کنترل مصرف برق با حرکت به سوی ساختمان هوشمند

مصرف در بخش خانگی به شکل سنتی است و اساساً سیستم سرمایشی، گرمایشی و کنترل انرژی همچنان همان شیوه‌های قدیمی را دارند؛ این در حالیست که اگر سیستم هوشمند در بخش ساختمان ایجاد شود، بخش قابل توجهی از مصرف کنترل و مدیریت خواهد شد.

کنترل مصرف برق با حرکت به سوی ساختمان هوشمند

کنترل مصرف برق یکی از موضوعات مهم در تراز انرژی کشور است که این موضوع در بخش کشاورزی و صنعت با برخی از سیاست‌های تشویقی و تنبیهی تا حدی کنترل شد چراکه در این بخش هم تشویق و هم تنبیه ارزش مالی بسیار بالایی دارد اما این قبیل سیاست‌ها در بخش خانگی خیلی اثرگذار نیست چون عدد تشویق و تنبیه خیلی بزرگ نیست و نه بازدارندگی بالا برای پرمصرف‌ها و نه انگیزه‌دهی بالا برای کم‌مصرف‌ها دارد.

از طرف دیگر، مصرف در بخش خانگی به شکل سنتی است و اساساً سیستم سرمایشی، گرمایشی و کنترل انرژی همچنان همان شیوه‌های قدیمی را دارند؛ این در حالیست که اگر سیستم هوشمند در بخش ساختمان ایجاد شود، بخش قابل توجهی از مصرف کنترل و مدیریت خواهد شد که البته در این موضوع خاص وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند اقدامی انجام دهد و قطعاً دستگاه‌هایی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به لحاظ علمی و سخت‌افزاری می‌تواند زمینه را برای حمایت از تولید این دستگاه‌ها توسط نخبگان فراهم کند و وزارت راه و شهرسازی نیز با همراهی سازمان نظام مهندسی باید مقررات را به نحوی تعیین کنند که وجه الزام‌آور داشته باشد و هر ساختمان نوساز و یا بازسازی‌شده‌ای مقررات و الزامات آن را اجرا کند.

این اقدام البته در کوتاه‌مدت اثرگذاری بالایی ندارد اما در میان‌مدت قطعاً نتایج مطلوب این سیستم هوشمند و الزام قانونی نتایج مثبت خود را نشان خواهد داد. به هر حال این مسیری است که باید طی شود و هر چه زودتر انجام شود، هم هزینۀ انجام آن و هم مصرف مازاد برق کاهش خواهد یافت.

لازم به توضیح است، خانه هوشمند ساختمانی است که همه اجزای داخلی آن به واسطه ای یکپارچه و ایجاد منطقی سازگار با محیط در تعامل با یکدیگرند. از سوی دیگر، با شاخص بسیار مهم مدیریت انرژی (EMS)، می تواند در حدود ۱۰ درصد تا ۳۰ درصد کاهش هزینه و قیمت را در پی داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: همت خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها