رادیو تیتر | ویژه نمایشگاه/ ۷۵

پادکست | نمایشگاه بین المللی کوبا، سکوی پرتاب اقتصادی ایران به قلب کارائیب

با حضور پاویون ملی ایران، چهل و یکمین نمایشگاه بین‌المللی هاوانا (FIHAV ۲۰۲۵) از ۲۴ تا ۲۹ نوامبر (۳ تا ۸ آذر ۱۴۰۴) در کوبا برگزار می‌شود.

پادکست | نمایشگاه بین المللی کوبا، سکوی پرتاب اقتصادی ایران به قلب کارائیب

چهل و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی هاوانا (FIHAV ۲۰۲۵) که به عنوان مهم ترین رویداد تجاری چندبخشی در کوبا و حوزه کارائیب و یکی از مطرح ترین ها در آمریکای لاتین شناخته می شود، قرار است از تاریخ ۲۴ تا ۲۹ نوامبر ۲۰۲۵ (۳ تا ۸ آذر ماه ۱۴۰۴) در مرکز نمایشگاهی هاوانا (Expocuba) برگزار شود. این نمایشگاه فرصتی کم نظیر برای آگاهی از فرصت های سرمایه گذاری، صادرات و واردات کوبا و همچنین ایجاد روابط تجاری با شرکت ها و سرمایه گذاران از سراسر جهان است.

پادکست صوتی:

ماهیت و اهمیت نمایشگاه هاوانا

FIHAV فراتر از یک نمایشگاه تجاری صرف است و به عنوان بستر اصلی کوبا برای ترویج کسب و کار و تجارت در منطقه عمل می کند. این رویداد شامل بخش های مختلفی از جمله مجمع سرمایه گذاری (۸th Investment Forum) برای ارائه به روزرسانی سبد فرصت های سرمایه گذاری خارجی، برگزاری جلسات با اتاق های دو ملیتی، روزهای ملی کشورها، میزگردهای تجاری، سمینارها و معرفی محصولات جدید است.

حوزه های اصلی سرمایه گذاری در کوبا شامل غذا، انرژی، گردشگری، صنایع کشاورزی نیشکر، معدن، حمل و نقل و لجستیک، ساخت وساز، فناوری اطلاعات و ارتباطات، داروسازی و بیوتکنولوژی می شود. کوبا برای سرمایه گذاران خارجی مزایایی چون چارچوب قانونی شفاف، ثبات سیاسی و اجتماعی، امنیت پرسنل خارجی و مشوق های مالیاتی را فراهم می کند.

حضور گسترده بین المللی و شرکت های شاخص

این نمایشگاه در دوره های گذشته شاهد حضور چشمگیر شرکت ها از ده ها کشور جهان بوده است. در FIHAV ۲۰۲۴ حدود ۷۵۰ شرکت از ۶۳ کشور، شامل حدود ۲۵۰ شرکت دولتی و خصوصی کوبایی، در ۲۵ پاویون حضور داشتند.

نمایشگاه-کوبا

کشورهای شرکت کننده معمولاً شامل روسیه، چین، ویتنام، کره جنوبی، هند، ایران، اندونزی، عربستان سعودی، برزیل، مکزیک، اسپانیا، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند، جمهوری چک، آرژانتین و پاناما هستند. همچنین هیئت های رسمی از کشورهایی نظیر آنگولا، بلاروس، برزیل، اسپانیا، ایران، مکزیک، موزامبیک، نامیبیا، پرتغال، جمهوری چک، روسیه و ونزوئلا در این رویداد حضور می یابند.

شرکت های چندملیتی بزرگی نظیر یونیلیور (Unilever Plc)، نستله (Nestlé)، لاواتزا (Lavazza)، شرکت های هتلی Meliá و Kempinski و چندین شرکت بزرگ نفتی و معدنی دیگر در کوبا فعالیت دارند و اغلب در این نمایشگاه حضور می یابند.

نقش و برنامه های پاویون ملی ایران

جمهوری اسلامی ایران با پاویون ملی در چهل و یکمین نمایشگاه هاوانا حضوری فعال خواهد داشت. مجری برگزاری پاویون ایران در این رویداد بین المللی، شرکت میلاد نور است و علی محتشم امیری مدیرعامل این شرکت، مسئولیت اجرای پاویون ایران را بر عهده دارد.

نشست هم اندیشی پیرامون این نمایشگاه در تاریخ ۱۲ شهریور ماه در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد که نشان دهنده اهمیت و جدیت حضور ایران است. در این نشست مقامات کلیدی از جمله خورخه فرنانندو لفبره نیکلاس (سفیر کوبا در ایران)، اکبر گداری (سرپرست دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت)، مجتبی فیض اللهی (مدیر اداره نمایشگاه های خارجی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران) و نمایندگانی از وزارتخانه ها و نهادهای مهم دولتی (مانند معاونت علمی، وزارت دفاع، وزارت خارجه و بانک توسعه صادرات) حضور داشتند.

جلسه-هم-اندیشی-نمایشگاه-هاوانا-۲

برنامه های پاویون ایران شامل موارد زیر است:

برگزاری جلسات B۲B با هماهنگی وزارت تجارت و سرمایه گذاری خارجی و اتاق بازرگانی کوبا.

نشست های تخصصی با غرفه داران خارجی.

برگزاری مراسم روز ایران با حضور مقامات کوبایی در محل پاویون.

همایش معرفی ظرفیت ها و توانمندی های ایران.

تأثیر حضور ایران: توسعه روابط اقتصادی و بازارهای آمریکای لاتین

حضور پاویون ملی ایران در FIHAV ۲۰۲۵ با تأکید بر توسعه روابط اقتصادی ایران و کوبا صورت می گیرد. اکبر گداری، توسعه روابط اقتصادی را یکی از محورهای مهم همکاری دو کشور دانست و تأکید کرد که این حضور می تواند بستر تازه ای برای معرفی توانمندی های صنعتی، کشاورزی و خدماتی کشور در منطقه آمریکای لاتین فراهم آورد.

سفیر کوبا در ایران نیز حضور ایران را نشانه ای از روابط دوستانه و دیرینه دو کشور خواند و بر حمایت کامل سفارت کوبا از برنامه های مشترک در نمایشگاه تأکید کرد. این حضور، علاوه بر تقویت تعاملات تجاری دوجانبه با کوبا، فرصتی ارزشمند است برای:

معرفی توانمندی های کشور در بازارهای آمریکای لاتین.

توسعه تعاملات تجاری با شرکت ها و مقامات کوبایی و سایر کشورهای حاضر.

ایجاد همکاری های پایدار با هدف نفوذ عمیق تر در این بازار استراتژیک.

مجتبی فیض اللهی نیز با بیان اهمیت حضور ایران در بازارهای آمریکای لاتین، بر ضرورت هماهنگی میان دستگاه های ذیربط برای حضوری مؤثر تأکید کرد تا پاویون ایران بتواند به بهترین شکل ممکن، ظرفیت های کشور را به نمایش بگذارد.

تیترکوتاه مدیا

سرمایه‌گذاری برای تولید؛ کدام سرمایه، کدام تولید؟

علیرضا خلج
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار