شرط دولت برای تاجران برنج چه بود؟

وزیر جهاد کشاورزی در مورد شرط دولت برای واردات برنج گفت:وارد کنندگان برنج باید به همان نسبت که برنج وارد می‌کنند، برنج شمال کشور را خریداری کنند و در فروشگاه های سراسر کشور توزیع نمایند.

شرط دولت برای تاجران برنج چه بود؟

در نشست علنی دوشنبه دوم مرداد- مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد بررسی نحوه سیاستگذاری دستگاه‌های متولی در حوزه مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و برنج در کشور در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی با حضور در صحن علنی در روند بررسی این گزارش با اشاره به تامین گندم مورد نیاز در کشور بیان داشت: در سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ حدود دو میلیون هکتار کشت آبی گندم و نزدیک به چهار میلیون هکتار هم کشت گندم به صورت دیم زار بوده است.

تولید گندم ۸۲ درصد افزایش یافت

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تاثیر شرایط آبی در تولید گندم، اظهار داشت: میزان خرید گندم تا امروز از مرز ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گذشته است، در مقایسه با سال گذشته خرید گندم نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته است و نسبت به سال ، ۱۴۰۰ هم امسال ۸۲ درصد افزایش تولید گندم را داشتیم.

نیکبخت اضافه کرد:پیش بینی این است که تا پایان فصل برداشت و زمان خرید گندم، تولید این محصول استراتژیک از مرز ۸ میلیون تن خواهد گذشت، این رکورد مهمی در چند سال گذشته محسوب می شود.

واردات گندم کاهش می‌یابد/ صرفه جویی ارزی می‌کنیم

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال نسبت به سنوات گذشته گندم کمتری را واردات خواهیم کرد، گفت: این اقدام صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت، تلاش می کنیم برای تولید این محصول استراتژیک با توجه به محدودیت منابع آبی به سمت افزایش عملکرد برویم.

وی افزود: برنامه جهاد کشاورزی به این صورت است که با استفاده از کشاورزی دانش بنیان، افزایش بهره وری؛ هوشمند سازی، عملکرد را افزایش دهیم، مسئولیت این کار را به سازمان تحقیقات ، اموزش و ترویج کشاورزی دادیم که به صورت متمرکز کار پژوهش‌های کاربردی و استفاده از تحقیقات کاربردی را از طریق آموزش و ترویج در بخش کشاورزی انجام دهد.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد پرداخت مطالبات کشاورزان گفت: تا امروز نزدیک به ۱۱۲ هزار میلیارد تومان ارزش ریالی خرید گندم بوده است که ما تا حدود ۶۶ هزار میلیارد را پرداخت کردیم و با پیگیری های انجام شده ظرف دو هفته آینده عمده بدهی و مانده مطالبات کشاورزان در بخش گندم را پرداخت می کنیم.

هیچ مشکلی برای تامین نهاده ها وجود ندارد

نیکبخت  اضافه کرد: همچنین برای سال زراعی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ با پیگیری هایی که انجام گرفت بخش عمده نهاده های کود و بذر را برای سال زراعی تامین شده است و هیچ مشکلی برای تامین نهاده ها وجود ندارد که این اطمینان را به نمایندگان و مردم محترم می دهم که به امید خدا در بحث تامین نهاده ها مشکلی ایجاد نخواهند داشت.

وزارت کشاورزی از محصولات کشاورزی استراتژیک داخلی حمایت می‌کند

وزیر جهاد کشاورزی در مورد  تامین برنج مورد نیاز کشور گفت: در سال زراعی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ سطح زیر کشت برنج ۶۶۲ هزار هکتار در استان های کشور بوده که پیش بینی ما این است ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال زراعی جاری برداشت محصول داشته باشیم و تاکید ما بر این است که در رابطه با حمایت از تولید داخل و تولیدکنندگان داخلی سیاست های حمایتی مالی و حمایتی اجرایی و سیاست های تجاری را به گونه ای تنظیم کنیم که در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخل و تولیدات داخلی باشد که نگاه ما در خصوص محصولات کشاورزی استراتژیک بحث نگاه به داخل است.

برنامه وزارت کشاورزی برای خرید برنج‌های دپو شده

وی بیان کرد: امسال برای اولین بار خرید محصول برنج را از طریق شرکت بازرگانی دولتی با حمایتی که دولت انجام داد در دستور خرید قرار گرفت که محصول برنج را در استان های شمالی شرکت بازرگانی دولتی انجام داد و برای ارقام تجاری طارم و هاشمی با توجه به شرایطی که در شمال کشور داریم از همین هفته خرید را از طریق شرکت های بازرگانی و فروشگاه های زنجیره ای انجام خواهیم داد و تلاش ما بر این است کشاورز ما از بابت اینکه محصول برنج سال گذشته در انبار مانده باشد ما مرتفع کنیم و برای این کار نیز برنامه ریزی صورت گرفته است.

شرط وزارت کشاورزی برای تاجران برنج

نیکبخت اظهار داشت: حدود ۳۰ مرکز خرید در استان های شمالی کشور برای خرید برنج دایر کردیم که امید است از این لحاظ دغدغه ای برای کشاورزان وجود نداشته باشد از طرفی نیز برای غرب استان مازندران و گیلان خرید برنج با کیفیت طارم و هاشمی را در دستورکار قرار دادیم و راهبرد و سیاست ما در وزارتخانه این است که کسانی که تاجر هستند و برنج به کشور وارد می کنند به همان نسبت باید برنج شمال کشور را خریداری کنند و در فروشگاه های سراسر کشور توزیع کنند که شرط واردات برنج را نیز همین راهبرد قرار دادیم و به احدی اجازه واردات برنج را نخواهیم داد تا زمانی که به همین اندازه از شمال کشور برنج خریداری کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تلاش ما حمایت از تولید داخل است و تامین کالای اساسی نیز باید از مسیر تولید صورت گیرد و خوداتکایی و خودکفایی را نیز باید از طریق کشور دنبال کنیم که آن نیز از طریق حمایت از تولیدکننده و تولید داخل میسر خواهد شد. از طرفی نیز به هیچ وجه سیاست ما این نیست که دست به واردات بزنیم که بررسی بر روی آن صورت نگرفته باشد که خدای نکرده باعث ضرر تولیدکننده و کشاورزان شود که این عنوان اصول و راهبرد وزارت جهاد کشاورزی باشد و آن را به طور قطع دنبال می کنیم.

نیکبخت در مورد وضعیت خرید برنج، گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی در این دوره حمایت از تولیدکنندگان داخلی به ویژه برنج کاران استان های شمالی است که تولیدکننده این محصول اساسی و استراتژیک هستند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سیاست و راهبردی که وزارت جهاد کشاورزی در پیش گرفته حمایت از تولید داخلی است کما اینکه برای اولین بار با موافقت رئیس جمهور و دولت به موضوع خرید برنج ورود پیدا کردیم و برای خرید برنج پر محصول حدود ۳۰ مرکز خرید در شمال مشغول خرید این محصول هستند ضمن اینکه در این زمینه از طریق رسانه ملی اطلاع رسانی کامل به کشاورزان صورت گرفت. همچنین همکارانمان با حضور در صحنه برای خرید این محصول اقدام می کنند.

وی تصریح کرد: در رابطه با بخش تجاری این محصول نیز خرید محصول با کیفیت هاشمی و طارم در غرب استان مازندران و استان گیلان را در دستورکار داریم و با بخش خصوصی و تجار و بازرگانانی که در صنف تامین برنج از طریق واردات فعالیت می کنند به این امر مبادرت می ورزیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم بیان کرد: بنده شخصا پیگیر هستم کما اینکه روز گذشته با تجار و بازرگانان در این زمینه جلسه داشتم بنابراین سیاست بعدی این وزارتخانه واردات برنج توسط واردکنندگان به شرط اینکه به نسبت آن از محصولات طارم و هاشمی نیز خرید کنند خواهد بود.

نیکبخت با بیان اینکه همه دغدغه ما این است که اولویت مان تامین کالای موردنیاز کشور از طریق تولید داخلی باشد، افزود: در مورد خرید گندم قیمت گذاری مصوب شد که ابلاغ کرده و حتما اجرا خواهیم کرد کما اینکه ۶۶ همت تاکنون پرداخت شده و در این زمینه نسبت به سنوات گذشته شرایط بهترین داریم ضمن اینکه تاکید رئیس جمهور نیز بر ضرورت پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان است که در این راستا تا پایان مردادماه رقم مناسبی از طریق منابع تخصیص داده شده پرداخت خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: در مورد تامین مرغ نیز یک فرآیندی در تولید داریم و نهایت باید این پروسه به ۲.۵ تا ۲.۸ هزار تن مرغ آماده طبخ تبدیل شود از سوی دیگر در مقطعی در جوجه ریزی و تامین نهاده و جوجه یک روزه با مشکل مواجه بودیم اما از فروردین تا تیرماه ۱۲۷ میلیون تن جوجه ریزی انجام شد که درصد قابل ملاحظه ای از رشد را نشان می دهد. همچنین در کوتاه مدت نیاز داریم بخشی از نیاز این حوزه را از طریق واردات تامین کنیم.

وی افزود: در مدت ۳۰ روز کار خرید برای تامین ذخایر استراتژیک انجام شده و هم اکنون در مرحله اجرا هستیم و تا اوایل مهر بخش عمده خرید در این زمینه انجام خواهد شد از سوی دیگر امروز با منابعی که در اختیار داریم مرغ منجمد را در بازار تزریق و هیات ها را تامین می کنیم و شرایط به گونه ای است که قیمت ها تعدیل شده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تامین نهاده و کنجاله به عنوان مهم ترین عامل تولید هم در مرغداری و هم واحد دامداری در اولویت است و بعد از مدتی که تامین نهاده ها دچار مشکل شده بود امروز روزانه ۷ تا ۸ هزار تن نهاده به واحدهایی که از طریق سامانه خرید انجام می دهند می دهیم تا در بازار شوکی نداشته باشیم.  

نیکبخت در مورد نحوه تامین گوشت، افزود: ما در این زمینه برنامه هایی داریم و سعی می کنیم به سمتی برویم که واحدهای پرواربندی و مولد را تحت پوشش گرفته و با آن ها قرارداد ببندیم تا وزارت جهاد کشاورزی خود تامین کننده نیاز این بخش باشد.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها