آیا سلیقه موسیقی و شخصیت افراد با هم ارتباط دارند؟

در این مطلب قصد داریم به تاثیر سبک موسیقی بر شخصیت افراد بپردازیم.

آیا سلیقه موسیقی و شخصیت افراد با هم ارتباط دارند؟

تاثیر سبک موسیقی بر شخصیت افراد علم در این‌باره چه می‌گوید؟

افراد برای هزاران سال، به طور ناخودآگاه تاثیر موسیقی بر وضعیت عاطفی ذهنی و شخصیت را درک کرده‌اند. با این حال، تنها در طی چند دهه گذشته بوده است که دانشمندان تلاش کنند شواهد واقعی در مورد این پدیده ارائه دهند. متخصصان با استفاده از فناوری که قادر به اندازه گیری فعالیت مغز و ردیابی پاسخ های عصبی است، اکنون در حال بررسی روانشناسی خاص موسیقی هستند. در این مطلب قصد داریم به تاثیر سبک موسیقی بر شخصیت افراد بپردازیم.

مطلی مفید: تست صدا

دلیل علاقه افراد به سبک خاصی از موسیقی چیست؟

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا آهنگ یا سبک خاصی از موسیقی را دوست دارید؟ به گفته محققان، پاسخ به این پرسش می‌تواند در شخصیت شما نهفته باشد، اگرچه عوامل دیگری نیز در این مورد نقش دارند. سلیقه موسیقی بسیاری از افراد در دوران نوجوانی و تقریبا همزمان با کشف هویت اجتماعی آنها شکل می‌گیرد. با اینکه سلیقه موسیقی ممکن است در طول زمان تغییر کند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که افراد به‌ویژه از سال‌های نوجوانی به موسیقی علاقه پیدا می‌کنند و از همان سال‌ها موسیقی مورد نظر خود را دنبال می‌کنند.

بیشتر موسیقی سنتی و کلاسیک گوش می‌دهید یا هیپ‌هاپ یا راک؟ هر کس سلیقه موسیقی خاصی دارد. نکته جالب این است که موسیقی مورد علاقه شما می‌تواند بازگوکننده شخصیت شما باشد و برعکس. شاید با نگاه به پلی‌لیست اسپاتیفای کسی، بتوانید دریافتی اجمالی از شخصیت او داشته باشید. در حالت برعکس، ممکن است بتوانید بر اساس ویژگی‌های شخصیتی یک فرد پی ببرید که او به چه موسیقی علاقه دارد.

علم درباره تاثیر سبک موسیقی بر شخصیت افراد چه می‌گوید؟

یک مطالعه در سال 2018 به بررسی لایک‌های فیس‌بوک مرتبط با موسیقی و عادات گوش دادن به موسیقی افراد پرداخت. پژوهشگران دریافتند که سلیقه موسیقی شرکت‌کنندگان، برخی از ویژگی‌های شخصیتی آنها را آشکار می‌کند. محققان بر اساس پنج شاخص، به مقایسه سلیقه موسیقی افراد با شخصیت آنها پرداختند. این پنج شاخص عبارتند از:

  • استقبال از تجربه‌های جدید

  • وظیفه‌شناسی یا اینکه فرد تا چه حد مسئولیت‌پذیر، قابل اعتماد و خودکنترل است

  • میزان برون‌گرایی یا درون‌گرایی افراد

  • میزان همراه بودن فرد با اطرافیان

  • روان رنجوری (معیاری برای سنجش میزان عصبی یا حساس بودن فرد)

محققان نشان دادند افرادی که از تجربه‌های جدید استقبال می‌کنند، بیشتر از موسیقی پیچیده (سبک‌های پیچیده و پویا مانند کلاسیک، اپرا و جاز) لذت می‌برند و از موسیقی ملایم (سبک‌های آرامش‌بخش مانند R&B و سافت راک) و موسیقی معاصر (رپ، الکترونیک، رقص، یوروپاپ و لاتین) بیزار هستند.

این مساله نشان می‌دهد که افرادی که شخصیت‌شان باعث می‌شود از تجربیات جدید استقبال کنند، بیشتر از موسیقی کلاسیک و جاز لذت می‌برند و به سبک R&B و موسیقی الکترونیک توجه چندانی ندارند. افرادی که برون‌گرایی بالاتری داشتند، به احتمال زیاد موسیقی «بی‌تکلف» را ترجیح می‌دادند. این سبک، شامل موسیقی آرامش‌بخش آکوستیک مانند ژانرهای محلی بود. در همین حال، نشان داده شد که هرچه فرد با محیط اطراف خود سازگارتر باشد، به تمای سبک‌های موسیقی علاقه دارد.

علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2022 با تحلیل سلیقه موسیقی بیش از 350 هزار نفر را در بیش از 50 کشور و شش قاره، به این نتیجه رسید که ارتباط بین سلیقه موسیقی و شخصیت، یک پدیده جهانی است. به همین خاطر، فارغ از محل زندگی شما در این کره خاکی، سبک موسیقی مورد علاقه شما و شخصیت‌تان در هم تنیده شده‌اند.

پژوهشگران همچنین دریافتند افرادی که برون‌گرایی بالاتری دارند، از خودشان واکنش‌های قوی‌تری نسبت به موسیقی شاد، ریتمیک و الکترونیک نشان می‌دهند. آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که افرادی که از تجربه‌های جدید استقبال می‌کنند، سبک متفاوتی از موسیقی مانند انواع آهنگ‌های بداهه و بی‌کلام را ترجیح می‌دهند.

2موسیقی

در سال 2011، پژوهشگران یک مدل پنج عاملی برای توضیح سلیقه موسیقی ایجاد کردند. آنها می‌گویند که افراد ممکن است بر اساس ترجیحات موسیقی خود در یکی از دسته بندی های «موسیقی» زیر قرار بگیرند:

  • موسیقی ملوموسیقی ملایم و آرامش‌بخش

  • موسیقی شهری: موسیقی دارای ریتم و ضرب مانند رپ و فانک

  • موسیقی پیچیده: موسیقی متفاوت و الهام‌بخش، مانند کلاسیک و جاز

  • موسیقی پرانرژی: موسیقی پر صدا مثل هوی متال و پانک

  • موسیقی کامپستال (Campestral): ترکیبی از سبک‌ها، از جمله موسیقی کانتری و باکلام

با این حال، ویژگی‌های شخصیتی به تنهایی سلیقه موسیقی افراد را مشخص نمی‌کنند. یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 2010 که شامل داده‌های بیش از 36 هزار شرکت‌کننده بود، نشان می‌داد عوامل دیگری نیز در سلیقه موسیقی افراد نقش دارند، از جمله:

3موسیقی

سبک موسیقی مورد علاقه شما چه تاثیری بر شخصیتتان دارد؟

شما در کدام یک از این دسته‌بندی‌های مرتبط با سبک موسیقی و تیپ شخصیتی قرار می‌گیرید؟ آیا تیپ شخصیتی شما با سبک موسیقی مورد علاقه شما مطابقت دارد؟ برعکس، آیا احساس می‌کنید شخصیت شما با نوع موسیقی که گوش می‌دهید مطابقت دارد؟ همانطور که توضیح داده شد، مطالعات متعدد نشان می‌دهند که ممکن است بین سلیقه موسیقی و شخصیت افراد ارتباط وجود داشته باشد. حالا که اهمیت موسیقی را دانستید میتوانید با خیال راحت به یک کلاس موسیقی خوب مراجعه کرده و ساز مورد علاقه خود را یاد بگیرید.

 

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها