ایران خودرو مشتریانش را فریب داد؟

ابتدای این هفته حواله‌داران دنا پلاس با کد ۷۰۷۲۳ در محوطه مرکز ملی رقابت دست به تجمع و اعتراض زدند. اما مشکل آن‌ها چیست؟ آیا ایران خودرو مشتریانش را فریب داده است؟

ایران خودرو مشتریانش را فریب داد؟

پس از ثبت‌نام متقاضیان مرحله اول فروش سامانه یکپارچه در اسفند ماه سال گذشته، شرکت ایران خودرو به انتشار برنامه پیش‌فروش محصولات خود اقدام کرد.

پس از گذشت یک ماه، یعنی در فروردین، شورای رقابت فهرست قیمت جدید برای فروش محصولات ایران خودرو و سایر شرکت‌های خودروسازی را اعلام کرد. طبق دستور این شورا، خودروی دنا پلاس با افزایش قیمت ۴۲ درصدی مواجه شد و گویا این شرکت از تاریخ فوق، دنا پلاسی تحویل مشتریان نداده است.

محصولات ایران خودرو

بر اساس قیمت‌های فوق دنا پلاس ساده که ۱۹۸ میلیون تومان به فروش می‌رسید، ۲۸۱ میلیون تومان تعیین نرخ شده است.

اما قیمت فوق، همانطور که در جدول مشخص شده است، براساس دنا پلاس با کد ۷۰۳۱۷ ذکر شده است. این کد کلاس، آپشن‌هایی اعم از ترمزهای عقب دیسکی و رینگ‌های ۱۵ اینچی آلومینیومی دارد. درحالی که کلاس ۷۰۳۲۳ به‌همراه رینگ‌های فولادی و ترمزهای عقب کاسه‌ای عرضه می‌شود.

با توجه به اینکه خودروهای آماده‌شده از سوی ایران خودرو برای تحویل، از کد کلاس ۷۰۳۲۳ بوده و از امکانات پایین‌تری نسبت به دنا پلاس‌های قبلی برخوردارند، شورای رقابت، در تاریخ ۱۶ خرداد و براساس مصوبه ۵۷۴ اعلام کرد که خودروهای تحویلی با آپشن‌های کمتر، باید حدود ۴۳ میلیون تومان پایین‌تر از قیمت دنا پلاس قبلی فاکتور شوند.

 

شورای رقابت

در این مصوبه، صراحتاً اعلام شده که دناپلاس رینگ فولادی با اکسل کاسه‌ای، باید حدود ۴۳ میلیون تومان پایین‌تر از نرخ اعلامی شورای رقابت در فروردین ماه به‌ فروش برسد. بنابراین دنا پلاس با کد کلاس ۷۰۳۲۳، باید با قیمت ۲۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خریداران فاکتور می‌شد.

اما با کمال تعجب و با ابتکار عملی که شرکت ایران خودرو به‌ خرج داده، طبق اعلام فهرست قیمت جدید از سوی این شرکت در تاریخ ۲۱ خرداد (یعنی دقیقا ۵ روز از گذشت مصوبه ۵۷۴ شورای رقابت) قیمت دنا پلاس با کد کلاس ۷۰۳۲۳، به‌رقمی بالغ‌ بر ۳۴۷ میلیون تومان رسیده است. قیمت فوق، اختلاف ۱۱۰ میلیون تومانی با قیمت اعلامی مصوبه دارد که حس فریب‌خوردگی را به مشتریان داده است.

این موضوع باعث شد تا روز شنبه حواله‌داران دناپلاس در مقابل ساختمان مرکز ملی رقابت دست به تجمع اعتراض بزنند.

شفاف‌سازی ایران خودرو در مورد افزایش قیمت

شرکت ایران خودرو در تاریخ ۲۵ خرداد ماه طی اطلاعیه‌ای که در وب‌سایت خبری خود (ایکوپرس) منتشر کرد، مدعی شد که تولید خودروی دناپلاس با کد ۷۰۳۱۷ از مهرماه ۱۴۰۱ متوقف شده. اما در فروردین ماه ۱۴۰۲ به‌ دلیل اعلام نهادهای ذی‌ربط و ضرورت افشای اطلاعات، شرکت مجبور به انتشار صورت‌های مالی شش ماهه نخست ۱۴۰۱ شده است.

بنابراین ایران خودرو مبنای قیمت‌گذاری دنا پلاس با کدکلاس ۷۰۳۲۳ را دناپلاس توربوشارژ با گیربکس ۶سرعته دستی و کد کلاس ۷۰۴۱۰، قرار داده است. بر این اساس، به‌ دلیل تفاوت‌های خودروی مذکور با دناپلاس معمولی که اعم‌ از توربوشارژ، رینگ آلومینیومی، سانروف و اکسل عقب دیسکی است، ۴۴ میلیون تومان از قیمت دنا پلاس توربوشارژ کم شده و قیمت نهایی این خودرو تقدیم مشتریان شده است.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از روابط عمومی شرکت ایران خودرو منتج به پاسخ قاطع و قانع‌کننده‌ای نشد و تنها پاسخ‌ این مرکز توقف تولید دناپلاس با کد کلاس ۷۰۳۱۷ بود. یعنی شرکت نمی‌تواند خودرویی را که توقف تولید خورده، مبنای قیمت‌گذاری قرار دهد!

جوابیه حواله‌داران دناپلاس

پس از جلسه‌ای که نمایندگان حواله‌داران دناپلاس در ساختمان مرکز ملی رقابت داشتند، آن‌ها جوابیه‌ای برای شرکت ایران خودرو منتشر کردند که دارای چند بند زیر است:

– اساسا کدهای اعلامی شرکت در فروردین ماه ملاک شورای رقابت در قیمت‌گذاری است و خود شرکت نیز در اطلاعیه ۲۱ فروردین اذعان به اینکه کد پایه در دنا پلاس معمولی باید ۷۰۳۱۷ باشد، کرده است، ولو تولید آن متوقف شده باشد.

– بافرض توقف تولید نیز این مسئله قابل پذیرش نیست. زیرا وجود خارجی شی مورد معامله هنگام معامله لزومی ندارد و صرف توصیف آن و وجود ذهنی آن کافی است؛ به‌عنوان مثال یک شخص در هنگام سفارش به یک خیاط، لباسی که تاکنون دوخته نشده است را توصیف می‌کند و از او می‌خواهد آن را برای او بدوزد یا اینکه خود خیاط توصیف می‌کند و اجازه دوخت آن را می‌گیرد. لذا توصیف اوصاف مورد معامله، در امکان انجام معامله کافیست و نیازی به‌وجود خارجی آن نیست.

– جالب این‌جاست که گویا تولید خودروی دنا پلاس توربو شارژ با کد ۷۰۴۰۸ نیز متوقف شده و خودروی دنا پلاس توربو شارژ کد ۷۰۴۰۹ جایگزین آن و عرضه شده بود. بنابراین این ادعا نیز می‌تواند محل خدشه قرار گیرد. چنانکه اکنون قرار است خودوری دنا پلاس توربو شارژ با کد ۷۰۴۱۰ در طرح اولویت بندی یکپارچه عرضه شود.

– ایران خودرو در حالی یک خودرو در کلاس بالاتر را ملاک قیمت‌گذاری قرار می‌دهد که هزینه امکاناتی نظیر امکانات ذیل را از آن کم نمی‌کند:

۱- توربو شارژ نبودن موتور.

۲- دیسکی نبودن ترمز عقب.

۳- ۱۶ اینچ نبودن رینگ و لاستیک.

۴- آلومینومی نبودن رینگ.

۵- سانروف نداشتن

۶- نداشتن ۴ کیسه هوا.

حذف سود مشارکت به‌رغم ذکر در قرارداد!

شرکت ایران خودرو در دومین پیش‌فروش محصولات خود از طریق سامانه یکپارچه، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، سودی معادل ۱۲ درصد برای قراردادهای خود درنظر گرفته بود.

فروش اردیبهشت

 

طبق ادعای خریداران، تاکنون سودی برای آن‌ها محاسبه نشده است. البته باید توجه داشت این احتمال می‌رود که وب‌سایت فروش این شرکت به‌روز نبوده و هنگام دریافت دعوت‌نامه جهت تکمیل وجه، این میزان از سود مشارکت، لحاظ شود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    با حمایت دولت

  • پناه بر خدا

    مگه میشه سایت به روز نباشه ؟ایرانخودرو اگر بخواهد سود مشارکت12درصد به مردم بدهد که باید در قرارداد اولیه ذکر کند که نکرده است و این تخلف است از هر راهی که میتواند دزدی میکنه واین را باید به گوش مسئولان وشورای رقابت برسانید

  • حسین

    انشالله که پیگیر باشند تا مردم مورد تضررقرارنگیرند

  • جواد

    فریب کاری و بازی با کدها خودشان آپشن ها رو ورداشتن ولی قیمت رو دو بار اضافه کردن خیر نبینند

  • ناشناس

    همش کلک و حقه بازیه...فعلا که تا سال ۱۴۰۴ هم نمیتونن تحویل بدن و پیش فروش کردن پولشم گرفتن.حالا ملت باید برن از دولت بعدی خودرو تحویل بگیرن،دولت بعدی هم میگه پولو به کی دادین که ماشینو از ما میخواین؟؟؟سیرکیه واسه خودش.الان که عملا تا سال ۱۴۰۴ هیچ خودرویی خارج از طرح نمیتونه وارد بازار بشه،حالا بنظر شما فقط همین نفرات فقط نیاز خود و بودن؟

  • ناشناس

    سرقت فقط از دیوار مردم بالا رفتن نیست

  • محمد

    لعنت بر ایران خودرو. امیدوارم جزای کاراتونو ببینید.

  • احمد

    بحث از این حرفا گذشته آقا .مملکت بی صاحب شده و هر کس هر جور دلش میخواد میتازونه وفقط ملت بیچاره که باید همیشه جور طمع این از خدا بی خبران را بپردازن .لعنت به همه شون که آبروی اسلام رو بردن با این همه فساد وکثافت کاریشون .در کل همه شون هم آخور هستن ودستشون تو جیب ملت هست فقط دارن ملت رو بازی میدن .خدا ریشه ی این زالو صفتان رو خشک کنه

  • علی

    با سلام :
    به خدا کلاهبرداری توی روز روشن وتو این وضعیت بد اقتصادی کار درستی نیست وخدا را خوش نمیاد.لطفا هر چه زودتر قیمت ها را برگردونید به آنچه شورای رقابت تعیین کرده
    باتشکر

  • علی

    هههه آره. آره اینجوریه
    یه به نامه خدا مینویسن بالا صفحه
    و بعد شروع میکنن به زدنه جیبه مردم

  • احمد روزبهانی

    تمامی شرکت‌های خودرو ساز از سایپا و ایرانخودرو بهمن و کرمان ووووهمه دزد هستند و فقط جیب ملت رو خالی می‌کنند اگر شرافت دارید و من دروغگو هستم یک سوم تولیدات را صادر کنید به افغانستان ببینید آنها هم خودرو تولید شما را سوار نمی‌شوند روسیه خودرو های ایرانی را با ارابعه های چند صد ساله یکی گفته شرم کنید

  • طاها

    محض رضای خدا یکی جواب ماراهم بده تکلیف پارس سفارشی elx چی شد

  • ناشناس

    بله ماشین همان ماشین بی کیفیت است خر همان خراست ولی یه مقدار بزک کرده اند . یک میلیون هزینه بیشتر کرده وصد برابرش را ازملت می گیرند.عدالت وتکریم مشتری . از روزی که می خرید در تعمیر گاه ها گرفتار خواهید شد . ظلم از این بالاتر که مردم پول بدهند آنهم ده برابر بیشتر ولی حق انتخاب نداشته باشند . اجازه دهید ماشینهای با کیفیت ژاپنی وکره ای وآلمانی وفرانسوی واردایران شود واین کارخانهای بی کیفیت و تماح را تعطیل کنید به ستوه آمدیم

  • Sadaf

    یک مرد ازاده عدالت خواه می خواهد که گردن دزدان رانت خواران جیب مردم خالی کنان.مافیای ایران خودرو رو بشکنه.ولی کو مرد

  • ناشناس

    مردم پولشان بلوکه بشه بعد از 6ماه یک خودرو بی‌کیفیت و غیراستاندارد لیاقت ما همینه بخرید که دیگر تولید نمیشه آریسان شاسی فولادی و پراید حلبی

  • Man

    خسته نباشی از این مکاشفه ی ژرف! این شرکتهای تجاری(ونه تولیدی)در کنف حمایت و سوداگری عالی ترین سطوح...از روز ازل در حاله فریبه مصرف کننده و شهروندان عادی هستند.. تااحصائ بازاره رقابتی: اقتصاده آزادو مردمی(واقعی)،آزادیه واردات(برای تاجر عادی و نه آقایان و آقازاده هایشان در شرکتهایه باصطلاح،زبانم لال! مثلا:تولیدی....)الی الابد ادامه خواهد داشت...

  • Zahra

    هر چه بگندد نمکش میزنند
    وای بر آن روز که بگندد نمک.

  • ادریس

    اغا اين چه وضعیه اول دنا پلاس ساده واریزیش 133ملیون و خورده ای بود که واریز کردم الانم پیام واریزی بعدیش اومده زنگ میزنم چخبره میگه دنا پلاس ساده 410میلیونه تازه 36میلیون تخفیف خورده 240میلیون580هزاروخورده کلا 371میلیون ریختم بابا این چرا اینجوریه مگه 281میلیون نشده بود بابا مالیات ها هم بخوره میشه334میلیون درهم برهمه تازه هیچ یک از آبشن ها هم روشنیست نه سانروف نه دیسکی بودن ترمز های عقب نه رینگ آلومینیومی

  • ناشناس

    دست ایران خودرو وما فیای خودرو درد نکنه هر چه بلا میتوانید سر این مردم بیاورید این ملت حق شان است که این بلا ها را بکشند ملتی که از طمع خود میآیند آشغالی را پول میدهند که یک سال دیگه نه رنگ آن نه ماشین آن هیچ چیز معلوم نیست و یک قرارداد یک طرفه میبنددباید پولش خورده شود خجالت نمی کشید اگه یک سال مردم خرید نکنند به خدا وضع عوض خواهد شد ملت را با وعده وعید و قسطی مثل چند سال پیش حد کردند و آشغال های خودشان را دو برابر فروختن آخه کجای دنیا یک ماشین را میخوری سوار میشی بعد چند سال با کلی تصادف و استفاده چند برابر خرید اولیه آن را می فروشی مردم فکر میکنند سود کردند در صورتی که سرشان کلاه رفته آن هم به چه بزرگی قبلا تعویض روغن با همه چیز میشد خیلی ۵۰۰ هزار تومان همان ماشین الان باید ۷یا۸ میلیون بدی کوچکترین خرج میلیونی شده تازه پولت به ضرر هم دیگه نمیرسه چقدر ما مردم جاهل احمق هستیم دست ما را این دزدان خوانده اند میدانند اگر فرقون تولید کنند مردم صف می‌کشند خلایق هر چه لایق

  • ناشناس

    سیزده سال پیش ریو خریدم قیمت ۱۲راسیزده ونیم درآخر گرفتم ،هیچ اعتراضی نتونسیم بکنیم ،این خودش پیشرفت مدنیه.

  • احمد

    راهش اینه نخرید تا ورشکست بشن

  • سید مهدی

    دنا با قیمت ۴۰ تا پنجاه میلیون چند سال قبل خریدار نداشت،بس که آشغال و بی‌کیفیت تولید میشه. با ترفند و دغل بازی و قرعه کشی قیمت رو رسوندن به حدود ۴۰۰ میلیون، از ماست که برماست، فقط میتونم بگم خدا لعنت کنه مسبب این اوضاع رو که مردم توان خرید همین آشغال رو هم ندارن.
    این عو عو سگان شما نیز بگذرد ..‌...‌‌

  • جواد

    با این ارابه های مرگ سالانه ده ها هزار نفر در اثر تصادف فوت میکنند. بعد میگن جمعیت بیشتر نمیشه پس فرزند آوری بکنید تا کی باید تاوان این کارخانه های ما قبل تاریخ را بپردازیم .

  • محسن احمدزاده

    سلام وقت بخیر مسعولین چرا پیگیر نیستن خواهش میکنم پیگیر باشید رو همه اجناس خیلی دزدی گران فروشی میشه یکم سر بزنید دزدی زیاد شده حق مردم میخورند

  • محمدباقر جاویدان

    شورای رقابت و شرکت های خودرو همه دستشون داخل یک کاسه هست مردم بدبخت

  • فرشاد

    سلام خدا وکیلی چه وضعی شده چه منطقی پشت این قیمت گزاری هست. کلاه برداری تو روز روشن. گوجه و خیارهم اینطور قیمت نمیخوره.

  • مدیر و تاجر

    دزد مگر چه شکلی هست ؟
    کیست یاری کننده ای که ما یاری کند ...

  • محمد

    باعرض پوزش.آخه شماملت کی می خواهیدآدم بشید.به جای اینکه این شرکتهای خودروسازی متقلب وتحریم کنیدبیشتربرای خریداین ماشینهای
    بی ارزش وگران تلاش می کنید.حقتون است.

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها