دلار | قیمت دلار | بازار دلار | بازار ارز | قیمت امروز دلار | پیش بینی قیمت دلار

پیش بینی اساسی از قیمت دلار / اصلاح قیمت دلار در پیش است

قیمت دلار با شروع معاملات نقدی بعد از تعطیلات نوروز با جرقه اخبار نامساعد سیاسی و حمله هوایی به کنسولگری ایران در دمشق، افزایش قابل توجهی را تجربه کرد. برزو حق‌‌شناس، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز معتقد است که اسکناس دلار تا پایان فروردین احتمالا در کریدور بالاتر قرار می‌گیرد.

پیش بینی اساسی از قیمت دلار / اصلاح قیمت دلار در پیش است

 

روند صعودی قیمت دلار از ابتدای معاملات نقدی روز ۱۴ فروردین آغاز شد. اخبار مربوط به حمله هوایی روز دوشنبه به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، انتظارات تورمی را تشدید کرد و قیمت اسکناس آمریکایی را به سقف قیمتی جدیدی رساند.

هدف سیاست‌گذار دستاوردسازی است

در همین راستا بروز حق‌شناس کارشناس اقتصادی اظهار کرد: «دلار روند گرفته و با زدن سقف قبلی، حرکت صعودی این اسکناس به سمت سقف کریدور شکل گرفته است.» این کارشناس بازارهای مالی گفت: «اسکناس آمریکایی درصدد تغییر کریدور است و در سقف کریدور امکان اصلاح قیمت وجود دارد.»

نبود دسترسی به آمار، محاسبه ارزش ذاتی دلار را سخت کرده است

وی با تاکید بر اینکه به دلیل ارائه‌نشدن آمار از سوی سیاست‌گذار، محاسبه ارزش ذاتی و تحلیل آن سخت است، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر ما با پدیده‌ای از سوی سیاست‌گذار مواجهیم که آمارهای دقیقی ارائه نمی‌دهند. آخرین اجزای آمار نقدینگی برای شهریور سال گذشته است و همین موضوع کار را برای تحلیلگر سخت می‌کند.»

وی افزود: «آمار نقدینگی به صورت قطره‌ای اعلام شده که رقمی بالغ بر هفت هزار و ۸۸۰ هزار میلیارد تومان بوده و رشد ۲۴.۱ درصدی نسبت به اسفند سال ۱۴۰۱ داشته است.»

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: «بانک مرکزی به‌عنوان دستاورد به این مساله‌ نگاه می‌کند؛ اما عملا ما اجزای این آمار را نداریم. از اینکه رشد پایه پولی،‌ دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و بدهی دولت به بانک‌ها که در چه وضعیتی است بی‌خبریم.» وی تاکید کرد: «عملا هدف بانک مرکزی ابراز موفقیت در کنترل نقدینگی بود.»

دلار همچنان زیر ارزش ذاتی است!

حق‌شناس در خصوص محاسبه ارزش ذاتی دلار اظهار داشت: «در اسفند سال گذشته ارزش ذاتی دلار ۶۴ هزار تومان عنوان شد؛ اما با داده‌های ناچیز فعلی محاسبه ارزش ذاتی دقیق دلار سخت است و به نظر می‌رسد برای فرروردین ماه این رقم به محدوده ۶۷ هزار تومانی برسد.»

وی افزود: «با وجود رشد قیمت دلار در روزهای اخیر اما هنوز قیمت این اسکناس زیر ارزش ذاتی است.»

اصلاح قیمت دلار در پیش است

این کارشناس اقتصادی از دیدگاه تکنیکالی قیمت دلار را بررسی کرد و گفت: «نگاهی به نمودار دلار نشان می‌دهد، محدوده نیمه کانال چهارم از کریدور ششم، منطقه مقاومتی این اسکناس است و اگر شکسته شود به راحتی تا محدوده‌های بالاتر رشد خواهد داشت.»

حق‌شناس در پایان تاکید کرد: «تا انتهای فروردین خیز دلار به کریدور بالاتر محتمل است و آنجا اصلاح قیمت را برای دلار متصور هستیم.»

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر