در پنل « کاربست هوش مصنوعی در زنجیره اررش خودرو» در دومین روز از نمایشگاه قطعات،لوازم و مجموعه‌های خودرو مطرح شد؛

هوش مصنوعی در صنعت خودرو باید بومی‌سازی شود / لزوم برنامه‌ریزی بلند مدت به‌کارگیری Ai در این حوزه

پنل تخصصی « کاربست هوش مصنوعی در زنجیره ارزش خودرو» روز جمعه ۹ خردادماه و همزمان با روز دوم بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

هوش مصنوعی در صنعت خودرو باید بومی‌سازی شود / لزوم برنامه‌ریزی بلند مدت به‌کارگیری Ai در این حوزه

در این پنل تخصصی، سیامک علیزاده نیا مدیریت راهبرد ایپکو و غلامرضا ملایی منش عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت به بحث و تبادل نظر درباره اثرات هوش مصنوعی بر چرخه زنجیره ارزش خودرو پرداختند. گفتنی است حمیدرضا رضایی پژوهشگر سیستم های پیشرفته به عنوان پنل گردان این پنل تخصصی مدیریت این نشست را بر عهده داشت.

در ابتدای این پنل حمیدرضا رضایی پژوهشگر سیستم‌های پیشرفته Ai را تحولی نوین در صنعت خودرو خواند و گفت هنوز کاربرد هوش مصنوعی در صنعت گسترده نیست اما در زمینه حفاظت از راننده و شناسایی مشکلات خودرو کاربرد دارد. رضایی تعریف مسئله و نگاه دقیق‌تر به Ai را ضروری خواند و در این مورد تاکید کرد: در ایران مدیریت بحران می‌کنیم و استفاده هوشمندانه‌ای از Ai نداریم .این موضوع با یک نقشه راه و برنامه‌ریزی باید مدیریت شود. 

پنل-نمایشگاه

بهره از هوش مصنوعی نیازمند برنامه بلند مدت است

در ادامه این گفتگو دکتر غلامرضا ملایی منش هوش مصنوعی را فراگیر در تمام ابعاد زندگی دانست و تاکید کرد باید هوشمندانه و آگاهانه از آن استفاده کنیم. وی داشتن برنامه بلند مدت در صنعت خودرو و استفاده از هوش مصنوعی را ضروری دانست. 

ملایی در ادامه گفت: اکنون خودروسازهای بزرگ ما مانند سایپا و ایران خودرو استفاده‌های مناسبی از هوش مصنوعی داشتند اما باید با برنامه بلند مدت در زمینه لجستیک و مباحث فنی نیز از Ai بهره ببریم.

در ادامه ملایی درباره رابطه تحقیقات دانشگاهی و صنعت خودرو به موفقیت‌های قابل توجهی اشاره کرد اما تحقیقات دانشگاهی در زمینه خودرو و Ai را نیازمند بستری مناسبتر و گسترده‌تر و حمایت‌های بیشتر دانست که در نهایت منجر به نتایج مفیدی می‌شود.

کمبود نیروی انسانی در حوزه هوش مصنوعی و خودرو 

سیامک علیزاده مدیریت راهبرد ایپکو ضمن اشاره به لزوم حضور فعالانه اساتید و دانشجویان در زمینه تحقیق و پژوهش در زمینه  Ai و صنعت قطعات خودرو بیان کرد:  تقلیل دانش هوش مصنوعی به زبان‌های رایج هوش مصنوعی مانند chatgpt و دیگر هوش مصنوعی‌های رایج قابل قبول نیست چراکه این دانش بسیار گسترده است. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که کمبود نیروی انسانی در این حوزه نیز به صورت محسوسی دیده می‌شود؛چرا که دانشجویان it و مکانیک برنامه مهاجرت از ایران را دارند و این موضوع یک چالش جدی است.

نیازمند ایجاد انگیزه در نسل جوان هستیم

ملایی منش نیز با اشاره به کمبود رغبت دانشجویان در تحصیل اظهار کرد: اگر برنامه ریزی و سیاست‌گذاری هوشمندانه‌ در سطوح بالای صنعت در زمینه هوش مصنوعی و استفاده آن در صنعت خودرو ایجاد شود انگیزه دانشجویان برای فعالیت در این زمینه افزایش پیدا می‌کند.در کشور باید توسعه فناوری‌‌ها مبتنی بر هوش مصنوعی باید بومی‌سازی شود تا بتوانیم بر اساس داده‌ها و نیاز کشور از آنها استفاده کنیم.

در پایان علیزاده با تاکید بر توجه به نیروی انسانی بیان کرد: هوش مصنوعی به حدی پیش رفته است که می‌تواند از مدل رانندگی فرد حالات جسمی و روحی آن را شناسایی کرد و خرابی‌های خودرو را نیز تشخیص می‌دهد. اگر به نیروی انسانی و سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها توجه شود می‌توانیم از هوش مصنوعی در ابعاد گسترده و پیشرفته‌تری استفاده کنیم.

تیترکوتاه مدیا

راهنمای جامع خرید، نگهداری و سرمایه‌گذاری طلا

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار