شکستن انحصار برداشت نفت و گاز در برنامه هفتم توسعه و فرصت‌های آن برای ایران

یک کارشناس انرژی گفت: توسعه نفت و گاز ایران طی سالیان اخیر با توسعه‌گر انحصاری همراه بوده است و تنها شرکت ملی نفت ایران امکان توسعه و برداشت از میادین نفت و گاز را داشت؛ با این رویکرد انحصاری، اولا توسعه محدود به شیوه‌های برداشت در دسترس شرکت ملی نفت و همچنین منابع در دسترس این شرکت بوده است، اما حالا پس از سال‌ها، در قانون برنامه هفتم توسعه اجازه حضور رقابتی شرکت‌های بخش خصوصی حذف انحصار در صنعت نفت و گاز ایران پتانسیل رونق چشمگیر اقتصاد و توسعه کلی کشور را دارد.

شکستن انحصار برداشت نفت و گاز در برنامه هفتم توسعه و فرصت‌های آن برای ایران

محمدرضا کارگذار کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار تیتر کوتاه درباره شکستن انحصار توسعه میادین مشترک نفتی و گازی ایران و تحول در صنعت برداشت ایران اظهار کرد: توسعه نفت و گاز ایران طی سالیان اخیر با توسعه‌گر انحصاری همراه بوده است و تنها شرکت ملی نفت ایران امکان توسعه و برداشت از میادین نفت و گاز را داشت؛ با این رویکرد انحصاری، اولا توسعه محدود به شیوه‌های برداشت در دسترس شرکت ملی نفت و همچنین منابع در دسترس این شرکت بوده است، اما حالا پس از سال‌ها، در قانون برنامه هفتم توسعه اجازه حضور رقابتی شرکت‌های بخش خصوصی حذف انحصار در صنعت نفت و گاز ایران پتانسیل رونق چشمگیر اقتصاد و توسعه کلی کشور را دارد.

وی افزود: با ورود شرکت‌های بخش خصوصی به صنعت، رقابت افزایش یافته و منجر به نوآوری و کارایی بیشتر در فرآیند‌های تولید و استخراج خواهد شد. این امر می‌تواند منجر به افزایش کلی بهره وری و ظرفیت بخش نفت و گاز شود که به نوبه خود می‌تواند به افزایش درآمد‌های کشور کمک کند.

شکستن انحصار برداشت نفت و گاز در برنامه هفتم توسعه و فرصت‌های آن برای ایران

این کارشناس انرژی ادامه داد: همچنین تنوع بخشیدن به منابع فروش و ایجاد بازار‌های رقابتی، جایگاه ایران را در بازار جهانی نفت و گاز تقویت خواهد کرد. ایران با توانایی دسترسی به بازار‌ها و خریداران متعدد، می‌تواند اتکای خود به یک خریدار را کاهش دهد و خطرات مرتبط با بسته به بازار واحد فروش نفت و گاز خود را کاهش دهد. این امر می‌تواند منجر به درآمد پایدارتر برای کشور شود و آسیب پذیری در برابر نوسانات قیمت جهانی نفت و گاز را کاهش دهد. 

کارگذار با مشارکت بخش خصوصی در زنجیره تولید، امکان افزایش سرمایه گذاری در فناوری و زیرساخت وجود دارد که می‌تواند کیفیت خدمات را بهبود بخشد و به توسعه کلی صنعت کمک کند. شرکت‌های خصوصی اغلب منابع و انگیزه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در پیشرفت‌های تکنولوژیکی و نوسازی دارند که می‌تواند به روش‌های تولید کارآمدتر و سازگار با محیط‌زیست منجر شود.

این کارشناس انرژی در رابطه با مزایای مختلف توسعه میادین نفت و گاز به وسیله شرکت‌های فعال بخش خصوصی گفت: باز کردن توسعه میادین نفت و گاز به روی بخش خصوصی و توسعه هرچه بیشتر میادین مشترک می‌تواند منجر به ایجاد مشاغل و فرصت‌های اقتصادی بیشتر برای مردم محلی نیز شود. با افزایش توسعه و تولید در بخش نفت و گاز، تقاضا برای نیروی کار ماهر و خدمات پشتیبانی وجود خواهد داشت که می‌تواند منجر به رشد اقتصادی در مناطقی شود که میادین در آن قرار دارند.

شکستن انحصار برداشت نفت و گاز در برنامه هفتم توسعه و فرصت‌های آن برای ایران

وی خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند به توسعه کلی در این مناطق و بهبود استاندارد زندگی برای جمعیت محلی کمک کند. حذف انحصار در صنعت نفت و گاز ایران پتانسیل جذب سرمایه گذاری و تخصص خارجی را نیز دارد. با بازار رقابتی‌تر و بازتر، شرکت‌های خارجی ممکن است تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران داشته باشند و فناوری و تخصص پیشرفته‌ای را با خود به همراه داشته باشند که می‌تواند به نوسازی و توسعه کلی صنعت کمک کند.

این کارشناس انرژی در پایان گفت: حذف انحصار در صنعت نفت و گاز ایران، این پتانسیل را دارد که منافع و فرصت‌های قابل توجهی را برای کشور به همراه داشته باشد. با افزایش رقابت، نوآوری و سرمایه گذاری، این صنعت پتانسیل رشد و کمک به توسعه کلی کشور را دارد. با این حال، برای دولت مهم است که به چالش‌ها و خطرات احتمالی رسیدگی کند و اطمینان حاصل کند که مزایای این تغییر سیاست به طور عادلانه و به شیوه‌ای پایدار توزیع می‌شود.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها