قیمت نفت | قیمت نفت خام | قیمت

پیش بینی مهم از قیمت نفت خام تا پایان سال ۲۰۲۳

با توجه به نبود راه حل فوری برای جبران کمبود آن در آینده، انتظار می‌رود قیمت نفت خام افزایش یابد. تا زمانی که جایگزین مناسبی برای نفت وجود نداشته باشد، اقتصاد جهانی به نفت وابسته خواهد بود.

پیش بینی مهم از قیمت نفت خام تا پایان سال ۲۰۲۳

قیمت نفت به عنوان یکی از معیارهای اساسی در اقتصاد جهانی شناخته می‌شود. این منبع انرژی که از اهمیت بالایی برخوردار است، نقش محوری در تعیین سیاست‌های جهانی داشته و سبب بسیاری از منازعات در سطح بین الملل شده است.با توجه به اهمیت بالا، قیمت نفت خام به طور مداوم تحت نظر بوده، به ویژه از زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ که تغییرات قابل توجهی را در بازارهای جهانی ایجاد کرده است.

بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال پیش‌بینی قیمت‌های آتی هستند. در این مقاله، شما با آخرین تحولات در این حوزه حیاتی آشنا خواهید شد. ما به بررسی انتظارات ما از قیمت نفت برای سال ۲۰۲۴ و فراتر از آن خواهیم پرداخت، با تمرکز بر تحلیل دقیق تاریخچه این ماده حیاتی و پیش‌بینی قیمت‌ها، به ویژه در مورد نفت برنت و WTI (West Texas Intermediate).

برندهای اصلی در حوزه نفت را بشناسید

در دنیای مالی، نفت خام به دو دسته مهم تقسیم می‌شود. نفت خام آمریکایی، معروف به WTI، یکی از این دو دسته است و در میان انواع نفت، بسیار محبوب و پرمعامله است. دسته دیگر، نفت برنت نام داشته که اهمیت زیادی در بازارهای مالی دارد.

 تحلیل طلای سیاه ، گذشته ی نفت برای تحلیل امروز

نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (WTI)، به دلیل سبک بودن و داشتن مقدار کم گوگرد، در پالایشگاه‌های آمریکا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. WTI یک معیار مهم برای قیمت‌گذاری نفت است و به طور گسترده‌ای در میان شرکت‌های نفتی و سرمایه‌گذاران معامله می‌شود. این نوع نفت عمدتاً در کوشینگ، اوکلاهما ذخیره می‌شود که مرکز مهمی در صنعت نفت است. WTI برای پالایشگاه‌های مرکزی و خلیج مکزیک در آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است.

نفت خام برنت، که از میدان نفتی برنت در دریای شمال نام‌گذاری شده، معیار اصلی برای قیمت‌گذاری نفت خام در اروپا، آفریقا، و خاورمیانه است. این نفت پیشتر توسط شرکت رویال دویچ شِل تولید می‌شد و از جمله پربارترین میدان‌های نفتی بریتانیا بوده است.

رابطه بین قیمت‌های WTI و برنت بسیار پویا است و در سال‌های اخیر، افزایش قیمت برنت نسبت به WTI تا بیش از ۱۰ دلار را شاهد بوده‌ایم. این تفاوت قیمت‌ها به دلایل متفاوتی از جمله عرضه و تقاضا، هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های ذخیره‌سازی به وجود می‌آید. در پایان سال ۲۰۲۰، این اختلاف به حدود ۳ دلار رسید.

آشنایی با تحولات چندساله نفت خام

در پایان آوریل ۲۰۲۰، در پی اختلافات بین عربستان و روسیه، قیمت نفت به شدت کاهش یافت و قیمت آتی نفت WTI در ماه مه حتی به زیر صفر دلار سقوط کرد. این رویداد، بازار سهام را نیز تحت تأثیر قرار داد.

در تابستان همان سال، با بهبود شرایط بازار، قیمت نفت مجدداً افزایش یافت و در ماه آگوست به بیش از ۴۰ دلار برای هر بشکه رسید. این افزایش قیمت موجب شد تا بزرگترین شرکت‌های نفتی بتوانند نفسی تازه کنند، هرچند که راه درازی برای بازگشت به سودآوری قبلی داشتند.

در ابتدای ماه سپتامبر، قیمت نفت خام به طور ناگهانی دوباره کاهش یافت. همزمان با کاهش ملایم بازارهای سهام آمریکا، قیمت هر بشکه نفت خام حدود ۱۵ درصد کاهش یافت و به زیر ۳۷ دلار در هر بشکه رسید.

این کاهش قیمت، ناشی از کاهش قیمت‌های فروش عربستان سعودی برای ماه اکتبر و نگرانی‌های ناشی از افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در سراسر جهان بود.

افزایش موارد بیماری می‌تواند تأثیر منفی بر روند بهبود اقتصاد جهانی داشته و تقاضای سوخت را کاهش دهد. با کاهش تعرفه توسط برخی پالایشگاه‌ها، به نظر می‌رسد تلاش برای جلوگیری از افزایش مجدد میزان ذخیره‌سازی نفت صورت گرفته است.

به لطف توافقات کشورها و اوپک برای کاهش تولید، قیمت نفت خام در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. با این حال، به دلیل بحران اقتصادی، برخی کشورها به دنبال منابع درآمدی جدید هستند و ممکن است کاملاً با توافقات پیشین همراه نباشند، که این امر می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر قیمت نفت داشته باشد.

سقوط ۳۰ درصدی نفت خام در ۹ مارس ۲۰۲۰

روز دوشنبه، ۹ مارس ۲۰۲۰، به عنوان "دوشنبه سیاه" در تاریخچه قیمت نفت ثبت شد، زمانی که قیمت نفت به شدت سقوط کرد. در پی شیوع ویروس کرونا و تأثیرات آن بر اقتصاد جهانی، تقاضا برای Oil به شدت کاهش یافت. کشورهای عضو اوپک در پی محدود کردن تولید برای حفظ و افزایش قیمت نفت بودند، با این حال، مذاکرات بین عربستان سعودی و روسیه ناکام ماند.

عربستان سعودی تصمیم گرفت با افزایش چشمگیر تولید، بازار را با نفت اشباع کند. در نتیجه، قیمت هر بشکه نفت خام بیش از ۳۰ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۶ بود. این ریزش قیمت برای کشورهای وابسته به درآمد نفت، بسیار فاجعه‌بار بود.کشاورزان شیل در آمریکا ممکن است بیشترین آسیب را ببینند، زیرا با وجود قیمت نفت خام در حدود ۶۰ دلار در هر بشکه، همچنان با مشکلات عدیده‌ای روبرو بودند.

بحران کرونا و فشار اضافی عربستان سعودی برای کاهش قیمت‌ها، شرایط را برای این تولیدکنندگان بیش از پیش دشوار کرد. با توجه به هزینه‌های نسبتاً بالای تولید و شرایط بازار ناپایدار، آینده‌ای دشوار برای این تولیدکنندگان در نظر گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد عربستان سعودی، که در سال ۲۰۱۶ نتوانست به اهداف خود دست یابد، در سال های بعد شانس بیشتری برای موفقیت دارد.

منفی شدن قیمت نفت خام WTI در ۲۱ آپریل ۲۰۲۰

در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۲۰، بازار Oil شاهد یک رویداد بی‌سابقه بود. قیمت قرارداد آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) برای ماه مه با کاهشی فراتر از ۱۰۰ درصد مواجه شد، به گونه‌ای که در طول روز به میزان قابل توجهی کاهش یافت و سپس در اواخر روز به نقطه‌ای رسید که قیمت آن به منفی ۳۷.۶۳ دلار در هر بشکه رسید. این وضعیت به این معنی بود که تولیدکنندگان نفت باید برای از بین بردن محصول خود به خریداران پول بدهند.

این افت شدید قیمت به دلیل اشباع ظرفیت ذخیره‌سازی در مرکز کوشینگ، اوکلاهما رخ داد. محلی که Oil برای ذخیره‌سازی به آنجا فرستاده می‌شود. معامله‌گران و شرکت‌های بزرگی که در معاملات طولانی‌مدت شرکت داشتند اما فاقد ظرفیت ذخیره‌سازی یا نقدینگی لازم برای خرید نفت بودند، مجبور شدند قبل از پایان مدت قراردادهای آتی خود را ببندند.

نفت1

قیمت روز نفت خام

قیمت نفت خام از زمان اوج خود در آوریل ۲۰۲۳ که پس از اعلام کاهش تولید توسط اوپک پلاس بود، کاهش یافته است. قیمت ها در بحبوحه نگرانی ها از رکود جهانی و افزایش نرخ بهره  و نگرانی های پیرامون سقف بدهی ایالات متحده عقب نشینی کرده اند.

نفت 2

قیمت نفت خام برنت در ۱۲ آوریل به ۸۶.۹۶ دلار رسید، اما از آن زمان تا ۲۲ مه بیش از ۱۳ درصد کاهش یافت. در همین حال، قیمت نفت WTI در ایالات متحده به ۸۳.۱۱ دلار به اوج رسید سپس بیش از ۱۱ درصد عقب نشینی و افت کرد.

نفت 3

در ادامه نمودار قیمتی WTI را مشاهده خواهیم کرد

نفت 3

تحلیل نفت خام در هفته جاری (۱۱ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳)

در هفته گذشته، روند نزولی میان‌مدت شاخص نفت ادامه یافت. سطح پایینی ماه نوامبر شکسته شد و حد هدف سوم، یعنی بازه قیمتی ۷۴.۱۶ تا ۷۳.۵۰، بریک شده است (شکسته شده است). هدف بعدی پیش‌بینی شده برای کف قیمت، حد هدف چهارم در بازه قیمتی ۶۷.۵۶ تا ۶۶.۹۰ خواهد بود.

نفت 4

برای آغاز معاملات فروش جدید، انتظار حرکات اصلاحی مطلبق بر تصویر بالا در دامنه مقاومت (А)، یا بازه قیمتی ۷۶.۲۶ تا ۷۵.۶۰، و همچنین در دامنه قیمتی (В)، یا بازه ۷۹.۸۹ تا ۷۸.۹۰، مناسب است. اولین هدف سود در حدود سطح کف قیمتی هفته پیش پیش‌بینی می‌شود.

استراتژی های معاملاتی نفت خام برای این هفته

این تحلیل برای انجام معاملات فروش (Short)، استفاده از الگوهای قیمتی در بازه مقاومت (А)، یعنی دامنه قیمتی ۷۶.۲۶ تا ۷۵.۶۰، را توصیه می‌ کند. حد سود برای این معامله ۶۹.۲۰ در نظر گرفته شده است، در حالی که استاپ لاس باید بر اساس قوانین و قواعد الگوی معاملاتی تعیین شود.

همچنین، انجام معاملات فروش در بازه مقاومت (В)، یا دامنه قیمتی ۷۹.۸۹ تا ۷۸.۹۰، مناسب به نظر می‌رسد. در این مورد، حد سود باید بر اساس الگوهای قیمتی و قوانین مربوط به آن تعیین شود.

چه چیزی باعث افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ شد ؟

قیمت نفت در مارس ۲۰۲۲ به بیش از ۱۳۰ دلار در هر بشکه رسید، که ناشی از نگرانی های عرضه در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین و در نتیجه محدودیت های واردات نفت توسط کشورهای غربی بود.

پس از معاملات در سطوح بالا، قیمت طلای سیاه به تدریج کاهش یافت و تا پایان سال ۲۰۲۲، نفت به پایین ترین سطح یک ساله خود مبادله می شد زیرا ترس از رکود به احساسات سرمایه گذاران آسیب رساند.

تحریم نفت روسیه

بیش از یک سال است که تحریم‌های نفتی روسیه مهمترین موضوع در اخبار بازار نفت بوده است. ممنوعیت اتحادیه اروپا برای واردات نفت خام روسیه از طریق دریا در دسامبر ۲۰۲۲ همراه با سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه توسط اتحادیه اروپا، گروه ۷ و استرالیا اجرایی شد. به دنبال آن در فوریه ۲۰۲۳ محصولات نفتی پالایش شده تحریم شدند.

گروه ۷، اتحادیه اروپا و کشورهای شریک نیز ارائه خدمات دریایی برای محموله‌های نفت خام روسیه و محصولات نفتی روسیه را ممنوع کرده‌اند، مگر اینکه نفت با قیمت محدود یا کمتر از آن خریداری شود.

در حالی که تحریم‌ها به صادرات دریایی روسیه لطمه وارد کرده است، با تغییر مسیر تجارت روسیه به کشورهای غیرتحریم‌کننده در آسیا و آفریقا، حجم آن بهبود یافته است. به علاوه، قیمت نفت خام با وجود تحریم ها نوسانات محدودی را نشان داد. با این حال، به گفته اقتصاددانان بانک مرکزی اروپا، این تاثیر همچنان می تواند تحقق یابد.

این اقتصاددانان همچنین خاطرنشان کردند که در واکنش به تحریم‌ها، روسیه کاهش تولید نفت را از مارس ۲۰۲۳ اعلام کرد که «مطابق با ۰.۵ درصد عرضه جهانی نفت خام» است و اضافه کاری تحریم محصولات نفتی پالایش‌شده ممکن است فشار بیشتری را اضافه کند.

پیش بینی قیمتی نفت خام از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۵۰

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) اخیراً بیان کرده است که انتظار می‌رود قیمت نفت برنت تا سال ۲۰۲۵ به ۷۹ دلار در هر بشکه افزایش یابد. تا سال ۲۰۳۰، با افزایش تقاضای جهانی، قیمت احتمالاً به ۹۸ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

EIA همچنین پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۴۰، قیمت نفت خام به ۱۴۶ دلار در هر بشکه افزایش یابد، زیرا منابع نفت ارزان قیمت به اتمام خواهند رسید و هزینه‌های استخراج نفت افزایش خواهد یافت. براساس گزارش سالانه انرژی EIA، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰، قیمت نفت به ۲۱۴ دلار در هر بشکه برسد.

EIA همچنین بر این باور است که با تمرکز روی گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر، تقاضا برای Oil کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، این سازمان پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی سالانه حدود ۲٪ خواهد بود، در حالی که مصرف انرژی سالانه ۰.۴٪ کاهش خواهد یافت.

در حالی که این پیش‌بینی‌ها اکنون ممکن است غیرمنطقی به نظر برسند، اما شرایط خاصی می‌تواند قیمت نفت را تا ۲۰۰ دلار در هر بشکه بالا ببرد. در سال ۲۰۰۸، قیمت نفت به بیشترین رقم یعنی حدود ۱۳۳ دلار در هر بشکه رسید و سپس در دسامبر به حدود ۴۰ دلار کاهش یافت، اما در آوریل ۲۰۱۱ دوباره به ۱۲۳ دلار افزایش یافت.

OECD پیش‌بینی کرده بود که قیمت نفت برنت ممکن است تا ۲۷۰ دلار در هر بشکه برسد، که این پیش‌بینی بر اساس افزایش تقاضا از کشورهایی مانند چین و دیگر بازارهای در حال توسعه استوار است.

بررسی عوامل موثر بر قیمت نفت خام

Oil به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد اولیه جهانی شناخته می‌شود، و به دلیل کاربردهای متنوع آن در تولید پلاستیک، داروها و بسیاری دیگر از محصولات، تقاضا برای آن همواره بالا است. وضعیت اقتصادی صنایع مربوط به این محصولات نقش مهمی در تعیین میزان تقاضای جهانی برای نفت دارد. در صورت افزایش تقاضا در حالی که تولید نفت ثابت باقی بماند، قیمت نفت افزایش خواهد یافت. در مقابل، اگر این صنایع وارد رکود شوند و نیاز کمتری به نفت داشته باشند، تقاضا کاهش می‌یابد که می‌تواند منجر به کاهش قیمت نفت شود.

قیمت نفت عمدتاً بر اساس تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. تحلیل این قیمت‌ها امروزه پیچیده‌تر شده است. در گذشته، تعیین قیمت نفت به نسبت ساده بود، زیرا ایالات متحده بزرگترین مصرف کننده و اوپک بزرگترین تأمین‌کننده تولید بود. اما با پیشرفت فناوری‌های حفاری و ظهور منابع جایگزین و همچنین ورود بازیگران جدیدی مانند چین به بازار، شرایط تغییر کرده است.

در زیر به برخی عواملی که می‌توانند بر قیمت نفت تأثیر بگذارند اشاره شده است:

داده‌های تولیدی اوپک که هفتگی منتشر می‌شوند و نشان‌دهنده تعداد بشکه‌های تولیدی در روز هستند. افزایش تولید عموماً منجر به کاهش قیمت نفت می‌شود.

داده‌های موجودی نفت خام ایالات متحده که بر قیمت WTI تأثیرگذار است.

تأثیر وضعیت ژئوپلیتیک جهانی بر کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت.

تأثیر ارزش و تحلیل دلار آمریکا در بازار فارکس ، زیرا قیمت نفت به دلار محاسبه می‌شود و تضعیف این ارز ممکن است تقاضا برای خرید نفت را افزایش دهد.

آیا نفت خام ارزش سرمایه گذاری را دارد؟

زمانی که یک کالا در حال کمیاب شدن است، ارزش آن به دلیل استمرار تقاضا افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه ذخایر نفت زمین به تدریج در حال تمام شدن هستند، سرمایه‌گذاری در نفت می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

این بدین معنا نیست که سرمایه‌گذاری در نفت بلافاصله شما را ثروتمند خواهد کرد، اما نفت به طور قطع مزایای خود را دارد. اگر در این دوره نامشخص به دنبال سرمایه‌گذاری‌هایی هستید که در آینده ارزششان افزایش یابد و قابل دسترسی باشد، نفت گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

نفت خام به عنوان یک سرمایه‌گذاری جذاب شناخته می‌شود، با وجود نوسانات قیمتی در بازار ، اغلب این سرمایه‌گذاری در بلند مدت مطلوب است. نفت به عنوان یک کالای محدود، اغلب دارای قیمتی ثابت است.

با توجه به نبود راه حل فوری برای جبران کمبود آن در آینده، انتظار می‌رود قیمت نفت خام افزایش یابد. تا زمانی که جایگزین مناسبی برای نفت وجود نداشته باشد، اقتصاد جهانی به نفت وابسته خواهد بود.

منبع: بازار
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها