کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفت‌وگو با تیترکوتاه:

برای جام جهانی فقط ۱۰ روز تمرین داشتیم!

برای جام جهانی فقط 10 روز تمرین داشتیم!

تیم ملی واترپلو در جام جهانی (سطح دو) در رتبه‌ی پنجم ایستاد تا اولین نتیجه با کادر ایرانی بعد از چیریچ نتیجه‌ای قابل بررسی باشد.

نسیم شیرازی – تیم ملی واترپلو که همین چند روز پیش با کادر تمام ایرانی خود در رقابت‌های جام‌جهانی سطح دو کارش را به پایان رسانده بود، این روزها دغدغه‌ی حضور در بازی‌های آسیایی را دارد. بازی‌هایی که برای بازیکنان تیم ملی بسیار پراهمیت است. در این باره حامد ملک خانبانان، کاپیتان تیم ملی واترپلو کشورمان پاسخگوی سوالات تیترکوتاه شد که در ادامه خواهید خواند.

 

اولین قدم در جام‌جهانی مغلوب رومانی شدید و آخرین قدم را با پیروزی برداشتید، عملکرد تیم‌ را به عنوان کاپیتان چطور ارزیابی می‌کنید؟

این جام جهانی در رده‌ی دوم جهان برگزار می‌شد، یعنی تیم‌هایی که در سطح دوم هستند حضور داشتند که از قاره‌ی آسیا سه تیم قزاقستان، ایران و چین، از اروپا رومانی، آلمان و مالت و از آفریقا هم آفریقای‌جنوبی و نیوزلند حضور داشتند که تیم های اول و دوم این مسابقات به لیگ جهانی راه پیدا کردند. درباره‌ این مسابقات باید بگویم که رقابت‌های تدارکاتی خیلی خوبی برای ما که 4 ماه دیگر بازی‌های آسیایی را در پیش داریم بود. بازی اول با رومانی بازی داشتیم که بازی سختی برای شروع بود و متاسفانه بازی را واگذار کردیم، در بازی دوم با نیوزلند که تیم بدی از لحاظ شنایی و فیزیکی نبودند توانستیم ببریم و یک بازی سنگین با قزاقستان داشتیم که بسیار درگیرانه بود و هر تیمی که از موقعیتش بیشتر استفاده کرد توانست برنده‌ی بازی باشد، ما خیلی موقعیت‌های 5 به 6 و اخراجی داشتیم و البته موقعیت های زیادی که نتوانستیم گل کنیم و بازی را واگذار کردیم. در آخرین بازی هم مقابل مالت پیروز شدیم و کارمان با مسابقات این‌گونه تمام شد.

 

آماده‌سازی، اردوها و حتی مسابقات دوستانه برای حضور تیم در این رقابت ها به حد کافی برگزار شده بود؟

متاسفانه ما بعد از مسابقات سنگاپور بااینکه می‌دانستیم برای این مسابقات اعزام می‌شویم اردوهای ملی نداشتیم و فقط ده روز آخر قبل از اعزام به مسابقات تمرین کردیم، در صورتی که می‌توانستیم یک ماه تمرین خوب را انجام دهیم، متاسفانه فقط با ده روز تمرین راهی این مسابقات شدیم و طبیعیست که آمادگی مطلوب بدنی هم نداشتیم ولی به طور کلی بازی‌های بدی نبود. ولی چون می‌دانستند که قرار است در این مسابقات شرکت کنیم باید بلافاصله برای ما اردو تشکیل می‌دادند، رقابت دوستانه که اصلا نداشتیم ولی در همان تهران هم متاسفانه این اردو برگزار نشد و دو هفته بچه‌ها در اختیار خودشان بودند.

 

از آن‌جایی که اولین تجربه‌ی حضور تیم ملی در این مسابقات بود، برای سکو رفته بودید یا بین 5 تیم اول قرار گرفتن کافی بود؟

هدف ما بهترین نتیجه در این مسابقات بود و می‌خواستیم از گروه‌مان حداقل با وجود تیمی مانند رومانی که بسیار قوی است و در اروپا بازی می‌کنند به عنوان تیم دوم صعود کنیم گرچه به اولی هم فکر می‌کردیم که متاسفانه با باخت به قزاقستان نتوانستیم صعود کنیم ولی حضور و ذهن‌مان این بود که در این رقابت‌ها بتوانیم بالا برویم و بازی‌های بیشتری با تیم بهتر انجام دهیم. با آلمان هم بازی داشتیم که متاسفانه نشد و امیدوارم در آینده بتوانیم با تمریناتی که انجام می‌دهیم این نتایج را جبران کنیم.

 

کار با کادر فنی فعلی چطور است و آیا نیاز به حضور سرمربی خارجی احساس می‌شود؟

کادر فنی فعلی ایرانی هستند و از نظر فنی قابل مقایسه با آقای چیریچ که حدود 8 سال سرمربی تیم ملی بودند و با ما کار کردند نیستند ولی خب فعلا چون معلوم نبود که آقای چیریچ باشند یا نه مجبور شدند برای این دو مسابقه از کادر ایرانی استفاده کنند که من همینجا تشکر می کنم از سرمربی و کادر فعلی که برای این جام زحمت کشیدند و به تیم تمرین و بچه ها را همدل کردند.

 

جوان‌گرایی تیم ملی را برای این مسابقات چطور دیدید؟

ما همیشه حتی زمانی هم که با چیریچ کار می‌کردیم سه یا 4 جوان در کنار تیم بودند و در این مسابقات هم فقط یکی از لژیونرهای ما آقای کیهانی به خاطر بازی که در یونان داشتند کنارمان نبودند و فقط یکی دو نفر تغییر کرده بودند.

 

توجه به واترپلو نسبت به سال‌های گذشته که دغدغه‌ی ورزشکاران این رشته بود الان چطور شده است، هنوز هم بی‌توجهی آزاردهنده است؟

بیشتر دغدغه‌ی بچه‌های واترپلو مالیست به خاطر این که ما لیگی نداریم که متاسفانه تیم‌هایی درونش باشد که بتوانند پول خوبی بدهند و همین باعث شده ما از لحاظ مالی در لیگ پایین‌تر نسبت به لیگ‌های دیگر قرار بگیریم. از نظر کمک‌های کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هم تا الان چیز خاصی ندیدیم و باید بیشتر این کمک‌ها انجام شود که وقتی بچه ها به اردوی تیم ملی می‌آیند و صبح 4 و عصر هم 4 ساعت تمرین می‌کنند دیگر نمی‌توانند کاری انجام دهند و باید روزمرگی‌شان از یک جایی تامین شود. باید فکری هم برای لیگ‌مان بشود و 4 تیم غیردولتی و خصوصی به واترپلو کمک کنند، آقای رضوانی باید یک اسپانسر برای تیم ملی‌مان و چند اسپانسر هم به باشگاه‌ها اضافه کنند که بچه ها و بازیکن‌ها در سطح بالاتری با این تورم‌های روز‌به‌روز پول بگیرند. دغدغه‌ی ورزشکاران واترپلو و حتی ملی‌پوشان هم کم‌تر شود.

 

پاداشی که قولش داده شده بود بالاخره پرداخت شد؟

پاداشی که قرار بود برای مسابقات قهرمانی آسیا که نایب قهرمان شدیم بگیریم هنوز پرداخت نشده و می‌گویند در جشن‌هایی که برای قهرمانان قرار است بگیرند داده می شود از طرف وزارت و کمیته ولی به نظرم فدراسیون هم باید یک پاداش کوچک برای ما در نظر می‌گرفت چرا که این مدال با ارزشیست و می‌توانست یک پاداشی در نظر گرفته شود. ما مدتی در اردو بودیم و بچه ها حقوق هم دریافت نکردند و می‌شد این پاداش کوچک از طرف فدراسیون در نظر گرفته شود.

 

با تجربه‌ی این مسابقات برای عملکرد بهتر در رقابت‌های بعدی تیم و بچه‌ها به چه چیزهایی نیاز دارید؟

الان نزدیک‌ترین مسابقه‌ای که در پیش داریم مسابقات آسیایی آخر شهریورماه است و اگر بخواهیم با این روال و با این بی‌برنامگی پیش برویم متاسفانه از نظر من نمی‌توانیم با تیم‌های آسیایی مانند قزاقستان، چین و ژاپن که از قبل به آنها نزدیک تر شدیم رقابت کنیم. آن سالی هم که بعد از 44 سال توانستیم مقام بازی‌های آسیایی را به دست آوریم آقای چیریچ یک برنامه خیلی مداوم و مشخص شده طراحی کرده بودند و معلوم بود در چه تاریخی چه مسابقه ای، چه اردویی یا چه تمرینی و حتی با ذکر نام محل آن و روزهای آن خواهیم داشت ولی اینطور که من تا الان می‌دانم هنوز هیچ برنامه‌‌ی درست و یا هیچ اردوی تدارکاتی برای تیم ملی ایران در نظر گرفته نشده است و اگر با این روال که تا 4 ماه آینده هم مثل باد می‌گذرد پیش برویم متاسفانه دست‌مان از مدال در بازی‌های آسیایی چین کوتاه خواهد ماند.

 

خواسته شما با این اوصاف برای حضور در بازی‌های آسیایی چیست؟

این تیم در جدول اعزام هست و حالا که مورد قبول برای اعزام قرار دارد باید یک برنامه‌ی خوب با کمک‌های بیشتر داشته باشد و اگر قرار است آقای چیریچ برگردند یا اگر قرار است کادر جدیدی بیاید باید بعد از بازی های آسیایی بیاید چون شناختی روی بازیکنان ندارند و به نظر من اگر یک در صد هم آقای چیریچ به ایران برنگردند ما آقای رضایی را داریم که حدود 8 سال در کنار آقای چیریچ تجربه کسب کردند و بچه ها را می‌شناسند. به نظرم ما باید این گونه ادامه دهیم تا بعد از بازی های آسیایی کادر را تغییر دهیم. نمی‌دانم آقای رضوانی رئیس فدراسیون واترپلو در آینده چه تصمیمی برای مربیگری تیم‌ملی خواهند گرفت ولی امیدوارم تصمیم درست و عاقلانه ای باشد.

 

حرف پایانی شما برای این گفت‌و‌گو؟

امیدوارم سرمربی و مربی تیم ملی بزرگسالان که فعلا آقای دانیال خاکبان هستند و من شنیدم قرار است تغییر کنند سریع‌تر مشخص شود تا بتوانیم با یک برنامه‌ی خوب برای بازی‌های آسیایی آماده شویم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما