خودروهای الکتریکی | وزارت صمت | قیمت برق

جبران کسری بنزین با فشار بر شبکه برق / محاسبه تعرفه برق خودروهای الکتریکی به صورت تجاری

مشهدی رجبی مدیرعامل توانیر گفت که تعرفه برق شارژ خودروهای برقی بخش سایر مصارف قرار داشته و معادل تعرفه واحدهای تجاری است.

جبران کسری بنزین با فشار بر شبکه برق / محاسبه تعرفه برق خودروهای الکتریکی به صورت تجاری

محاسبه تعرفه برق برای خودروهای الکتریکی معمولاً بر اساس مصرف برق به ازای هر کیلووات‌ساعت (kWh) صورت می‌گیرد.رای محاسبه هزینه‌ی شارژ خودرو الکتریکی، ابتدا باید مصرف برق خودرو را به واحد kWh تبدیل کرده و سپس این مقدار را در تعرفه برق محاسبه می‌نماییم. تعرفه برق ممکن است بر اساس مصرف مستقیم یا زمان مصرف (ساعت اوج و غیر اوج) محاسبه شود.

تولید و واردات خودروهای برقی این روزها بیشتر از هر زمانی در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است. عباس علی آبادی سکاندار ساختمان سمیه بر این باور است که برای مقابله با ناترازی بنزین هیچ راهکاری جز برقی کردن خودروها وجود ندارد. حالا دولت در نظر دارد که کسری بنزین خود را با فشار بیشتر روی شبکه برق درمان کند. این تصمیم در شرایطی گرفته شده که شبکه برقی کشور هم اکنون با کسری حدود ۱۵ هزار مگاواتی خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این میان مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت گفته که میزان مصرف برق در خودروهای برقی ۱۳ تا ۱۵ کیلووات در هر ۱۰۰ کیلومتر است. هر چند که محمد حسین کریمی گفته که که این میزان برق در ساعات خارج از پیک مصرف تامین می‌شود اما به طور طبیعی در هنگام بازگشت خودروها در منازل بعد از تعطیلی ادارات شاهد افزایش شدید مصرف ناشی از شارژ خودروهای برقی در منازل خواهیم بود.

اما اظهارات مدیرعامل جدید توانیر در مورد سیاست جدید دولت هم شنیدنی است. او که نسبت به مقدار افزایش مصرف برق در صورت برقی کردن خودروها و واردات خودروهای برقی صفر و کار کرده ابراز بی‌اطلاعی می‌کند، گفته که در جاهایی که شبکه مشکلی نداشته باشد امکان واگذاری برای ایجاد زیر ساخت وجود خواهد داشت.

مصطفی رجبی مشهدی همچنین گفت که تعرفه برق خودروهای برقی هم اکنون به صورت تجاری محاسبه می‌شود. البته ممکن است که در آینده تغییراتی در این خصوص داشته باشیم.

البته این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری از دارندگان خودروهای برقی از برق منازل برای شارژ خودروهای خود استفاده کرده و عملا نمی‌توان نظارت خیلی زیادی روی این مسئله داشت.

منبع: بازار
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها