نگاهی به عملکرد بازیکنان ایرانی در لیگ‌های خارجی

سال خوب لژیونرها

لژیونرهای ایرانی فصل نسبتا خوبی را سپری کردند و عناوین مختلف تیمی و فردی را به دست آوردند.

سال خوب لژیونرها

به گزارش گروه ورزشی تیترکوتاه، فوتبال ایران در فصلی که گذشت، لژیونرهای زیادی داشت و این امیدواری وجود دارد که برای فصل بعدی این تعداد افزایش یابد. در روزهای پایانی مسابقات باشگاهی در فوتبال اروپا بد نیست عملکرد بازیکنان ایرانی در لیگ های مختلف خارجی را مورد بررسی قرار دهیم. 

 

طارمی به تنهایی آقای گل شد

برای مهدی طارمی کسب عنوان آقای گلی اتفاق تازه‌ای نیست. او در لیگ برتر ایران و با پرسپولیس دو فصل متوالی آقای گل شد و در پرتغال هم با ریوآوه و پورتو همواره جزو گلزنان برتر بود. در فصل 2019-2020 طارمی با 18 گل به طور مشترک با وینیسیون از بنفیکا در صدر جدول گلزنان قرار گرفت اما به خاطر زدن پنالتی‌های بیشتر از کسب عنوان آقای گلی باز ماند. فصل بعد با 16 گل سومین گلزن برتر پرتغال شد و در فصل 2021-2022 نیز بعد از نونیز در رده دوم قرار گرفت. این فصل اما ستاره ایرانی پورتو با 22 گل به تنهایی عنوان آقای گلی لیگ پرتغال را کسب کرد تا پورتو که قهرمانی را به بنفیکا واگذار کرد، در رده فردی صاحب یک عنوان ارزشمند شود.

1577783_773

 

از آقای گلی تا قهرمانی در هلند

لیگ هلند از گذشته تا امروز همیشه برای علیرضا جهانبخش خوش یمن بوده است. هنوز یادمان نرفته چطور در فصل 2017-2018 با پیراهن آلکمار 21 گل زد و اولین ایرانی لقب گرفت که در فوتبال اروپا عنوان آقای گلی را به دست آورد. جهانبخش بعد از آن راهی لیگ برتر انگلیس شد و سه فصل نسبتا بد را پشت سر گذاشت و تصمیم گرفت برای احیا شدن به لیگ هلند برگردد؛ اتفاقی که رخ داد و ستاره ایرانی با فاینورد توانست عنوان قهرمانی این فصل لیگ هلند را کسب کند. در این فصل آیندهوون و آژاکس دوم و سوم شدند.

علیرضا جهانبخش

 

احسان یا قالی کرمان؟

خیلی‌ها می‌گفتند احسان حاج صفی با افزایش سن به روزهای پایانی فوتبالش نزدیک شده و احتمالا در آاک یونان نیمکت‌نشین یا حتی سکونشین می‌شود اما کاپیتان تیم ملی ایران یکی از بهترین فصل‌هایش را پشت سر گذاشت و با آاک قهرمان شد و حتی در تیم منتخب فصل یونان نیز قرار گرفت. درخشش او به حدی بود که قراردادش هم تمدید شد. جالب اینکه او موفق شد با تیمش دبل کند و قهرمان جام حذفی هم شد. میلاد محمدی هم دیگر ایرانی این تیم بود که طعم قهرمانی را چشید هرچند که کمتر در این فصل به او فرصت بازی رسید و شاید آاک را ترک کند.

حاج صفی

 

محرمی و ادامه رکوردزنی

کمتر کسی فکر میکرد عنوان پرافتخارترین ایرانی در فوتبال اروپا به صادق محرمی برسد اما مدافع راست پیشین پرسپولیس از زمانی که به دیناموزاگرب رفته هر سال جام گرفته است. پنج فصل و پنج قهرمانی و البته حضور نسبتا پررنگ در ترکیب دینامو(21 بازی) باعث شد محرمی این فصل هم در اوج باشد و بار دیگر شانس حضور در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد.

o5d5pyse

 

احمد نور و قهرمانی در امارات

زمانی که احمد نورالهی به شباب الاهلی امارات پیوست شایعات زیادی درباره جدایی زودهنگام او منتشر شد اما به یکی از ستاره‌های تیمش تبدیل شد و در نهایت به قهرمانی این فصل لیگ امارات هم رسید. تاثیرگذاری او به حدی بود که بحث علاقمندی تیم‌های بزرگ عربستان به جذب کاپیتان پیشین پرسپولیس نیز مطرح شود. 

احمد نورالهی

 

یک جام دیگر برای کریم

کریم انصاری‌فرد که در لیگ یونان عملکرد خوبی داشت و سابقه قهرمانی با المپیاکوس در لیگ این کشور را هم در کارنامه دارد، این فصل به قبرس رفت تا برای اومونیا بازی کند. یاران کریم هر چند در لیگ به عنوان درخوری نرسیدند اما در فینال جام حذفی با تک گل ستاره ایرانی به پیروزی رسیدند تا جام قهرمانی را بالای سر ببرند. انصاری‌فرد در لیگ اروپا هم گل مهمی به منچستریونایتد زد.

1587494_764

 

قهرمانی با طعم بازگشت به لیگ برتر

سعید عزت‌الهی که در سال‌های اخیر یکی از مهره‌های ثابت تیم ملی بوده، در فصلی که گذشت با پیراهن وایله بولد کلاب بازی های خوبی انجام داد و کمک کرد که تیمش مقتدرانه قهرمان لیگ دسته اول دانمارک شود و به لیگ برتر بازگردد. باید دید سعید که در تیم‌های مختلفی بازی کرده، در وایله می‌ماند یا باز هم سراغ تیمی جدید می‌رود.

سعید عزت الهی

 

قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا!
درخشش لژیونرها فقط در فوتبال خلاصه نمی‌شود. ما این فصل حسین طیبی و مسلم اولادقباد را در فوتسال اروپا داشتیم که افتخارآفرینی کردند و توانستند با پالمای اسپانیا قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شوند و در لالیگا هم مدعی جدی قهرمانی به شمار می‌روند. البته سهم طیبی در موفقیت‌های پالما بیشتر بود و اولادقباد به خاطر مصدومیت کمتر فرصت بازی پیدا کرد.

حسین طیبی مسلم اولادقباد

 

روزهای خاکستری برای سایرین

در فصلی که گذشت سردار آزمون در بایرلورکوزن توانست جایگاه نسبتا خوبی پیدا کند و بازی‌های بیشتری نسبت به فصل گذشته انجام دهد اما آمار گلزنی چندان جالبی به ثبت نرساند. سامان قدوس دقایق زیادی موفق به بازی برای برنتفورد در لیگ برتر انگلیس نشد و در پایان فصل قرار است تیمش را ترک کند. الهیار صیادمنش اما در هال سیتی عملکرد خوبی در چمپیونشیب انگلیس داشت و پدیده تیمش(که موفق به صعود به لیگ برتر نشد) لقب گرفت. در لیگ ستارگان قطر شجاع خلیل زاده و حسین کنعانی زادگان دو مدافع فیکس الاهلی بودند اما این تیم به موفقیت خاصی نرسید و البته انتقادها از زوج ایرانی هم کم نبود. مهرداد محمدی هم در السیلیه 12 گل به ثمر رساند اما موفق نشد با تیمش در لیگ ستارگان بماند و بعد از سقوط السیلیه هم از این تیم جدا شد. درست مثل امید ابراهیمی که قرار نیست برای فصل بعد در الوکره بماند. در فصلی که گذشت سه ایرانی هم در لیگ ترکیه بازی کردند؛ مجید حسینی و علی کریمی برای کایسری و علی قلی‌زاده برای کاسیم پاشا که البته با حضور غول‌های ترکیه مثل فنرباغچه، گالاتاسرای و بشیکتاش طبیعی است که آنها نتوانند با تیم‌های‌شان به موفقیتی برسند. اوضاع برای شهاب زاهدی در مجارستان هم نه خوب پیش رفت و نه بد. او کم و بیش برای پوشکاش بازی کرد و در 40 بازی 14 گل به ثمر رساند و حالا اخباری درباره احتمال بازگشت به زوریای اوکراین شنیده می‌شود. امیر عابدزاده دوباره تبدیل به گلر اول پونفرادینا شد اما تیمش به لیگ دسته دوم اسپانیا سقوط کرد و احتمالا باید او را در تیم جدیدی ببینیم. امیرحسین حسین‌زاده هم نتوانست به بازیکن اصلی شارلروا در لیگ بلژیک تبدیل شود و شاید به استقلال برگردد. علی علیپور به خاطر مصدومیت نتوانست ژیل ویسنته را در بازی‌های زیادی همراهی کند اما امیدوار است فصل بعد روزهای بهتری را پشت سر بگذارد. 
 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها