قیمت دلار | قیمت ارز | قیمت دلار امروز

قیمت دلار در پایان سال چه می‌شود؟

شاخص ارزی در روز گذشته در کانال قیمت ۵۹هزار تومانی به فعالیت خود ادامه داد.

قیمت دلار در پایان سال چه می‌شود؟

قیمت ارزهای مختلف تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. یکی از این عوامل، عرض و تقاضای بازار برای هر ارز است. اگر تقاضا برای یک ارز بیشتر از عرض آن باشد، قیمت آن ارز افزایش می‌یابد. عوامل دیگری مانند نرخ بهره، تورم، سیاست‌های پولی، وضعیت اقتصادی کشورها، تحولات سیاسی و جنگ‌ها نیز بر قیمت ارزها تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال، اگر یک کشور با مشکلات اقتصادی مواجه باشد، ارز آن کشور ارزش خود را از دست می‌دهد و قیمت آن کاهش می‌یابد. همچنین، تحریم‌های بین‌المللی نیز می‌تواند بر قیمت ارزها تاثیرگذار باشد.

به عقیده تحلیلگران، تداوم حضور قیمت دلار در این محدوده می‌تواند زمینه‌ساز رشد قیمت‌های بیشتر اسکناس آمریکایی شود. این افراد معتقد بودند که روند افزایشی روز‌های اخیر دلار قابل‌جبران است، اما در صورتی که نرخ از بازه حال حاضر فاصله نگیرد احتمال کانال‌شکنی‌های بیشتر وجود دارد.

بررسی‌های به‌عمل‌آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که سطح تقاضا در معاملات آزاد ارزی همچنان بالاست. با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال افراد با اهداف گوناگونی نظیر انجام مسافرت‌های خارجی و تغییر شکل عیدی و پاداش خود به ارز و طلا، سطح کلی تقاضا در بازار‌های دارایی را بالا می‌برند.

علاوه بر آن، وجود انتظارات تورمی نسبت به معاملات سال جدید نیز از جمله عواملی است که موجب بالا رفتن دست متقاضیان می‌شود. در بازار سال جاری شاخص‌های ارزی عمدتا در شرایط کم‌بازده به سر می‌بردند، به‌صورتی که از روز‌های میانی تابستان تا انتهای بهمن، سود سپرده بانکی از بازدهی ارز و سکه بالاتر بود.

همین امر سبب شده برخی از فعالان بازار رشد نرخ‌ها در بازار اسفندماه را در راستای جبران این عقب‌افتادگی بدانند. در مجموع می‌توان گفت که رفتار نرخ ارز در روز‌های اخیر نشان داده بازار پتانسل افت قیمت ندارد. البته این با در نظر گرفتن عدم تشدید حضور بازارساز در بازار و همچنین عدم انتشار سیگنال مثبت جدید است.

باید دید چشم‌انداز بانک مرکزی نسبت به قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۲ چیست و آیا با افزایش حمایت خود از پول ملی، زمینه‌ساز افت نرخ ارز می‌شود یا بازارساز تا روز‌های پایانی سال به کشمکش با معامله‌گران ادامه داده و دلار در محدوده حال حاضر سال را تمام خواهد کرد.

لیست قیمتی بازار دلار

دیروز یکشنبه ۱۳ اسفندماه نرخ دلار آزاد در معاملات غیررسمی بازار تهران نوسانات اندکی را ثبت کرد. قیمت شاخص ارز که در بازار روز شنبه فعالیت خود را در رقم ۵۹هزار و ۲۵۰تومان پایان بخشیده بود، در بازار صبح روز گذشته با رشد ۱۵۰تومانی در رقم ۵۹هزار و ۴۰۰ تومان معاملات خود را آغاز کرد. اما با نزدیک شدن بازار به ساعات میانی خود روند معاملات دلار تغییر کرد و آخرین نرخ نقدی حوالی رقم روز شنبه ثبت شد.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر