پاکسازی پارک ملی گلستان از زباله

پاکسازی پارک ملی گلستان از زباله

یک فعال محیط زیست به همراه دوستداران طبیعت کشور در استان گلستان توانستند با عزم و اراده جوامع محلی بیش از ۱۵۰ تن زباله را در طول ۶ سال از جاده پارک ملی گلستان جمع آوری کنند.

به گزارش تیترکوتاه،  یک فعال محیط زیست به همراه دوستداران طبیعت کشور  توانستند با عزم و اراده جوامع محلی بیش از 150 تن زباله را در طول 6 سال از جاده پارک ملی گلستان جمع آوری کنند و نشان دهند که اراده جوامع محلی می تواند بر بروکراسی اداری در کشور پیروز شود و گرهی که به راحتی با دست باز می شود را با دندان باز نکرد.​

در این باره علی گودرزی، فعال محیط زیست استان خراسان شمالی و مسوول این طرح مردمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در تشریح فعالیت های خود در راستای حفاظت از محیط زیست، بیان داشت: من از سال 85 مشغول فعالیت های محیط زیستی هستم و در راستای ترویج و آموزش مباحث زیست محیطی در جوامع محلی اقدامتی را آغاز کردم که خوشبختانه با کمک افراد دلسوز در منطقه منجر به نتایج مثبتی شده است.

وی افزود: صحبت کردن با شکارچیان و برخی از متخلفین و همچنین آموزش جوامع محلی درباره مواجهه با متخلفین یا نحوه بهره مندی پایدار از محیط زیست و .. از جمله اقداماتی است که در این سالها انجام گرفته است.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه هرجا کار به مردم سپرده می شود هم آن کار با بهره وری بالا انجام می گیرد و هم هزینه ای برای دولت ها ندارد، تصریح کرد: ما پاکسازی جاده پارک ملی گلستان در حد فاصل دوراهی دشت در استان خراسان شمالی تا تنگه راه در استان گلستان را به طول 25 کیلومتر را از سال 97 آغاز کردیم.

گودرزی با اشاره به اینکه این اقدام در سالهای گذشته نیز بدون توقف در زمان کرونا ادامه داشته است، تاکید کرد: ما در سالهای غیرکرونایی نزدیک به 30 روز در سال و در دو سالی که درگیر کرونا بودیم نزدیک به 7 روز در سال این اقدام را انجام دادیم و جاده ای که هر دو طرف آن تا چند سال پیش مملو از زباله بود اکنون به یکی از زیباترین و بدون زباله ترین جاده های کشور تبدیل شده است.

وی ادامه داد: تداوم این کمپین نتیجه همدلی اهالی بومی این منطقه بود و ما هم سعی کردیم که این کمپین در هیچ سالی تعطیل نشود و به لطف خدا این اقدام امسال در 30 کیلومتر از جاده مذکور انجام گرفت.

این فعال محیط زیست اظهار داشت: خوشبختانه تمامی این اقدامات تاکنون با هزینه شخصی و بدون دریافت کمک از نهادهای دولتی انجام گرفته است و در تامین هزینه های این برنامه افراد بومی و برخی از فعالان منطقه نیز مشارکت داشته اند.

گودرزی تاکید کرد: معضلات بسیاری در منطقه به لحاظ زیست محیطی وجود دارد و ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که رفع این مسایل تنها با با مشارکت دادن جوامع محلی امکان پذیر خواهد بود.

وی یادآور شد: در تمام دنیا محیط زیست را مردم اداره می کنند اما متاسفانه در ایران توجه آنچنانی به این مساله نمی شود و مسوولان باید برای حفاظت از محیط زیست بیشتر به جوامع محلی اعتماد کنند.

این فعال محیط زیست گفت: متاسفانه یکی از دلایل تجمع زباله در این منطقه وجود نزدیک به 6 تفرجگاه متروک در این منطقه است که متاسفانه مدیران استانی برای واگذاری این تفرجگاه ها به اهالی منطقه برای یک تفرج اصولی و پایدار عزم جدی ندارند به همین دلیل مسافرانی که به صورت گذری از این منطقه رد می شوند و با چندین تفرجگاه بسته رو به رو می شوند اقدام به تخلیه زباله در کنار جاده می کنند و این یک آسیب برای محیط زیست منطقه محسوب می شود.

گودرزی با تاکید بر اینکه در طول مدت 6 سال بیش از 500 نفر در طرح های پاکسازی در مناطق مختلف با این طرح همکاری داشتند، افزود: در سالهای اخیر بیش از 150 تن زباله از منطقه جمع آوری شده است که این اقدام با هزینه های مردمی و با بودجه ای بالغ بر 200 میلیون تومان انجام گرفته است.

وی گفت: ما باید برای آموزش مردم جهت حفاظت از محیط زیست در پایه های ابتدایی هزینه و وقت مضاعفی بگذاریم و برای رسیدن به این هدف نیز نقش رسانه ها از جمله صداو سیما بسیار مهم و ارزشمند است.

این فعال محیط زیست بیان داشت: در برخی از استانها مشاهده می شود برای همین طرح پاکسازی طبیعت از زباله چندین اداره و کارمندان آن بسیج می شوند و در چند روز مقداری زباله جمع آوری می کنند که هرچند اقدامی ارزشمند است اما هزینه تعطیلی یک اداره و هزینه سوخت و ماموریت تحمیل شده آن بر نظام اداری کشور مخصوصا در یک استان دور افتاده قابل مقایسه با هزینه این کار برای جوامع محلی نیست.

 


 

برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار