تیتر کوتاه گزارش می دهد:

طراحی لوگو به روش حرفه ای ها

طراحی لوگو به روش حرفه ای ها

در فرایند طراحی لوگو باید ۷ اصل بنیادی را محقق کرد.

شاپور پشابادی - بسیاری پل رند را بهترین طراح و گرافیستی می دانند که تاکنون زیسته است. او نابغه ای است که در طراحی لوگوهای ABC، PPS، وستینگهاوس، IBM نقش آفرینی داشته است. وی درباره اهمیت لوگو می گوید: «در درنیای تبلیغات تجاری؛ تصویر، پادشاه و لوگو، جواهر روی تاج اوست».

ابتدا باید زمان کافی اختصاص دهید و ببنید که لوگوی شما باید دقیقا بازگوننده چه چیز باشد و برای کدام گروه از مخاطبان، بیشترین معنا را داشته باشد؟

در فرایند طراحی لوگو باید ۷ اصل بنیادی را محقق کرد. در ادامه به اختصار اصول هفت گانه فوق را شرح خواهم داد.

سادگی

لوگوی استاندارد؛ در همان نگاه اول؛ مفاهیم مدنظر طراح را در ذهن مخاطب، تداعی می کند. لوگوی حرفه ای، ساده، تمیز و بی آلایش است و به وضوح با مخاطب حرف می زند. به عنوان یک قاعده کلی می توان گفت تعداد عناصر باید به کمترین مقدار ممکن برسد. اگر با حذف یک خط، سایه یا طرح؛ طرح کلی همچنان معنای مدنظر را می رساند نباید در حذف آن زواید؛ تردیدی به خود راه دهید. سادگی، موثرترین و قدرتمندترین ابزاری است که طراح در اختیار دارد.

فراموش نکنید که لوگوها در پلتفرم و اندازه های گوناگون استفاده می شوند بنابراین نباید اجازه داد جزییات ظرفیت از دست برود. لوگوی نیرومند؛ عناصر اندکی دارند، هر یک از عناصر به راحتی قابل تشخیص است و در کنار هم، معنای موردنظر را منتقل می کنند. اگر یکی از عناصر با بقیه سازگار نیست از شر آن خلاص شوید. لوگوهای زیر سعی دارند انبوهی از معانی را تداعی کنند اما مخاطب برای فهم معنای کلی آنها، وقت نخواهد گذاشت. لوگو مثل همه نمادهای دیگر به معنای واحد دلالت کند و این کار را به سرعت و آسانی انجام دهد. در حالت ایده آل؛ مخاطب باید بتواند با یک بار دیدن لوگو؛ عناصرش را توصیف کند.

اصالت

از تقیلید و کپی برداری اجتناب کنید. البته می توان لوگوهای شرکت فعال در یک حوزه را جستجو و از آنها ایده و الهام گرفت. غفلت از این نکته مهم باعث شده است که لوگوهای بسیاری از حوزه ها کلیشه ای و تکراری باشند. برای مثال در حوزه ارتباطات تعداد لوگوهایی که در آنها از عناصر کره زمین، سیم، فناوری و قطعات الکتریکی استفاده می شود بسیار زیاد زیاد باشد. در حوزه کسب و کارهای مرتبط با دندانپزشکی؛ ترکیب لبخند و دندان به کلیشه ای همیشگی بدل شده است.

مدرن اما بدون تاریخ انقضا

لوگوی شما نباید در ۵ سال آینده تک، ساده لوحانه به نظر آید. لوگو باید مدرن باشد اما مدرن با روند غالب رو فرق دارد. روند روز دقیقا به موضوع داغ کنونی، امروز یا حال استمراری اشاره دارد اما بسیار زودتر از آنچه فکر می کنید کهنه می شود. سبک استفاده شده در هنر مدرن، محدود نیست و بدون از دست رفتن، جزییات، روح زمانه را به تصویر می کشد. لوگو باید جزییات داغ روز را دارا باشد اما نباید در گنجاندن مقولات داغ روز زیاده روی کرد. لوگوی شما اگر قدیمی به نظر برسد مخاطب جوان را از دست خواهید داد.

003

برخی از لوگوها در طول زمان کمی تغییر پیدا می کند اما در فرایند بهینه سازی باید محتاط بود تا عناصر ضرروی از دست نرود.

تعادل

در طراحی لوگوهای برتر به اصول نسبت و تقارن توجه می شود. برای مثال لوگوهای اپل و تویتر به شکلی منحصر به فرد از این دو مفهوم بهره داری کرده اند تا از این طریق یک کیفیت زیباشناختی دلپذیر و متعادل را خلق کنند.

تکمیل

تصویر و نوشته در کنار هم تاثیری که باید را باید به جا می گذارند بنابراین باید به اصطلاح در هم قفل شوند، خاصیت هم افزایی داشته باشند (بر قدرت یکدیگر بیفزایند) و هویت منسجم واحدی را ارایه کنند. اگر عنصر تصویری شما تمیز و خطی است از نوشته ای که فضایی  پیجیده یا غیرجدی دارد استفاده نکنید و بالعکمس. این دو عنصر در اصل یکی هستتند.

انطباق پذیری

از لوگوی شما به روش های مختلف و در بسترهای متعدد استفاده می شود:

-روی تیشرت ها، کلاه های بیسبال، جعبه های تزینی، بطری آب و ..

-در آگهی ها و بیلبوردهای عمودی یا افقی

-در زمینه های سیاه یا سفید (اطمینان حاصل کنید که طراح، لوگو را به شکل سیاه و سفید خلق می کند تا در صورت لزوم بتوانید از آن در بسترهای مختلف استفاده کنید).

-بسیار بزرگ و بسیار کوچک

-در کنار آرم شرکت های دیگر

-تصور کنید که آیا لوگوهای زیر را می توان به راحتی روی یک خودکار تبلغاتی استفاده کرد.

لوگوی شما باید یکپارچگی خود را حفظ کند و  دست شما را در استفاده از پلتفرم های مختل، نبندد. طراح حرفه ای به خوبی از این نکته آگاه ست و لوگویی طراحی می کند .

شاپور پشابادی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار