تیرانداز المپیکی ایران در گفت‌و‌گو با تیتر کوتاه: مشکل فشنگ و سلاح حل نشده

تجربه‌ی فینال تمام مسابقات را برای المپیک می‌خواهم

تجربه‌ی فینال تمام مسابقات را برای المپیک می‌خواهم

دختر المپیکی تیراندازی ایران امیدوار است مشکل سلاح و تجهیزات خودش و دیگر اعضای تیم‌ملی در اردوی برون مرزی آلمان حل شود، اردویی که تیراندازان ایران امیدوارند بتوانند در آن شرکت کنند.

نسیم شیرازی - هانیه رستمیان همین هفته‌ی گذشته در رقابت‌های جهانی باکو رکورد خودش را با گرفتن مدال خوشرنگ تر از ۵ سال قبلش در ۲۵متر بادی شکست و به جمع ۸ نفر برتر دنیا رسید و البته با اختلاف بسیار اندک به فینا ده متر نرسید و ۹ پله سقوط کرد. از آن صعود تا سقوط شاید فاصله اش دو مسابقه‌ی از دست رفته‌ای باشد که تیراندازان نتوانستند احتمالا به‌خاطر مسائل مالی در آن شرکت کنند ولی هانیه که اولین سهمیه المپیک ایران را برای پاریس به دست آورده است امیدوار است از این به بعد هیچ مسابقه‌ای را تا المپیک از دست ندهند. گفت‌و‌گوی تیترکوتاه با رستمیان را در ادامه خواهید خواند.

 

اولین مدال نقره‌ی تاریخ تیراندازی بانوان در ۲۵‌متر بادی، از این تاریخ‌سازی بگو و تلاشی که پشتش بود.

این مدال دومین مدال جهانی تپانچه بانوان هست و اولی‌اش را هم خودم سال ۲۰۱۹ گرفتم که نشانش برنز بود و خیلی خوشحالم که مدال دومی را توانستم خوشرنگ‌تر کنم.

 

در ده متر بادی و میکس انتظاری که از شما بود برآورده نشد ولی بالاخره مدالت را از ۲۵‌متر گرفتی، درباره‌ی نتایجی که از میکس و ده‌متر کسب نشد بگو، چرا نشد؟

در رشته ۱۰ متر رکورد خوبی زدم و فقط با یک امتیاز اختلاف فینالیست نشدم. می‌توانم بگویم از نتیجه‌ام راضی بودم، واقعیت این است که در تیراندازی رقابت خیلی زیاد و نتایج خیلی نزدیک به هم است که باعث می‌شود نتوانی نتیجه‌ی همان روز را پیش‌بینی کنی؛ معتقدم همه چیز به روز مسابقه بستگی دارد و باید این نکته را هم در نظر گرفت که نمی‌شود انتظار فینالیست شدن در هر مسابقه را هم داشت.

 

در ۲۵ متر به جمع ۸ نفر برتر دنیا آمدی و در ده متر ۹ پله سقوط کردی، برای بالا آمدن از آن ۹ پله و ارتقای جایگاه ۲۵ متر چه برنامه‌ای داری؟

هدفم برای رنکینگ جز ۱۰ نفر برتر دنیا بودن است که خداراشکر در ۲۵متر هشتم هستم ولی برای ارتقای رنکینگ باید در تمام مسابقات حضور داشته باشم تا بتوانم امتیازم را زیاد کنم. ما در سال ۲۰۲۳ سه مسابقه داشتیم که دو مسابقه‌ی قبل را از دست دادیم که اگر شرکت می‌کردم رنکینگ بادی‌ام هم بهتر می‌شد.

 

مسابقه ی بعدی کجاست و از کی تمریناتت را شروع می‌کنی؟

مسابقه‌ی بعدی من یونیورسیاد هست که اوایل مرداد برگزار می‌شود و من تمریناتم را بعد از یک هفته استراحت از یکم خرداد شروع خواهم کرد. بعد از آن کمتر از یک ماه  قهرمانی جهان را در پیش داریم که سهمیه المپیک داده می‌شود و امیدوارم با تمرینات و اردوهای خوب با امادگی کامل شرکت کنیم و تعداد سهمیه‌های تیم ملی تیراندازی ایران بیشتر شود.

 

اسلحه دختر المپیکی ایران عاریه ای بود، مشکل سلاح، تجهیزات و حتی فشنگ برای خودت و البته تیم ملی حل شد؟

متاسفانه خیر؛ برای حل شدن مشکل سلاح، تجهیزات و فشنگ منتظر اردوی آلمان هستم.

 

چرا اردوی آلمان؟

شرکت‌های سلاح، فشنگ و تجهیزات همه در آلمان هستند و اگر برویم می‌توانیم تجهیزات مورد نیازمان را تهیه و با فشنگ بیشتری تمرین کنیم و حتی برای تمرینات داخل ایران‌مان هم فشنگ بیاوریم.

 

برای المپیک و رسیدن به فینال در ادامه‌ی این مسیر کوتاه به چه چیزهایی نیاز داری؟

تجربه‌ی حضور در تمام مسابقاتی که تا المپیک هست را نیاز دارم، تجربه‌ای که از فینال این مسابقات می‌توانم به‌دست بیاورم بسیار کمک‌دهنده است و البته برگزاری اردو برای تهیه‌ی فشنگ و تجهیزات که می‌تواند به آمادگی‌ام برای موفقیت در المپیک کمک کند.

 

تعدادی از بچه‌ها از جمله جواد فروغی و الهه احمدی سقوط باور نکردنی در جدول رنکینگ جهانی داشتند و انگار باکو به همه‌ی بچه‌ها نساخت، نظرت دراین‌باره چیست؟ 

می‌دانم که فدراسیون همه‌ی تلاشش را برای اجرای برنامه‌ها، با وجود مشکلات مالی که برای اعزام‌ها و نتایج تاثیرگذار هم بوده، می‌کند. امیدوارم حمایت از فدراسیون با توجه به توانایی و پتانسیلی که تیراندازی برای حضور در المپیک دارد بیشتر شود. به‌طورحتم اگر خواسته‌های مربیان و تیراندازان به موقع برآورده شود می‌توانیم نتایج بهتری را در آینده به‌دست بیاوریم.

 

برای پشتوانه سازی و استفاده از استعدادهای تیراندازی در تمام کشور از آن‌جایی پیشنهادت چیست؟

متاسفانه چندسالی استعدادیابی سنین پایه انجام نشده بود،  ولی الان شروع شده و مسابقاتی که فدراسیون برگزار می‌کند هم فرصت خوبی برای پیدا شدن این استعداد هاست. گرچه هزینه‌های زیاد این رشته هم بی‌تاثیر نبوده است.

 

صحبت پایانی تو برای این گفتگو؟

مدت هاست که با کمبود فشنگ در رشته‌ی ۲۵ متر تمرین و تلاش می‌کنم و خداراشکر توانستم در این رشته سهمیه و مدال بگیرم ولی امیدوارم توجهات و رسیدگی‌ها بیشتر شود و با اردوهای برون‌مرزی بتوانم تمرین بهتری داشته باشم و برای همه‌ی ورزشکاران تیم ملی در همه‌ی رشته‌ها برای کسب سهمیه المپیک آرزوی موفقیت می‌کنم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها