تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در طبیعت لرستان

تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در طبیعت لرستان

نخستین گوزن زرد ایرانی در دامنه‌های یافته کوه خرم‌آباد متولد شد.

به گزارش تیترکوتاه؛  مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: با گذشت سال‌ها دوری از زیستگاه و خاستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی، اولین گوساله این گونه در دامنه‌های یافته کوه خرم آباد متولد شد.

 
علی سالاروند افزود: این تولد بعد از گذشت سال‌ها دوری از زیستگاه و پشت سر گذاشتن خطر انقراض نسل رخ داد.
 
وی اظهار داشت:در سال ١۴٠١ و به منظور حفظ و احیای این گونه ارزشمند و در خطر انقراض ١٠ رأس گوزن زرد ایرانی از ۲ سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی دشت ناز ساری و مرکز ایثار کرج به استان لرستان و دامنه های زاگرس که زیستگاه و خاستگاه اصلی این گونه در گذشته بوده است، انتقال داده شد.
 
وی ادامه داد: گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش فجر صفای کشت و صنعت لرستان واقع در دامنه‌های یافته کوه خرم‌آباد حفاظت و نگهداری می‌شود که این سایت نخستین و بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد در کشور و در راستای حفاظت مشارکتی از گونه‌های ارزشمند حیات وحش و ذخایر ژنتیکی به شمار می رود.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: یک رأس از گوزن‌های ماده که در فصل جفت‌گیری باردار شده بود در فصل زادآوری در تاریخ ٢٣ اردبیهشت ماه ١۴٠٢ در سایت تکثیر متولد شد.
 
سالاروند گفت: گوساله تازه متولد شده در شرایط مناسب و پایداری قرار دارد که توسط مسئولان سایت و دامپزشک مربوطه به همراه مادر تحت مراقبت است و شرایط زیستی و بستر مناسب برای زادآوری و رشد آن توسط کارشناسان زحمتکش این اداره کل و مجموعه کشت و صنعت فجر صفا لرستان، فراهم شده است.
 
گوزن زرد ایرانی زیرگونه‌ای از گوزن زرد است که با توجه به اینکه در آستانه انقراض قرار داشت با تمهیدات انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم، حفاظت مشارکتی آن در دستور کار قرار گرفت و استان لرستان در این راستا به عنوان اولین استان در کشور، با مشارکت بخش خصوصی دارای صلاحیت، توانست اجرای موفق این پروژه را به نام خود ثبت کند.
 
گوزن‌های زرد ایرانی اغلب در اوایل پاییز جفت‌گیری می کنند و دارای مدت آبستنی حدود هشت ماه هستند که یک و به ندرت ۲ گوساله به دنیا می آورند.

انتهای پیغام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها