مدیر گروه ساعتچی در گفت و گو با تیترکوتاه مطرح کرد:

قاچاق بلای جان تولیدکنندگان طلا و جواهر

ساعتچی گفت: قیمت طلا گاهی پایین تراز قیمت جهانی طلا است و این موضوع سبب می شود تا کارهای خارجی ترک یا ایتالیایی که به صورت قاچاق وارد ایران می شود در دسترس قرار بگیرد و ما دیگر توان رقابت با کالای قاچاق را نداریم.

قاچاق بلای جان تولیدکنندگان طلا و جواهر

به گزارش تیترکوتاه، پانزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی بین المللی طلا، نقره، جواهر، ساعت و صنایع وابسته ۱۴۰۲ در مرکز نمایشگاهی ایران مال از روز گذشته آغاز به کار کرده است. یکی از شرکت هایی که در این نمایشگاه حضور پر رنگ و درخشانی داشته است گروه جواهری ساعتچی است.این گروه از سال ۱۳۸۲ در زمینه طراحی و تولید زیورآلات طلا کار خود را آغاز کرده و جایگاه خوبی در این صنف برای خود دارد.

در خلال برگزاری این نمایشگاه به غرفه این گروه سر زده و با آقای محمدعلی ساعتچی مدیر این شرکت به گفت و گو پرداختیم که در ادامه از نظر می گذرانید:

حاج محمدعلی ساعتچی

او در ابتدا در مورد پیشینه این گروه به خبرنگار تیترکوتاه گفت: ما در این کسب و کار سابقه هشتادالی نود ساله داریم. سیستم ، کارما بنک داری است. ما در پامنار کارخانه داریم این کارخانه مجتمع بزرگی است که هفتاد الی هشتاد کارگر در آن کار می کند. در این کارخانه قسمت طراحی واسمبل و ریخته کاری نیز وجود دارد و هر کاری در بخش خاص خود انجام می شود. مغازه اصلی ما در بازار است و سه چهار شعبه دیگر نیز علاوه براین مغازه اصلی در نیایش مال، مجتمع سام در خیابان فرشته و همچنین آواسنتر در اقدسیه پذیرای مشتریان محترم است. در شهرستان ها نیز هر شخصی بخواهد از تولیدات ما مصرف کند می تواند با ما در ارتباط باشد.

ساعتچی در پاسخ به این سوال که مزیت کسب و کار شما نسبت به رقبا چیست عنوان کرد: ما در این گروه کار هایی خاصی تولید می کنیم که رقبای مان انجام نمی دهند.کار ما با کیفیت و خوب است و این مزیت مهمی برای ما به حساب می آید.

او د باره مشکلات و چالش هایی که این صنف با آن رو به است بیان کرد: مشکل اپیدمی که در کشور وجود دارد و تنها به صنف ما مربوط نیست مشکل نوسانات ارزی است. نوسانات ارزی سبب می شود که قیمت ها درمشاغل بالا و پایین شود. اما در شغل ما یک مشکل بزرگی وجود دارد. قیمت طلا گاهی پایین تراز قیمت جهانی طلا است و این موضوع سبب می شود تا کارهای خارجی ترک یا ایتالیایی که به صورت قاچاق وارد ایران می شود در دسترس قرار بگیرد و ما دیگر توان رقابت با کالای قاچاق را نداریم. چرا که به دلیل تفاوت قیمت طلا برای قاچاقچی می صرفد که این ها را وارد کند و روی هر گرم طلای آن سود کد. اما ماکه در کارخانه باید کلی هزینه تولید و مزد کارگر و غیره بدهیم دچار چالش می شویم. سایر مشکلات مثل نوسانات ارزی برای تمامی مشغال حتی لوازم خانگی هم مایه دردسر است و به طور کل می شود گفت که اقتصاد به طور کلی با آن درگیر است.

FZ_05397



این فعال صنف طلا و ساعت افزود: تمام توانمندی ها و ابزار و دستگاه های ایتالیایی و آلمانی درجه یک که ترک ها در اختیار دارند ما نیز داریم. حتی در فهم و درک نیز کارگر ایرانی نیز چیزی کم ندارد و حتی بیشتر هم هست. ولی چون طلا قیمت آن در ایران پایین تر است برای قاچاقچی می صرفد پس آن را وارد می کند. اما اتحادیه طلا فروشان که باید به این موضوع دقت کند و در این امر کمک حال ما باشد از این موضوع غفلت کرده است. این صنعت صنعت خوب و کم دردسری است و باید از آن حمایت شود.

او اضافه کرد: بانک مرکزی برای نگهداری طلا باید کلی کارمند و پلیس و مامور بگذارد تا از این طلای ذخیره شده محافظت کند. اما هنگامی که این طلا در خانه های مردم است برای دولت نگهداری آن هزینه بر نیست. سال شصت تا سال شصت و هفت که کشور در جنگ بود و دولت هم نیز پولی نداشت مردم طلاهایشان را به بازار می بردند و می فروختند، طلا تبدیل به شمش طلا و در خارج از کشور تبدیل به دلارمی شد و در نهایت خرج مردم در می آمد. باید به این درک برسیم که هر چی طلا در خانه مردم است در نهایت برای دولت و سرمایه مملکت است و زمانی که شرایط بحرانی است قابل استفاده می شود.

ساعتچی درباره نمایشگاه امسال ساعت و جواهر خاطر نشان کرد: حضور در نمایشگاه بسیار مفید است، سال های قبل به خاطر کرونا حضور نداشتیم. اما اکنون که در نمایشگاه هستیم مزایای خودش را دارد. افرادی که از بخش های مختلف و حتی شهرستان ها به نمایشگاه می آیند با محصولات به روز تولیدی داخلی مان نیز آشنا می شوند و می بینند که نمونه ایرانی چیزی کم از نمونه خارجی ندارد و حتی قیمت ارزان تری نیز دارد و سبب می شود تا خرید کنند.

این فعال صنفی در پایان به وضعیت بازار اشاره کرد و گفت: نوسانات ارزی بسیار اذیت می کند و مشتری برای خرید مردد می شود. اما الحمدالله مردم ما نیز مردم فهمیده ای هستند و پول شان را الکی دور نمی اندازند. مشتری طلا می خرد و در دست می اندازد و هر زمان که نیاز داشته باشید آن را می فروشد و با نوساناتی که وجود دارد مبلغ اجرت آن نیز پر می شود. بنابراین می داند که دچار ضرر نمی شود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها