در گفت و گوی تیتر کوتاه با عضو هیات رییسه انجمن نمایشگاه های ایران مطرح شد:

الزامی جدید برای تمام برگزارکنندگان نمایشگاهی کشور

قندیلی گفت: از سال جدید تمامی برگزارکنندگان نمایشگاهی کشور باید در سامانه برگزارکنندگان نمایشگاه های سازمان توسعه و تجارت ثبت نام کنند.

الزامی جدید برای تمام برگزارکنندگان نمایشگاهی کشور

از سال جدید تمامی برگزارکنندگان نمایشگاهی کشور موظف به ثبت ‌نام در سامانه جامع برگزارکنندگان نمایشگاهی هستند. این سامانه با هدف شفاف‌سازی فعالیت‌ ها، نظارت دقیق‌ تر و حمایت از ذینفعان صنعت نمایشگاهی راه‌ اندازی شده است.

خبرنگار تیتر کوتاه پیرامون این موضوع با سیدرضا قندیلی مدیرعامل نمایشگاه بین المللی کاسپین (زنجان) و عضو هیات رییسه انجمن نمایشگاه های ایران گفتگو کرده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد:

تصمیمی جدید برای فعالان حوزه نمایشگاه 

قندیلی در این گفتگو بیان داشت: انجمن نمایشگاه ها در سال های گذشته برای تامین منافع ذی نفعان خود (سایت داران و برگزارکنندگان مراکز نمایشگاهی) توانست جایگاه مشخصی داشته باشد. از سال جدید تمامی برگزارکنندگان نمایشگاهی کشور باید در سامانه برگزارکنندگان نمایشگاه های سازمان توسعه تجارت ثبت نام کنند. به این معنا که هر شخصی که قصد برگزاری هر رویدادی را در قالب شرکت در مراکز نمایشگاه های رسمی کشور دارد، باید ابتدا اطلاعات خود را در سایت سازمان توسعه  تجارت بارگذاری کرده و سپس تاییدیه آن را از انجمن نمایشگاه های کشور برای برگزاری نمایشگاه ها در مراکز استانی دریافت کند. چرا که در بعضی از استان ها و مراکز، برخی از دستورالعمل ها رعایت نشده و قوانین و مقررات به درستی تبیین نمی شود.

وی افزود: بر اساس ابلاغیه و شیوه نامه که سازمان توسعه تجارت در سال ۱۴۰۳ ابلاغ کردند، تمامی مراکز نمایشگاهی موظف هستند که از این لیست حمایت کرده و برنامه ریزی خود را برای برگزاری و واگذاری تمامی نمایشگاه ها اعلام کنند.

سیدرضا-قندیلی

تعریف ماهیت نمایشگاه ها بر اساس مزیت صادراتی

عضو هیات رییسه انجمن نمایشگاه های ایران در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید مسیر ذی نفعان صنعت نمایشگاهی را که شامل اتاق های بازرگانی، تشکل های تخصصی و شهرداری ها در کشور هستند را تعریف کنیم. فراموش نکنیم که شهرداری ها در سراسر دنیا یکی از پایه های اصلی مراکز نمایشگاهی هستند. از طرفی دیگر باید بتوانیم ماهیت برنامه ریزی و اساس برگزاری نمایشگاه ها را بر اساس مزیت صادراتی تعریف کنیم.

قندیلی در ادامه گفت: در سال جدید نمایشگاه ها به چند دسته تقسیم شدند. نمایشگاه های بین المللی که صرفا مجوزشان توسط سازمان توسعه و تجارت صادر می شود. به این معنا که اگر حتی بنا باشد در مراکز استانی نمایشگاه بین المللی برگزار شود، صدور مجوز بر عهده سازمان توسعه و تجارت است که این نمایشگاه ها باید حدنصاب رتبه را نیز داشته باشند.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی زنجان در ادامه گفت: نمایشگاه های ملی و بومی نیز هر کدام شاخصه ها و شرایط خاص خود را دارند و این تفکیک شدن به ارتقای سطح توانمندی های برگزارکنندگان کمک می کند. در سال گذشته بالغ بر ۱۵ مراکز نمایشگاهی مجوز رسمی خود را از سازمان توسعه و تجارت دریافت کردند و باقی مراکز نیز در انتظار تکمیل شدن مدارک هستند. برخی از استان ها نیز به دلیل اینکه سایت رسمی نداشته و همینطور زیرساخت های لازم برای آنها فراهم نبوده، به طور کل فاقد مراکز نمایشگاهی هستند. البته این موارد دلیل بر آن نیست که حمایتی برای این استان ها در نظر گرفته نشود. ما معتقدیم حمایت از این بخش ها نیز به افزایش توانمندی آنها کمک می کند.

ضرورت رگولاتوری صنعت نمایشگاهی

وی در ادامه تصریح کرد: نکته دیگری که در صنعت نمایشگاهی مورد بحث است و در خصوص آن هیات رئیسه انجمن نمایشگاه ها جلسه ای با آقای علایی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران برگزار کرده است، موضوع رگولاتوری صنعت نمایشگاهی است. اگر رگولاتوری صنعت نمایشگاهی تعریف و تنظیم شود، به گونه ای که بتواند برنامه ریزی هدفمندی برای صنعت نمایشگاهی در حوزه ایجاد مزیت های صادراتی ایجاد کند، قدمی رو به جلو در این صنعت خواهد بود؛ در غیر این صورت اقدامات به شکل صحیحی پیش نمی روند.

عضو هیات رییسه انجمن نمایشگاه های ایران خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد تا نمایشگاهی برگزار شده و مزیت صادراتی به وسیله رویدادی ایجاد شود، باید برنامه ریزی های لازم و اهداف برگزاری نمایشگاه و همینطور سلسله حمایتی آنها مورد بررسی قرار گیرند. به هر حال مراکز نمایشگاهی ما امروزه با موضوع تامین منابع مالی دست و پنجه نرم می کند. مسئله دیگری که در مراکز نمایشگاهی ایران دنبال می شود، مکانیزم ها و روش های بهینه تامین منابع مالی از طریق ورود به بازار سهام و یا مواردی از این قبیل است که باید با بررسی های دقیق بتوان راهکارهای جدیدی را برای توسعه صنعت نمایشگاهی ایجاد کرد.

قندیلی در پایان گفت: به زودی از وب سایت انجمن نمایشگاه های ایران رونمایی می شود و همچنین مجله این انجمن که بتواند تصویری مناسب از اقدامات انجام شده را نشان دهد، منتشر خواهد شد.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها