سهمیه بنزین | قیمت بنزین | کارت سوخت

توزیع بنزین یارانه ای بدون شوک قیمت / پیگیری کارت سوخت های فاقد خودرو

منتخب مردم در مجلس گفت: مصرف بنزین در کشور روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر است که ۵۰ لیتر آن ۱۵۰۰ تومانی و مابقی ۳ هزار تومانی است.

توزیع بنزین یارانه ای بدون شوک قیمت / پیگیری کارت سوخت های فاقد خودرو

بنزین یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی در دنیا است و قیمت بنزین در هر کشوری متفاوت است، بسته به عوامل مختلفی مانند تولید محلی، واردات، فروش و تقاضا و همچنین قوانین مالیاتی و سیاسی. در بسیاری از کشورها، دولت یا سازمان‌های دولتی نظارت بر تعیین قیمت بنزین دارند و ممکن است قیمت بنزین بر اساس آنچه دولت می‌خواهد به‌عنوان یک مبلغ ثابت تعیین شود.

امروز برنامه بالاتر به بحث تخصیص بنزین به کد ملی و یا خودرو با حضور مالک شریعتی به عنوان موافق اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی و نخعی نماینده مجلس به عنوان مخالف این طرح بحث و بررسی کردند.

در این برنامه شریعتی با بیان اینکه کشور درحال‌حاضر وارد‌کننده بنزین است چرا که در تولید بنزین ناترازی داریم و باید این را به نوعی جبران کنیم گفت: ۴۵ درصد از خانوار‌ها فاقد حداقل یک دستگاه هستند بنابراین این افراد هیچ سهمیه‌ای از بنزین ندارند.

به گفته وی شرایط کشور روز به روز در حال بدتر شدن است و این عدم تخصیص بنزین به کد ملی تنها به ضرر کسانی است که هیچ سهیمه‌ای ندارند و شرایط روز به روز برای آنها بدتر می‌شود.

شریعتی با بیان اینکه برای ناترازی در گاز کشور نظام الگوی مصرف گاز را تعریف کردیم برای بنزین هم باید این اقدام را انجام دهیم گفت: ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خانواده در دهک یک فاقد خودرو هستند و ۴۳۰ هزار نفر هم در دهک‌های دهم فاقد خودرو هستند که می‌توان از طریق کد ملی به این افراد سوخت تعلق گرفت.

او بیان کرد:  می‌توان بدون شوک قیمتی همین سیستم یارانه بنزین را بین خانواده‌ها توزیع کرد که طبقه محروم ضرر نکند.

شریعتی با بیان اینکه سهیمه بنزین تنها به ۴۵ درصد از خانواده‌ها اختصاص می‌یابد گفت: ۱۵۰ هزار کارت سوخت فاقد خودرو پیدا کردیم که اگر این تخصیص سوخت براساس کدملی باشد هیچ قاچاق سوختی دیگر نخواهیم داشت و از قاچاق فیزیکی سوخت جلوگیری می‌شود.

وی افزود: افرادی که خودرو ندارند می‌توانند سهم خود را به افراد دیگر واگذار کنند چراکه ما امروز ۱۲۰ میلیون لیتر مصرف بنزین داریم که ۵۰ درصد از آن ۱۵۰۰ تومانی است و ۵۰ درصد دیگر ۳هزار تومانی است که افراد می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.

او بیان کرد: سهمیه از این طریق جابه جایی می‌شود اثر مالی بسیار خوبی برجای می‌گذارد، اما به شرطی که زیرساخت‌های آن فراهم شود که البته این طرح به صورت آزمایشی در کیش و قشم اجرا شد که از لحاظ مفهمومی مردم چندان درست متوجه نشدند، اما این طرح قابلیت گسیل شدن را دارد.

او گفت: قیمت تمام شده بنزین درحال‌حاضر لیتری ۴هزار تومان است و افرادی بالای ۱۰۰ خودرو درحال‌حاضر بنزین ۱۵۰۰ تومانی می‌گیرند که این با عدالت جامعه قابل مقایسه نیست.

در ادامه این برنامه نخعی متخب مردم گفت: ناترازی انرژی یکی از ابر چالش‌های کشور است و در کنار چالش تورم و پاشنه آشیل کشور ناترازی انرژی است و طبق آژانس بین‌المللی ۱۰۰ هزار میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی داریم که باید با آن برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه در حال شرایط مناسبی در کشور نیست در این شکی نیست گفت: هرگونه سیاستگذاری جدید شرایط را بدتر می‌کند، اما درحال‌حاضر عدالت مهم است و باید به سمت عدالتی حرکت کنیم که بحث اجرایی و شرایط را بدتر نکند.

او گفت: ۱۰ میلیون روزانه بنزین وارد کشور می‌کنیم و اگر بنزین را به کد ملی افراد اختصاص دهیم هیچ انگیزه‌ای برای صرفه جویی بین افراد ایجاد نمی‌شودو با این اقدام حتی به افزایش مصرف بنزین هم بیشتر دامن می‌زنیم.

نخعی با بیان اینکه در این طرح هیچ انگیزه‌ای وجود ندارد و هیچ عدالتی برقرار نیست گفت: افرادی که در روستا‌ها زندگی می‌کنند اتفاقا دسترسی حمل‌ونقل عمومی برای آنها کمتر است بنابراین تخصیص بنزین برای آنها به صورت سهمیه‌ای فعلی مناسب‌تر است..

وی با بیان اینکه تخصیص بنزین به صورت کد ملی باعث ایجاد تورم انتظاری می‌شود گفت: اجرای طرح تخصیص بنزین به کد ملی به طور قطع تورم انتظاری شدیدی را ایجاد می‌کند.

او با بیان اینکه این اقدام به ضرر جامعه است و و توزیع بنزین به این شکل خود باعث گسیل شدن بنزین به مناطق محروم و مرزی کشور می‌شود.

نخعی با اشاره به اینکه این طرح خیلی قابلیت اجرایی ندارد و ۸۵ میلیون ایرانی را درگیر سهمیه می‌کنیم گفت: بسیاری از مردم دسترسی به کارت بانکی نداردو از سوی دیگر امکان افزایش حمله سایبری از طریق تخصیص بنزین به کارت‌های ملی یابد چرا امکان کپی شدن کارت‌های بانکی وجود دارد.

در ادامه نخعی گفت: تنوع سبد سوخت داشته باشیم و حرکت به سمت خودرو‌های برقی و دوگانه سوز نقش موثری در این بخش دارد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    اولا ۵۰لیتر نه و ۶۰لیتر .دوم اگه شما به فکر قشر کم درآمد بودید حال روز ما آلان این نبود .سوم این فکرای کوچولو رو کی تو مخت میکنه .چهارم قبل از حرف زدن خوب فکر کن.پنجم خیلی کوته فکر هستی

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها