آغاز عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی تا چند ماه آینده

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از آغاز عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی ظرف چند ماه آینده خبر داد.

آغاز عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی تا چند ماه آینده

به گزارش خبرنگار نفت تیتر کوتاه، جلیل سالاری در مراسم انعقاد تفاهمنامه واگذاری ۴۵۰ هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به پالایشگاه شهید سلیمانی گفت: پیشنهاد ساخت این پتروپالایشگاه در سال ۱۴۰۱ ارائه شد و پس از آن در قانون بودجه تکلیف ایجاد شد و مطالعات امکان‌سنجی آن انجام شد. هدف از این پروژه استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی بود؛ تفاهم‌نامه آن در مردادماه امسال بین سهامداران در حضور رئیس‌جمهوری انجام شد و پس از آن مجوز شورای اقتصاد اخذ در آبان ماه اخذ شد.

وی افزود: همچنین ضرورت داشت مجوزهای پدافند غیرعامل و آمایش سرزمینی و محیط زیستی نیز دریافت شود که همه اینها زمان‌بر بود. مطالعات بخشی از طراحی و فازبندی آن از سوی شرکت ملی مهندسی به‌عنوان مشاور پروژه انجام شود، این پروژه یک پتروپالایشگاه است که با توجه به حجم سرمایه‌گذاری، در سه فاز تقسیم شده و باید براساس آن، جانمایی واحدها و طراحی بنیادی انجام شود که بتوانیم چینش واحدها را انجام دهیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تاکید کرد: ۴۵۰ هکتار از منطقه ویژه اقتصادی به‌عنوان جانمایی واحدهای فرآیندی اختصاص داده شده و ۴۵۰ هکتار دیگر در جوار همین مجموعه اختصاص خواهد یافت؛ کمپ کارگری و تجهیز کارگاه طرح نیز انجام شده است تا در صورت آغاز عملیات اجرایی، کمبودی به لحاظ استقرار پیمانکار وجود نداشته باشد.

سالاری با اشاره به اینکه مطالعات و ارزیابی پروژه احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی از سوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران انجام می‌شود، گفت: امیدواریم تا چند ماه آینده و پس از جانمایی، عملیات اجرایی را آغاز کنیم؛ در این مجموعه ۲۵ درصد ظرفیت تولید به محصولات پتروشیمی اختصاص داده شده است و تمرکز بر حداکثر تکمیل زنجیره ارزش افزوده در دستور کار قرار دارد؛ لذا حجم محدودی بنزین حدود ۶.۵ میلیون لیتر بنزین در این پروژه اختصاص داده شده است و این انعطاف‌پذیری در پروژه وجود دارد تا در زمان نیاز به بنزین، محصول بنزین و در زمان نیاز به محصولات پتروشیمی، این محصولات تولید شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم با زیرساختی که ایجاد شده است و خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس - سیرجان - رفسنجان که در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد، شرایطی ایجاد شود که از ظرفیت این خط برای انتقال فرآورده این پالایشگاه در آینده همچنین از ظرفیت مخازن و دو اسکله در این منطقه برای صادرات محصولات استفاده شود.

معاون وزیر نفت در پایان خاطر نشان کرد: حجم تولید بنزین این پالایشگاه در حدود ۶.۵ میلیون لیتر در روز خواهد بود و خط لوله ای با ظرفیت ۷۴ میلیون لیتر فراورده‌های تولیدی را به مرکز کشور انتقال می‌دهد و همچنین دو اسکله صادراتی تعبیه شده که فراورده های صادراتی را از مسیر دریا صادر کنیم.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها