ترس از ازدواج ( گاموفوبیا ) چیست؟

فوبیا، ترس بیش از حد از هر چیزی است که در واقع خطر کمی دارد، اما با این وجود می تواند شما را مضطرب می کند. فوبیای ازدواج یعنی ترس از تعهد یا ازدواج که در اصطلاح روانشناسی گاموفوبیا نامیده می شود. در ادامه این مقاله به بررسی کامل مساله ترس از ازدواج در افراد و علل به وجود آمدن آن می پردازیم.

ترس از ازدواج چیست؟

ما در مورد عصبی بودن گذرا صحبت نمی کنیم که ممکن است برای هر کسی که به تعهد بلند مدت فکر می کند رخ دهد. ما در مورد نوعی از ترس صحبت می کنیم که زندگی شما را تغییر می دهد یا منجر به اضطراب شدید می شود.

اگر فقط فکر کردن به ازدواج باعث عرق کردن شما می شود، قلب شما را به تپش می اندازد یا سرتان را سبک می کند، ممکن است دچار گاموفوبیا شده اید که این مساله می تواند شما را از روابط سالم و رضایت بخش و تشکیل خانواده منع کند.

چه عواملی باعث ترس از ازدواج یا تعهد می شود؟

فوبیاهای خاص مانند گاموفوبیا می تواند در اوایل زندگی ایجاد شود. ترس از ازدواج می تواند یک پاسخ آموخته شده از مشاهده والدین یا سایر بستگان نزدیک باشد.

ترس از ازدواج و تعهد می تواند از یک آسیب خاص، مانند مشاهده رابطه دشوار والدین یا طلاق، ناشی شود. ممکن است فرد با این تصور بزرگ شده باشد که رابطه یا تعارضات زناشویی قابل حل نیست و نمی خواهد در جای پای والدین قدم بردارد.

گاموفوبیا ممکن است از خاکستر یک رابطه قبلی که نتیجه نداده یا ترس از "از دست دادن" در صورت تعهد به یک نفر ایجاد شود. حتی ممکن است فرد یک استعداد ژنتیکی برای اضطراب داشته باشد.

علائم گاموفوبیا چیست؟

کمی محتاط بودن قبل از اقدام به هر عملی مساله خوبی است و نشان دهنده فوبیا نیست. یک فوبیای واقعی خود را به روش های بزرگتری نشان می دهد. از علائم گاموفوبیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فکر تعهد شما را پر از ترس می کند

شما زندگی خود را حول این ترس سازماندهی کرده اید

شما به دلیل نیاز به فرار، از روابط خوب عقب نشینی کرده اید

در مورد روابط احساس اضطراب یا افسردگی می کنید

فقط فکر کردن به ازدواج می تواند منجر به علائم فیزیکی مانند:

ضربان قلب سریع، تپش قلب، تعریق، تنگی نفس، درد قفسه سینه، حالت تهوع، گرگرفتگی و.. شود

احتمالاً متوجه شده اید که ترس شما بیش از حد است و می تواند شما را از رسیدن به آنچه می خواهید باز دارد

چگونه ترس از ازدواج را از بین ببریم؟

هنگامی که ترس را در وجود خود تأیید کردید و متوجه شدید که تغییر در قدرت شماست، اولین قدم را برداشته اید.

اگر در یک رابطه هستید، با آن شخص کاملاً صادق باشید تا از هدایت او اجتناب کنید. به آنها بگویید که این مربوط به شما و گذشته بوده و شما یاد می گیرید که چگونه با آن کنار بیایید. دلایل ترس خود را بررسی کنید. آیا رویدادهای گذشته شادی فعلی شما را خراب می کنند؟

شما مجبور نیستید ازدواج کنید یا یک رابطه متعهدانه داشته باشید. ممکن است دلایل کاملاً معتبری برای عدم تعهد داشته باشید. این یک انتخاب شخصی است و شما باید آن را انجام دهید. شما می توانید به تنهایی خوشحال باشید و هنوز هم می توانید روابط معنی دار داشته باشید.

از سوی دیگر، هر ترس غیر منطقی می تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد. وقتی ترس از ازدواج حاکم باشد، آزادی انتخاب از بین می‌رود و این می‌تواند شما را تا حد زیادی باز دارد.

همچنین ممکن است بر سلامت شما تأثیر بگذارد. تحقیقات انجام شده در سال 2016 نشان می دهد که داشتن فوبیا با احتمال بیشتر بیماری های جسمی مرتبط است.

اگر به تنهایی قادر به حل این مساله نیستید، پیشنهاد می شود به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید. برای درمان ترس از ازدواج می توانید از روانشناسان پرتو زندگی کمک بگیرید. برای دریافت وقت مشاوره کافی است به سایت پرتو زندگی سر بزنید.

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها