گزارش تیترکوتاه از نیمکت تیم‌های لیگ برتری برای فصل جدید

قصه‌ی تکراری صندلی بازی مربیان

جابه‌جایی مربیان لیگ برتر روی نیمکت تیم‌ها و وارد نشدن مربیان تازه‌نفس به بدنه فوتبال موضوع تکراری در چند سال گذشته است که ادامه‌ی این داستان به لیگ برتر بیست و سوم هم رسیده است.

قصه‌ی تکراری صندلی بازی مربیان

گروه ورزشی تیترکوتاه - نسیم شیرازی: کم‌تر از دوماه تا شروع لیگ بیست و سوم لیگ برتر فوتبال ایران مانده است و قصه‌ی تکراری انتخاب سرمربیان تیم‌ها بالاخره به پایان رسید و یک نگاه گذرا کافیست تا چرخش مربیان و جابه‌جایی صندلی ها را بین سرمربیان تیم‌ها ببینیم. انگار فوتبال لیگ برتر ایران صندلی مربیان را فقط به باشگاه دیگر می‌برند و خیلی خبری از رقابت برای تصاحب هدایت نیمکت به نظر نمی‌آید که وجود داشته باشد. انگار مربیانی که در لیگ برتر حضور دارند خیال‌شان راحت است که حالا حالاها در این لیگ می‌مانند. حالا امروز در یک تیم و فردا در تیمی دیگر! البته که بعضی از کارشناسان فوتبال معتقدند چه در گذشته و چه همین حالا این دلال‌ها هستند که تا حد زیادی نیمکت را مشخص می‌کنند و حالا یک جایی نان‌شان در آوردن مربی خارجیست و جایی هم جابه‌جایی مربیان داخلی. آن‌ها معتقدند برای خیلی از مربیان چیزی به نام مدیربرنامه معنا ندارد و آن‌ها بیشتر به‌جای مدیربرنامه، دلالی می‌دانند و خوب بلدند چطور سکان تیمی را به مربی موردنظرشان بدهند. این ادعا البته سال‌هاست که برای فوتبال ایران مطرح است، دلال‌ها همان‌هایی که بازیکن‌های دسته چندم خارجی را وارد فوتبال ایران می‌کنند و به نوعی تصمیم‌گیرنده نهایی فوتبال ایرانند. البته که این‌را مدیرانی می‌خواهند که حق این انتخاب‌ها را برای‌شان قایلند. مدیرانی که شاید چیز زیادی از فوتبال نمی‌دانند و خواسته یا ناخواسته دست به دامان دلال‌ها هستند. این که چه زمانی قرار است سرمربیان جدید با تفکر جدید وارد لیگ برتر ایران شوند سوالی‌است که این روزها علاقه‌مندان به فوتبال جویای پاسخش هستند. آن‌ها بر این باورند که چرخش مربیان روی صندلی های مربی‌گری و جابه‌جایی هایی که تصمیم پشت آن چندان هم مشخص نیست کیفیت لیگ برتر را بالا نمی‌برد.

 

پرسپولیس

خیال پرسپولیسی‌ها از ماندن یحیی گل‌محمدی تا حدی راحت است، همان‌طور که از تعیین تکلیف نشدن کریم باقری نگرانند ولی می‌دانند که اگر شرایط عجیبی پیش نیاید پرسپولیس با کادر فنی برنده‌ی خود لیگ بیست و سوم را آغاز خواهد کرد. گل‌محمدی با کارنامه‌ای که دارد چندان نیازی به آمد و شد دلال ندارد و احتمالا برای رفتنش به دیگر تیم‌ها دعواست، گرچه او نتایجی که با پرسپولیس کسب کرده است را در هیچ تیمی با این استمرار موفقیت کسب نکرده است.

 

استقلال

سرمربی جنجالی استقلال رفت تا جواد نکونام جایگزین این مربی شود و فصل جدید را با آبی‌پوشان پایتخت شروع کند تا هواداران این تیم امیدوار باشند بعد از فرهاد مجیدی این مربی ایرانی که بعضی او را پسر استقلال هم خوانده‌اند بتواند جانشین به حقی برای سرمربی اسبق استقلال باشد و رفتارهای عجیب ساپینتو را جبران کند. نکونام درمقطعی تیم فولاد را به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم رسانده بود ولی از این تیم در آستانه‌ی بازی با الهلال جدا شد و حالا با آبی‌پوشان پایتخت رویاهایش را دنبال می‌کند.

 

سپاهان

سپاهانی‌ها هم از عملکرد ژوزه مورایس راضی هستند و او را نگه داشتند، آن‌ها که فصل گذشته مدعی قهرمانی بودند خیال تغییر سرمربی‌شان را ندارند. زردپوشان اصفهانی امیدوارند با ژوزه طلسم جام نگرفتن مربیان خارجی را بعد از دبل برانکو با پرسپولیس که سال‌ها از آن می‌گذرد، بشکند.

 

فولاد

فولادی‌ها هم فصل جدید را با علیرضا منصوریان ادامه می دهند، منصوریان برای ادامه‌ی کارش با فولاد خواستار جذب دو دستیار خارجی شده است. او البته از حمایت کافی در اهواز برخوردار نیست و هواداران فولاد خواستار برکناری‌اش بودند و این یعنی اینکه کار بسیار سختی در پیش خواهد داشت.

 

نفت آبادان

نفت آبادان عبدا... ویسی را نگه داشت، انگار برای آبادانی‌ها گزینه‌ای بهتر از ویسی روی نیمکت دیگر تیم‌ها وجود نداشت و ماندن تراژیک‌شان در لیگ برتر و اشک شوق سرمربی تیم باعث شد که به رفتن او فکر نکنند و لیگ جدید را هم با او ادامه دهند. ویسی ابتدا اعلام کرده بود به خاطر بودجه کم حاضر به همکاری نیست اما در نهایت توافق حاصل شد.

 

شمس آذر

شمس آذری‌ها در لیگ برتر تازه نفس هستند، آن‌ها با سعید دقیقی به لیگ برتر صعود کردند و ترجیح دادند با مربی برنده‌ی خود فصل تازه‌ی فوتبال قزوین را آغاز کنند. او که مدتی قبل استعفا داد و دوباره برگشت، حالا جوان‌ترین مربی لیگ برتر ایران در این فصل هم معرفی شده است.

 

استقلال خوزستان

استقلال خوزستان هم سرمربی خود سیروس پورموسوی را حفظ کرد، استقلال خوزستان هم ترجیح داد کار را با مربی خود که تیم‌شان را از لیگ یک به لیگ برتر آورده بود ادامه دهند. پورموسوی هم به خاطر برخی مشکلات ابتدا قصد استعفا داشت.

 

تراکتور

تراکتوری‌ها با پاکو خمس تمدید کردند، البته این تمدید پیش از بازی آخر تراکتوری‌ها و بازی‌ ناامید کننده‌شان با استقلال اتفاق افتاده بود. هواداران تراکتور هم معتقدند این مربی خارجی با نتایجی که تا قبل از بازی آخر به‌دست آورده بود، ارزش فرصت دادن برای مدتی دیگر را دارد.

 

مس رفسنجان

صندلی بازی مربیان در این تیم خودی نشان داد، محمد ربیعی از نارنجی پوشان جدا شد تا ساکت الهامی جایگزینش شود. ربیعی سودای مربیگری در پایتخت را داشت و با استقلال مذاکره کرد اما در نهایت راهی اصفهان شد.

 

گل‌گهر

گل‌گهری‌ها که سرمربیان‌شان در لیگ برتر را به تیم ملی تحویل دادند با الهویی ادامه دادند ولی سیرجانی‌ها از این جابه‌جایی چندان راضی نبودند و برای فصل جدید سراغ یک مربی خارجی رفتند، یک مربی یونانی به نام مارینوس اوزونیدیس که امیدوارند با او از انتهای جدول بکنند و بالا بیایند.

 

ذوب‌آهن

مهدی تارتار بعد از دو فصل از این تیم اصفهانی رفت تا محمد ربیعی که هنوز چیزی از وداعش با مس نگذشته بود روی صندلی تیم بعدی‌اش بنشیند و فصل جدید را کنار ذوب‌آهنی‌ها آغاز کند.

 

هوادار

ساکت الهامی از روی نیمکت هوادار بلند شد و محمود فکری روی آن نشست تا این فصل هوادار با محمود فکری شروع شود. همانطور که اشاره کردیم الهامی هم در ادامه صندلی بازی های مربیان به رفسنجان رفت تا جانشین ربیعی شود.

 

آلومینیوم

مجتبی حسینی که گزینه سرمربیگری تیم ملی امید هم بود، بعد از خداحافظی با سرمربی‌گری پیکان بدون تیم نماند و بعد از رفتن مهدی رحمتی بالافاصله جای او را پر کرد تا سرمربیگری آلومینیوم را برعهده بگیرد.

 

ملوان

ملوانی‌ها که با مازیار زارع به پایان راه رسیدند، با یک نگاه اجمالی مهدی تارتار را که از روی نیمکت ذوب آهن برخواسته بود به خانه‌ی خودشان آوردند تا آن‌ها هم سهم خود را از جابه‌جایی مربیان لیگ برتر برای فصل جدید این‌گونه ادا کنند.

 

پیکان

مدیران پیکان بعد از جدایی مجتبی حسینی سراغ رسول خطیبی رفتند و او را از مس کرمان که در لیگ یک رقابت می‌کرد به پیکان آوردند. پیش از این خطیبی از مدیرعاملی باشگاه مس سونگون ورزقان استعفا کرد و هدایت تیم فوتبال مس کرمان را برعهده گرفت که این همکاری به سرانجام نرسید.

 

نساجی مازندران

مهدی رحمتی از آلومینیوم اراک به خاطر مهیا نشدن شرایط همکاری‌اش جدا شد ولی خیلی زود به تیم جدیدی یعنی نساجی ملحق شد تا با آرامش بیشتر به لیگ قهرمانان آسیا فکر کنند. جالب اینکه رحمتی تا الان 5 بازیکن از تیم سابقش به نساجی برده است.

 

5+1 سرمربی روی نیمکت‌ها جابه‌جا شدند

مهدی تارتار، مهدی رحمتی، ساکت الهامی، مجتبی حسینی و محمد ربیعی سال فوتبالی متنوعی را در لیگ برتر شروع کردند و از روی نیمکت‌های خود به نیمکت‌ تیمی دیگر رفتند تا عملکردشان را در تیم‌های دیگر هم بسنجند. البته به این جمع می‌توان نکونام را هم اضافه کرد که فصل قبل را با فولاد شروع کرد و در ادامه کنار رفت و حالا با استقلال در لیگ جدید حاضر خواهد بود.

 

لیگ برتر ورودی جدیدی خواهد داشت؟

گرچه امسال تعدادی مربی جدید به لیگ برتر اضافه شدند ولی داستان سرمربیان تکراری لیگ و جابه‌جایی همیشگی و وارد نشدن نیروی جدید مربی به بدنه‌ی لیگ برتر موضوعیست که حتی برای طرفداران فوتبال هم سوال برانگیز شده است. آیا فوتبال ایران توانایی وارد کردن مربیان خارجی تراز اول و یا مربیان ایرانی تازه نفس را از کلاس ‌های برگزار شده‌ی aو d خود به لیگ برتر ندارد؟

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها