CNG سوخت جایگزین بنزین برای کاهش واردات است/ تنوع بخشی به سبد سوختی کشور در دستور کار دولت

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: CNG می‌تواند جایگزین بنزین شود. از عوایدی که از محل صرفه جویی در مصرف بنزین به دست می‌آوریم، می‌توانیم در جهت توسعه‌ منابع گازی کشور بهره ببریم؛ طبق منطق پدافند غیرعامل ما باید تنوع سبد سوختی را در کشور داشته باشیم.

CNG سوخت جایگزین بنزین برای کاهش واردات است/ تنوع بخشی به سبد سوختی کشور در دستور کار دولت

بنا بر برخی پیش بینی‌ها، با روند فعلی، ایران در ۱۰ سال آینده نیاز به واردات روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین خواهد داشت. یعنی درآمد صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران با قیمت ۷۰ دلار باید صرف واردات بنزین شود که فاجعه آفرین خواهد بود.

مواردی از جمله توسعه ناکافی ظرفیت پالایشگاهی کشور، تأثیر همه‌گیری کووید-19 بر مصرف، عدم تمرکز بر افزایش ظرفیت و تنوع سبد سوخت و وجود تعداد قابل توجهی خودروهای فرسوده از جمله عوامل موثر بر ناترازی بنزین است. بخشی از این ناترازی با تنوع بخشیدن به سبد سوختی خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل اصلاح خواهد شد. گاز طبیعی فشرده (CNG) نیز به عنوان سوخت جایگزین بنزین و عامل اصلی تنوع‌بخشی به سبد سوختی خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل مطرح است.

CNG سوخت جایگزین بنزین برای کاهش واردات است/ تنوع بخشی به سبد سوختی کشور در دستور کار دولت

از نظر کارشناسان، تنوع سبد سوختی کشور به ما فرصت می‌دهد درصورت وقوع مشکل در توزیع بنزین و از مدار خارج شدن پالایشگاه بزرگی مثل ستاره خلیج فارس، بلافاصله از سوخت جایگزین استفاده کنیم. یکی از مسائل حساس در حوزه ‌ناترازی تولید و مصرف بنزین در ایران، وابستگی زیاد سبد سوخت خودروهای شخصی کشور به بنزین است. عدم تنوع در سبد سوخت خودروهای سواری، امنیت و پایداری انرژی را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

کارشناسان به مزیت‌های CNG از جمله آلایندگی پایین، وجود داشتن زیرساخت‌های مورد نیاز در کشور، حمل و نقل آسان و موارد دیگر اشاره می‌کنند. از طرف دیگر، آن‌ها اعتقاد دارند، حتی اگر توسعه‌ ظرفیت CNG در کشور هزینه‌ بالایی هم داشته باشد، باید به آن تن دهیم. زیرا ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور از اهمیت استراتژیک و بالایی برخوردار است.

پرویز محمدنژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا با اشاره به این موضوع که ما الان در زمینه‌ گاز هم مشکل داریم و ترازمنفی مان بیشتر ازحوزه‌ برق است، تصریح کرد: با وجود مشکلاتی که در حوزه‌ گاز داریم، این منطق در کل دنیا، در بازار اقتصاد و معاملات وجود دارد که مصرف متنوعی داشته باشیم و به یک نوع سوخت وابسته نباشیم. به این ترتیب، اگر در زمینه‌ یک سوخت به مشکل خوردیم می‌توانیم از دیگر سوخت‌ها بهره ببریم و مشکل را حل کنیم. وابستگی بیش از حد به یک نوع سوخت منطقی نیست.

CNG سوخت جایگزین بنزین برای کاهش واردات است/ تنوع بخشی به سبد سوختی کشور در دستور کار دولت

وی در ادامه گفت: CNG می‌تواند سوخت جایگزین خوبی در مواقعی که نیاز داریم، باشد. آلایندگی اش بسیار کمتر از بنزین است و می‌توانیم استفاده از این سوخت را در کشور افزایش دهیم. هزینه‌های حمل و نقل CNG نسبت به بنزین خیلی کم است و این موضوع نیز از دیگر مزیت‌های این نوع سوخت محسوب می‌شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: CNG می‌تواند جایگزین بنزین هم بشود. از عوایدی که از محل صرفه جویی در مصرف بنزین به دست می‌آوریم، می‌توانیم در جهت توسعه‌ منابع گازی کشور بهره ببریم. CNG سوخت مناسبی برای توسعه در کشورمان محسوب می‌شود، شرطش این است که بتوانیم تداوم خدمات دهی را در این حوزه داشته باشیم. در چارچوب منطق پدافند غیرعامل ما باید تنوع سبد سوختی را در کشور داشته باشیم و توسعه‌ ظرفیت CNG کشور نیز در همین ارتباط مناسب و مقتضی به نظر می‌رسد و دولت نیز در حال حرکت به این سمت است. 

CNG سوخت جایگزین بنزین برای کاهش واردات است/ تنوع بخشی به سبد سوختی کشور در دستور کار دولت

وی در پایان تأکید کرد: یک موضوع را باید با دقت مدنظر داشته باشیم و آن این است که اضافه مصرفی را که در کشور وجود دارد، نمی توانیم به تنهایی با افزایش تولید پاسخ دهیم. هر چقدر تولید را بالا ببریم، مصرف افزایش می‌یابد و مشکل ادامه پیدا می‌کند. باید در کنار تولید به مدیریت مصرف بپردازیم و مباحث مربوط به بهینه سازی مصرف با دقت در دستور کار باشد.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها