اختصاصی تیترکوتاه:

بازگشت زودیاک، پانک و عرفان به طراحی تبلیغاتی

بازگشت زودیاک، پانک و عرفان به طراحی تبلیغاتی

توجه به عرفان، رونق دوباره سبک پانک، فراواقع گرایی، احیای دوباره برخی فنون رایج در مجلات قدیمی و ارایه تصویری متفاوت از طبیعت؛ شماری از روندهای رایج در سال ۲۰۲۳ هستند.

شاپور پشابادی - در سال 2023 شاهد ظهور انواع جدیدی از سبک ها و ایده ها در حوزه طراحی تبلیغاتی هستیم. در ادامه به مهمترین روندها نگاهی می اندازیم. با تیتر کوتاه همراه باشید.

سال گذشته کرونا به پایان رسید و فضای کار طراحان پر شد از  از خوش بینی و استفاده حداکثری از رنگ. بخش زیادی از این خوش بینی در 2023 باقی است اما تاحدی به واسطه جنگ اکراین و روسیه، تورم فزاینده جهانی و بحران اقلیمی کمرنگ  شده است. طراحان به روش های متفاوتی به این شرایط جدید واکنش نشان می دهند. فناوری بعضی از آنها را به کشف قلمروهای ناشناخته ترغیب می کند و در خلق آثارشان، ماجراجو و کنجکاو هستند.

عرفان

در حوزه طراحی؛ عرفان در قالب شمایل نگاری و تکیه بر عناصری متبلور می شود که به نوعی با دو عنصر پیشگویی و طالع بینی ارتباط دارند. در اینجا به وفور از نمادهای رایج استفاده می شود. زودیاک، چشمان جهان بین، گل نیلوفر و هندسه مقدس از جمله این نمادها هستند. این نمادها نقش طلسم را بازی می کنند و یکسری معنای عمیق و آسمانی به دنیای مادی می افزایند.

01

از نقطه نظر بصری، زیبایی ذاتی در این سبک طرح ها وجود دارد. در این سبک از خطوط نازک و منحنی های طبیعی ساده اما ظریف استفاده می شود. استفاده از رنگ های کم فروغ آرامشبخش است. تصویر ماه و ستاره ها وچهره های در حال مراقبه، آرامش مضاعف به همراه می آورد و تداعی گر امید و مایه رهایی از نگرانی های زمینی هستند. همه این عناصر دست به دست هم می دهند تا سبک عرفانی تا به این حد جذاب باشد. برای تجربه این آرامش نیاز نیست به فال تاروت اعتقاد داشته باشید.

002

رونق دوباره ریسوگراف

ریسو گراف یا چاپ دیجیتال یک تکنیک چاپ است که در دهه 1980 در ژاپن توسعه یافت. این تکنیک با استفاده از نقطه ها و رنگ های اشباع نشده، زمینه ظهور چاپ انبوه را فراهم آورد. بافت دانه دار استفاده شده در این سبک؛ به اشکال عمق و گیرایی حداکثری می دهد. در سال 2023 ترکیب ریسوگرف و چاپ دیجیتال جذابیت پیدا کرده است. بسیاری از طراحان در خلق دره های فراواقع گرایانه از عنصر دانه های بافت دار که در این سبک رایج است الهام گرفته اند. هنگام به تصویر کشیدن چهره های واقعی، تصاویر کاریکاتورگونه و اغراق آمیز با ویژگی های ساده شده در هم می آمیزند  و سوژه های آشنا را غریب و نامانوس می کنند. این روند مرز میان اشکال بنیادی و فرایندهای ماشینی را محو می کند.

003

استفاده همزمان از رنگ های کلاسیک و سایه های تند به راستی روی بیندده تاثیر می گذارد.  گویی درحال تجربه  و کشف یک دنیای جدید هستید و احساس می کنید در جو مهیج این سبک طراحی گم شده اید.

تولد دوباره پانک

پانک یک ضدفرهنگ سرکش و شورشی است و در دهه 1920 و جنبش دادا ریشه دارد. پانک از میان نرفت و در حاشیه جامعه به حیات خود ادامه داد اما در سال  2023 شاهد اقبال گسترده به آن هستیم چون مردم به دلایل مختلف به دنبال مقابله با سیستم های قدیمی هستند. علی رغم رکود اقتصادی، شکاف طبقاتی و ثروت نمایی رو به فزونی است و مرگ پادشاه بریتانیا در 2022 سبب شعله ور شدن دوباره موج مخالف با پادشاهی و میراث استعماری شده است.

004

از نظر زیباشناسی؛ استفاده از حروف خط دار، برش های فراوان، فونت های نامتناسب و کلاژهای آشفته از جمله ویژگی های اساسی سبک پانک است. پانک به جنگ تجمل و آراستگی می رود. پانک از آشفتگی نمی ترسد چون زندگی را آشفته می داند و مخاطبان در این فضای پر از صداقت؛ آرامش خود را بازمی یابند. به علاوه؛ این چیدمان های به هم ریخته از نظر بصری، پرانرژی هستند و می توانید فریاد ناامیدی را در لبه های زمخت و افشاندن جسورانه رنگ  روی طرح بشنوید.

هنر گذشته نگر

در سال 2023 بسیاری از طراحان برای خلق تصاویر جالب و بامزه به هنر خطوط مینمیال رو آورده اند. این سبک در واقع بازگششت به یکی از سبک های گذشته است و نوستالوژی نقاشی با ماژیک را زنده می کند.

005

 

سادگی موجود در هنر بازی با خطوط ، وامدار سبک کارتونی است و به همین دلیل است که با پروژه های شاد؛ تناسب تام دارد. با توجه به ساده بودن نقاشی های استفاده شده در این سبک، رنگ های بسیار روشن را بدون میخکوب کردن مخاطب به کار می گیرند.

006

بسیاری از طراحان برای افزودن بر تاثیر این سبک، این نوع تصاویر را با فونت های حباب گونه همراه می کنند و علاوه بر این به خصوصیات طراحی رایج در مجلات قدیمی  و تبلیغات درون آنها متوسل می شوند.

007

 

فراواقع گرایی    

فراواقع گرایی به دلیل تازگی، مدرن و غریب بودنش از دیربرباز، رویکرد محبوبی بوده است. اما در سال 2023 فراواقع گرایی به شکلی به دور از انتظار با تکنیک های رنگ افشانی دهه 80 ترکیب شد. علاوه بر این در این سبک از فیلترهای ملایم گدشته گذشته گرا روی تصاویر عجیب و غریب و نامتجانس استفاده می شود.

009

این تکنیک، فضایی ابهام امیز خلق می کند تا سرگردانی و ابهام زیاده از حدی که در فراواقع گرایی معمول است تعدیل شود. مثل این است که رویایی مبهم را به خاطر آوریم. در برخی موارد، تار شدن رنگ ها، درخششی ملایم ایجاد و تصویر را جذاب و متعالی می کند. در مجموع فراواقع گرایی رنگ افشان، حس آشنایی را تقویت می کند و امر غریب را مانوس و آشنا می سازد.

گیاه شناسی عامه پسند

الگوها، جز جدایی ناپذیر طراحی هستند و در تدارک پس زمینه و کادربندی محتوا، مفید واقع می شود. طبیعت ازجمله الگوهای رایج است. ترکیب و کنار هم قرارگیری درختان، میوه ها و انگور، زیبایی و طراوت جنگل را القا می کند. روند جدید آن است که در سال 2023 از طریق استفاده از سیاه مشق ها، بافت های زمخت و رنگ آمیزی ناهمخوان؛ برداشتی متفاوت  از طبیعت عرضه می شود.

010

طبیعت و سوژه های آشنای آن از نو تفسیر می شود و در واقع طبیعت به نقاشی هایی عجیب و غریب تبدیل می شود. این روند با دقت هندسی مخالف است. سرزندگی موجود در این الگوها صرفا  به خاطر پرداختن به گیاهان نیست بلکه نتیجه نقص ذاتی است که از  لرزش دستان انسان در هنگام طراحی ناشی می شود. نتیجه نهایی، آفرینش ثار هنری دیجیتالی است که حال و هوای طبیعی تری دارند.

مدهوشی فضایی به سبک دهه 90

سال گذشته شاهد بازگشت نوعی خاصیت روانگردانی (به سبک دهه 60) به حوزه طراحی بودیم. مفهوم اصلی این سبک، گریز از زندگی روزمره بود و مخاطب را به دنیای رنگارنگ و متراکم رهنمون می ساخت. در سال 2023 این رویه ادامه دارد؛ با این تفاوت که این بار بر مدهوشی فضایی رایج در دهه 90 تکیه می شود.

 

011

طراحانی که از ایده مدهوشی استفاده می کنند معمولا از اطبیعت الهام می گیرند (برای مثال به وفور از ابرهای رنگارنگ و قارچ های در حال ذوب شدن استفاده می شود)  اما مدهوشی فضایی عمدتا به «ازدواج آینده و گذشته» مربوط می شود. این سبک از فنون طراحی رایج در طراحی ممفیس، سبک کارتونی و رنگ استفاده شده در سبک لیزا فرانک (در طراحی وسایل مدرسه) بهره می برد. مضامین مربوط به آینده؛ نظیر اندروید و سفینه های فضایی، منظره امواج بخار، فضاهای شبیه سازی شده در هم آمیخته می شود. رنگ های روشن و تخیلی به معنای آن است که طراحان در سال 2023 به آینده و فناوری های آن خوشبین هستند.

012

بسیاری از ما ذاتا رویاپرداز هستیم و در رویاهای خود سعی داریم از ایده های نوستالوژیک برای ساختن  یک واقعیت جدید استفاده کنیم. ترکیب سبک های گذشته گرا و آینده گرا اتفاق بزرگی است چون نشان دهنده تلاش دوباره ما برای کشف بیشتر و بیشتر جهان است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها