تاثیر مذاکرات برجام بر بازار ارز؛

بازار ارز در آستانه تعطیلات طلسم شد

بعضی از معامله گران معتقدند بازار ارز این روزها به تثبیت رسیده است و شاهد نوسان خاصی نیستیم.

بازار ارز در آستانه تعطیلات طلسم شد

بررسی ها نشان می دهد این روزها قیمت ارز به یک تعادل مطلوبی رسیده است و بازار ارز تثبیت شده است. تحلیلگران می گویند این ثبات تحت تاثیر اخبار جدید سیاسی پیرامون مذاکرات برجام اتفاق افتاده است.

قیمت دلار در روز‌های گذشته در محدوده مرز حمایتی ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان تا مرز مقاومتی ۴۹ هزار و ۶۰۰ در نوسان بوده است. برخی از فعالان بازار ارز معتقدند که دلار به مرز تعادل رسیده است.

بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران حکایت از آن دارد که معاملات دلار تغییر معناداری نکرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نهاد مرکزی بازارساز و نوسان گیران در روزهای اخیر در حال طناب‌کشی بر سر قیمت دلار هستند.

 بااین‌حال هنوز هیچ‌کدام نتوانسته‌اند اسکناس امریکایی را در مرز حمایتی ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان یا مرز مقاومتی ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان تثبیت دهند. عده‌ای از معامله‌گران معتقدند بازار ارز تهران در روزهای اخیر طلسم شده و قیمت دلار در یک محدوده خاص قفل شده است. برخی هم معتقدند که دلار به مرز تعادل رسیده است.

 در شرایطی که تورم پیش‌بینی‌شده توسط مقامات رسمی برای امسال بالای محدوده ۳۰ درصد است؛ ولی بازارساز با کنترل انتظارات قیمت دلار را تثبیت کرده است، افزایش درآمدهای نفتی و مالیاتی، عضویت در سازمان‌های تجاری بین‌المللی مانند بریکس و شانگهای، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، بهبود روابط با کشورهای عربی، کاهش قابل‌توجه سرعت رشد نقدینگی و مدیریت تنش‌ها با غرب در پیش از انتخابات ایالات متحده با هم در کشیدن ترمز دلار و تثبیت آن مؤثر بوده است، ولی بر اساس آنچه که در سال‌های متمادی تجربه شده سیاست تثبیت قیمت دلار در یک محدوده قیمتی به منزله فشردن فنر دلار است که اگر رها شود خریداران بیشتری را به بازار ارز جلب می‌کند.

البته به نظر می‌رسد که گوش بازار ارز دوباره نسبت به مذاکره و توافق حساس شده باشد. در پشت خط دوشنبه‌شب یک خبر به نقل از الجزیره به بازار رسید مبنی بر اینکه وزارت خارجه امریکا در راستای بهانه‌جویی برای عدم بازگشت به توافق هسته‌ای، اعلام کرد که به بازگشت به این توافق فکر نمی‌کند، چرا که تهران مجوز فعالیت شماری از بازرسان آژانس انرژی اتمی در ایران را لغو کرده است.

 درحال‌حاضر ایران از ابتکار پیشنهادی عمان برای بازگشت به برجام می‌گوید و در حالیه دو هفته تا موعد بند غروب مانده متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه امریکا راه بازگشت به برجام را طولانی دانسته است و در آستانه این تاریخ مهم حتی ماجرای پیوستن ایران به اف‌ای تی اف نیز بارها به بازار مخابره شده و تکذیب شده است.

در چنین فضای خبری مبهمی که طرف‌های رسمی در موقعیت احتیاط قرار گرفته‌اند، پیش‌بینی آینده دلار از روی مسیر اخبار سخت شده و بازار گمانه‌زنی‌ها بالا گرفته است.

 تحلیلگران فنی معتقدند بازه نوسان دلار کوتاه شده و بین ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان در حرکت است. اگر حمایت میانی ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان از دست برود حمایت پایینی ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان است. برای پیش‌بینی میان‌مدت بازار تکنیکال کاران معتقدند برای روند نزول باید محدوده حمایتی ۴۹ هزار تا ۴۸ هزار و ۹۰۰ تومان از دست برود. برای ایجاد روند صعودی نیز قیمت دلار باید در بالای مرز ۵۰ هزار تومانی تثبیت بدهد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر