اختصاصی تیتر کوتاه؛

اعلام آمادگی خودروسازان برای واردات تاکسی های برقی به کشور / خودروهای جدید در راهند

نشست تخصصی تبیین برنامه های توسعه حمل و نقل عمومی برقی در کلانشهرها برگزار شد.

اعلام آمادگی خودروسازان برای واردات تاکسی های برقی به کشور / خودروهای جدید در راهند

نشست تبیین برنامه های توسعه حمل و نقل عمومی برقی در کلانشهرها امروز ۲۵ آبان ماه و همزمان با سومین روز نمایشگاه تحول صنعت خودرو با حضور منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسن کریمی سنجری مدیر پروژه خودروی برقی وزارت صمت، شهرداران و نماینده شهرداری های کشور، مدیران و نماینده خودروسازی های کشور و جمعی از فعالان و متخصصان این حوزه با هدف بررسی مباحث مربوط به موضوعات ساختاری برقی سازی حمل و نقل، برنامه های توسعه حمل و نقل عمومی برقی و معرفی محصولات خودرویی توسط خودروسازان در محل سالن مروارید نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

حرکت به سوی استفاده از حمل و نقل عمومی برقی در کلان شهرها

منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه گفت: یکی از سیاست های دولت سیزدهم در راستای کنترل مصرف سوخت و حفاظت از محیط زیست، حرکت به سوی استفاده از حمل و نقل عمومی برقی در کلان شهرها است. در همین رابطه جلساتی با خودروسازان کشور برگزار و سیاست های این حوزه تبیین و بررسی شد. در این جلسات مباحثی پیرامون ساخت و واردات تاکسی ها و اتوبوس های برقی مطرح شده است و امیدواریم که با بررسی ها و برنامه ریزی های دقیق موفق شویم در آینده ای نزدیک شاهد تردد خودروهای کاملا برقی در حوزه حمل و نقل شهری و برون شهری باشیم.

وی افزود: در این جلسه شاهد معرفی خودروهای برقی انتخابی خودروسازان بزرگ کشور به شهرداران محترم خواهیم بود تا این بزرگواران از آخرین دستاورد خودروسازان در این راستا باخبر و در تصمیم گیری های کلان خود در حوزه حمل و نقل عمومی بهره مند شوند. ۱۸ شرکت خودروساز محصولات برقی خود را معرفی کردند که در وزارت صمت شیوه عرضه، خدمات پس از فروش و ایستگاه های شارژ مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفتند. نهایتا ۹ شرکت خودروساز برای برقی سازی حمل و نقل انتخاب شدند.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه از اواخر شهریورماه سال جاری برقی سازی آغاز شده، اظهار داشت: جهت استفاده از خودروهای برقی در کشور، مصوبه پیمایش آن براساس ضوابطی تدوین و تصویب شد. شورای عالی اقتصاد مشوق های براساس تبصره ۱۲ تسهیلاتی برای عرضه ۱۰ هزار دستگاه خودرو برقی تا پایان سال ارائه داشته و این موضوع به ۱۰۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت. البته مذاکراتی نیز با وزارت نفت در خصوص تامین مشوق ها انجام شده است.

تشریح اهداف کمی توسعه ناوگان حمل و نقل شهری

در ادامه این جلسه کریمی سنجری مدیر پروژه خودروی برقی وزارت صمت نیز با بیان اینکه بحث خودروهای برقی رویکردی است که در دنیا حدود ۳۰ سال سابقه دارد، گفت: کشورهای توسعه یافته منافع جامعی را از این رویکرد به دست آورده اند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح اهداف کمی توسعه ناوگان حمل و نقل شهری پرداخت و گفت:‌ تامین ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی، تامین ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، تامین ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، در نظر گرفتن انتقال فناوری برای واردات طبق بند ۳ ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو، امکان ارائه خدمات پس از فروش تخصصی و به صورت پایلوت به محصول و زیرساخت، سرمایه گذاری و تامین ایستگاه های شارژ و... از جمله اهداف ما در توسعه ناوگان حمل و نقل شهری است.

کریمی سنجری در ادامه اولویت های  ۹گانه مشخص شده توسط تیم اعزامی به چین، منشا تامین ارز از سامانه نیما، تعرفه واردات ۴ درصد (درخواست اصلاح تعرفه از هیات دولت) و سود شرکت ها بر مبنای قواعد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را موارد پیش بینی شده در واردات خود عنوان کرد.

وی در پایان به تشریح چالش های این حوزه پرداخت و گفت: تعریف مدل های اقتصادی توسعه زیرساخت در جهت تامین منابع مالی، تفاهم با وزارت نیرو در مورد تامین برق و تکمیل مطالعات برای نصب ۵۰ هزار دستگاه شارژر در کشور را از جمله چالش های مهم پیش رو در واردات خودروهای برقی است که امیدواریم با برنامه ریزی های دقیق و موثر بتوانیم آنها را حل و شاهد ورود این خودروها به کشور باشیم.

در ادامه این جلسه مدیران و نمایندگان شرکت های خودروسازی ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور، مدیران خودرو، مکث موتور و گروه بهمن به تشریح آخرین تصمیمات و سیاست گذاری های خود در راستای واردات تاکسی های برقی از کشور چین پرداختند.

همچنین گفتنی است شهرداران و نمایندگان شهرداری های استان ها به بیان نقطه نظرات خود در خصوص واردات تاکسی های برقی و تاثیر آن بر حمل و نقل عمومی پرداختند.

سهیل فرزین
سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها