشارکت‌کنندگان فراهم کند تا امکانات و پتانسیل‌های خود را به تمامی عرضه کنند. شرکت نمایشگاه به جهت ماهیتی که در ارتباط نزدیک با بخش‌های مختلف اقتصادی دارد، معمولا با فاصله نزدیکی از آخرین تحولات و ترندهای جهانی مطلع می‌شود و باتوجه به زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که همواره یکی از مزیت‌های این مجموعه بوده است، کوشیده است از فعل و انفعالات جدید دنیای تکنولوژی و ابزارهای نوین از یک سو و تحولات راهبردی و مدیریتی از سوی دیگر غافل نشود. تا کنون نیز با بهره‌برداری از پتانسیل جوانان و کسب و کارهای نوپا از یک سو و اعتبار و تجربه صنایع بزرگ از سوی دیگر به کارآمدی و روزآمدی مجموعه اهتمام بسیار وجود داشته است. به علاوه این شرکت با توجه به دارا بودن سهامداران کلیدی نظیر شهرداری و اتاق بازرگانی از امکانات مناسبی جهت پیشبرد اهداف خود و تطبیق آن با دستاوردهای روز برخوردار است. ظرفیت‌هایی نظیر خواهرخواندگی با شهرهای مهم جهان و ارتباط با کشورهای هدف صادراتی برای مجموعه نمایشگاه اصفهان فرصتی را فراهم می‌آورد که از طریق رایزنی و حتی میزبانی نمایندگان، صنعت‌گران و تولیدکنندگان این کشورها مسیر را برای ارتقا و بهبود کیفیت خدمات خود و کمک به توسعه فعالیت ذینفعان، به ویژه شرکت‌های نمایشگاهی و مشارکت‌کنندگان هموار سازد.

موزه بین‌الملل

یکی از مهم‌ترین آن‌ها که به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود و مراحل مقدماتی مربوط به مذاکرات آن نیز سپری شده، تأسیس موزه‌ای در همکاری با وزارت امور خارجه است. با توجه به اهمیت و نقش تعاملات بین المللی در ارتقا سطح کمی و کیفی نمایشگاه‌ها و معرفی هرچه بهتر توانمندی‌ها و قابلیت‌های تولیدکنندگان و صاحبان صنایع استان و کشور به دنیا، شرکت نمایشگاههای بین المللی استان اصفهان با همکاری نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان در نظر دارد در آینده‌ای نزدیک موزه‌ای را تحت عنوان «موزه بین‌الملل» در محل برگزاری نمایشگاه‌های اصفهان تاسیس نماید. در فاز نخست قرار است بخشی از هدایای دریافتی وزرای امور خارجه ایران در سفر به دیگر کشورها و ملاقات با مقامات بلند پایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به نمایش گذاشته شود. از آن‌جا که موزه‌ها سند هویتی یک ملت هستند و میراث آن را به صورتی بصری به نسل‌های آینده و بازدیدکنندگان خارجی نمایش می‌دهند، تأسیس این مجموعه می‌تواند گامی موثر در تقویت هویت ملی، افزایش اشتراکات میان ملل، رفع موانع و چالش‌های برون مرزی و محوری برای همسو شدن کشورهای منطقه و جهان از گذرگاه نمایشگاه اصفهان باشد. به این منظور مقرر شده است در ساختمان الحاقی شرکت نمایشگاه‌های اصفهان محلی برای ساخت موزه دائم و توسعه فازهای بعدی موزه در نظر گرفته شده است که منتج به تاسیس نخستین موزه نمایشگاهی کشور خواهد شد.

همکاری مستمر با اصناف و انجمن‌ها

یکی از عمده‌ترین تلاش‌های شرکت نمایشگاه اصفهان دسترس‌پذیری و مشارکت هرچه بیشتر صاحبان کسب و کار در نمایشگاه‌های مختلف است و در این راستا همکاری با انجمن‌ها و اتحادیه‌ها اهمیت قابل ملاحظه‌ای دارد. مجموعه شرکت نمایشگاه اصفهان همواره به ارائه خدماتی متمایز و جامع اندیشیده‌‌ و در این مسیر گام برداشته‌است. به این منظور کیفیت خدمات و تجهیزات نمایشگاهی را در بالاترین حد استاندارد نگه داشته شده است و کوشیده‌ شده که نظرات مشارکت‌کنندگان و خواسته‌های آنان را در تعامل و همکاری نزدیک جامه عمل پوشانده شود. همچنین توسعه فیزیکی سایت نمایشگاه یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار این مجموعه قرار دارد تا به تنوع و شمار بیشتری از کسب و کارها امکان حضور در نمایشگاه داده شود. موافقت‌نامه‌های همکاری و دعوت از اتحادیه‌ها و انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی از دیگر اقداماتی است که اگرچه معمولا همواره در نمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد اما به طور ویژه در نظر داریم حجم این همکاری‌ها را گسترش دهیم تا با تسهیل‌گری این انجمن‌ها کسب و کارهای بیشتری توان حضور در نمایشگاه را داشته باشند. به علاوه برگزاری نمایشگاه مجازی از استراتژی‌هایی است که شرکت نمایشگاه برای بسترسازی هرچه بیشتر برای مشارکت‌کنندگان در نظر دارد. همچنین همکاری با مجریان توانمند نمایشگاهی در سطح کشور و استان به یقین راهکاری عملیاتی است که هم سبب ‌ساز تسهیل ارتباطات با گروه‌های مختلف صنفی می‌شود و هم امکانات بهتری را اختیار این گروه‌ها قرار می‌دهد.

نمایشگاه محرک گردشگری

برگزاری یک نمایشگاه‌ علاوه بر نتایج مستقیم آن بر کسب و کارهای مشارکت کننده، اغلب تأثیرات عمیق، پردامنه و غیرمستقیمی نیز بر اقتصاد محل برگزاری آن دارد. معمولا توسعه گردشگری شهری را در زمره این نتایج غیرمستقیم در نظر می‌گیریم که هم اثر فوری و هم بلندمدت در اقتصاد منطقه دارد. همانگونه که پیش‌تر اشاره شد نمایشگاه اصفهان قرار است به زودی از نمایشگاه محوری به سوی رویداد محوری حرکت کند و این عامل به یقین به توسعه هرچه بیشتر گردشگری استان نیز منجر خواهد شد اما توجه به این نکته ضروری است که در یک نمای کلی اثرپذیری و اثرگذاری صنعت نمایشگاه و صنعت گردشگری امری متقابل به شمار می¬آید و تمامی فرایندهایی که منجر به ایجاد مقاصد گردشگری در شهرها می¬شود، بر افزایش شمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه¬ها نیز اثر می¬گذارد. به این ترتیب این امید وجود دارد که نمایشگاه با تحریک تقاضا برای سفرهای تجاری و کاری از طریق رونق سایت نمایشگاه که منجر به توسعه گردشگری استان خواهد شد، سبب‌ساز گسترش زیرساخت‌های گردشگری استان نیز باشد.

در یک سال اخیر نیز همچنان شرکت نمایشگاه اصفهان به فعالیت های خود در قالب اعزام هیات های بازدید به نمایشگاه های خارجی و همکاری با سایت های بین المللی و توافق جهت برگزاری رویدادهای مشترک با تبادل فضا در سایت ها ادامه داده است.

سیری در تقویم امسال

در سال پیش رو شرکت نمایشگاه‌ بین‌المللی استان اصفهان برگزاری پنجاه و یک عنوان نمایشگاهی را در دستور کار دارد که نخستین آن‌ها ۱۶ تا ۲۰ فروردین‌ماه برگزار شد و شامل دو نمایشگاه قرآن و عترت و حجاب و عفاف بود. قدیمی‌ترین نمایشگاهی که امسال برگزار خواهد شد، نمایشگاه لوازم خانگی است که بیست و هفتمین دوره برگزاری آن در بهمن‌ماه خواهد بود. همچنین بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف، بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان و بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری را میزبانی خواهد کرد. در تقویم امسال پنج عنوان جدید نمایشگاهی نیز اضافه شده است که شامل اولین نمایشگاه تخصصی گلخانه، نهاده‌ها و ادوات باغی، نخستین نمایشگاه نوآوری و فن‌آوری استان (اینوتک اصفهان)، اولین نمایشگاه خدمات کسب و کار و فرانچایز، نخستین نمایشگاه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر و اولین نمایشگاه انرژی‌های نو تجدید پذیر می‌شود.

اگرچه باوجود شرایطی چون نوسانات ارزی و دشواری‌های حوزه روابط خارجی در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی مشکلاتی دارد اما در حال حاضر از میان ۴۰ عنوان نمایشگاهی ۶ مورد شامل نمایشگاه‌های صنعت طلا، نساجی، چوب، دام و طیور، سنگ و تاسیسات به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.

احمدرضا طحانیان
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها