سیر تا پیاز شرایط اسقاط خودروها / لوکس بازها هم بخوانند

خودروهای فرسوده به دلیل مصرف بالای سوخت و سیستم فنی قدیمی به عنوان یکی از عوامل افزایش آلودگی هوا، بالا رفتن میزان آلاینده‌ها و مصرف بی‌رویه سوخت به شمار می‌روند. به همین دلیل و بر اساس قوانین موجود، تمامی صاحبان وسایل نقلیه موظف هستند خودروی خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند.

سیر تا پیاز شرایط اسقاط خودروها / لوکس بازها هم بخوانند

تعداد خودروهای اسقاط شده تا کنون به دلایل مختلفی مانند ممنوعیت واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ از تعداد تعریف شده در هر سال کمتر بوده است. اما با فرمان رئیس‌جمهوری دولت سیزدهم در خصوص ساماندهی بازار خودرو، بار دیگر اسقاط خودروهای فرسوده جدی‌تر دنبال می‌شود.

عمر مفید خودروها

سال ۱۳۹۶ طبق ماده ۸ قانون هوای پاک اسقاط خودروهای فرسوده در دستور کار قرار گرفت. عمر مفید خودروها بر اساس اعلام مسئولان اعلام شده است و خودروهایی که عمری بیش از عدد تعیین‌شده داشته باشند باید از رده خارج شوند.

سال ۱۴۰۰ بار دیگر هیات وزیران وقت، آیین‌نامه‌ای را درباره تعیین سن فرسودگی خودروها به تصویب رساند و مرز سن فرسودگی را جایگزین سن فرسودگی کرد و خودروهای فرسوده بنابر آن باید دفعات بیشتری در سال به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

نوع خودرو

مرز سن فرسودگی

معاینه فنی مورد نیاز در سال

خودروی شخصی

۱۵ ۲
خودروی عمومی بنزینی و گازسوز ۸

۴

خودروی عمومی پایه گازسوز

۱۰ ۴
خودرو عمومی برقی یا تاکسی با کیفیت ۱۴

۴

وانت پایه گازسوز

۱۴ ۴
وانت بنزینی دوگانه‌سوز و دیزلی ۱۳

۴

سواری دولتی

۱۳

۳

سن فرسودگی جدید خودرو (۱۴۰۲)

مدیر عامل ستاد معاینه فنی اعلام کرد:

    خودروهای ۱۵ تا ۲۰ ساله باید ۳ بار در سال برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند.

    خودروهای بالای ۲۰ سال باید ۳ بار معاینه فنی بگیرند.

مدارک لازم برای اسقاط خودرو فرسوده

آغاز روند اسقاط خودرویی که از سن مرز فرسودگی گذشته است، از ثبت‌نام اینترنتی آغاز می‌شود و تا تحویل آن به مراکز اسقاط خودرو ادامه دارد. هر کدام از این مراحل نیازمند ارائه اطلاعات و مدارک خاصی مانند برگ سبز خودرو، مدارک احراز هویتی مالک خودرو، کارت خودرو، رسید پرداخت مالیات و… است.

اطلاعات و مدارک ثبت نام خودرو فرسوده

    برگ سبز خودرو، سند قطعی یا سند وکالتی به نام مالک خودرو

    مدارک احراز هویتی مالک خودرو

    آگاهی از شماره انتظامی، رنگ خودرو، شماره شاسی خودرو، شماره موتور و…

    شماره حساب جام ملت به نام مالک خودرو

    پلاک ر (در صورت پلاک قدیم بودن خودرو)

    Vin یا شناسه خودرو (یک کد که هنگام دریافت پلاک ر دریافت می‌شود)

مدارک تحویل خودرو به مراکز اسقاط

    کارت خودرو

    برگ سبز، سند قطعی یا سند وکالتی خودرو (در صورت وکالتی بودن، تسلسل اسناد لازم است)

    رسید پرداخت عوارض شهرداری

    رسید پرداخت مالیات خودرو ( تنها برای پلاک‌های عمومی و قرمز)

    رسید پرداخت خلافی خودرو

    کپی شناسنامه و کارت ملی مالک خودرو

شرایط و مراحل اسقاط خودروها

در گذشته دو طرح جایگزینی و نقدی از سوی دولت برای اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده بود. دارنده خودروی فرسوده هنگام ثبت‌نام خودرو خود در وبسایت خودرو فرسوده، می‌تواند یکی از این دو طرح را با توجه به مدل، کاربری خودرو و نیاز خود انتخاب کند. البته مدتی بود با کاهش سخت‌گیری‌ها در خصوص تردد خودروهای فرسوده، عملا طرح‌های پیشین چندان اجرایی نباشند.

تقریبا از نیمه دوم سال ۱۴۰۱، وزارت صمت اعلام کرد تمامی خودروسازان موظف هستند  ۲۰ درصد از ظرفیت قرعه‌کشی‌های خود را برای دارندگان خودروهای فرسوده در نظر بگیرند تا به این ترتیب طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با تغییراتی دوباره از سر گرفته شده است.

طرح نقدی اسقاط خودرو فرسوده

در این طرح، پس از ثبت‌نام مالک در سامانه اسقاط خودروهای فرسوده، خودرو تحویل یکی از مراکز اسقاط می‌شود و پس از بررسی‌ مبلغی به صاحب خودرو پرداخت می‌شود.

خودروهای مشمول طرح نقدی

نوع خودرو

بازه زمانی

خودرو سواری

۱۳۶۲ تا ۱۳۸۵

وانت

۱۳۵۰ تا ۱۳۸۵
ون

۱۳۴۰ تا ۱۳۷۷

کامیونت، مینی‌بوس، اتوبوس، خاور

۱۳۵۰ تا ۱۳۷۰
موتورسیکلت

۱۳۵۰ تا ۱۳۷۰

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در قرعه کشی

علیرضا احمدی، سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت سازمان راهداری، در نیمه مهرماه ۱۴۰۱ جزئیات شرکت در طرح فروش به روش جایگزینی خودروهای فرسوده در قرعه‌کشی را اعلام کرد.

بنابر اعلام او خودروسازان موظف هستند ، ۲۰ درصد از تولیدات خود را در قرعه‌کشی‌ها به خودروهای فرسوده اختصاص دهند.

خودروهای جدید تا ۶۰ روز کاری به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

در این طرح، متقاضی خودروی فرسوده ابتدا باید در قرعه‌کشی ثبت‌نام کنند و در صورتی که کد ثبت‌نام او مشمول خودروهای فرسوده بود، باید خودروی خود را اسقاط کرده و گواهی آن را ارائه دهد تا خودروساز خودروی جدید را به او تحویل دهند.

نحوه دریافت گواهی اسقاط خودرو

در حال حاضر دو دسته افراد برای اسقاط خودرو به مراکز اسقاط مراجعه می‌کنند، افرادی که در قرعه‌کشی خودروسازان در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده برنده شده‌‌اند و افرادی که می‌خواهند خودروی خود را اسقاط کرده و در ازای آن مبلغی را دریافت کنند. در هر دو حالت نیازی به اقدام افراد برای دریافت گواهی اسقاط خودرو نیست.

    افرادی که در قرعه‌کشی خودروسازان در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده برنده شده‌اند، تنها برای اسقاط خودرو به مراکز اسقاط مراجعه می‌کنند و گواهی اسقاط به نام شرکت خودروساز صادر می‌شود.

    افرادی که تنها متقاضی اسقاط خودرو فرسوده هستند، در حقیقیت خودرو خود را به مرکز اسقاط می‌فروشند و پیگیری صدور گواهی اسقاط بر عهده مرکز اسقاط است.

    در هر دو حالت، وزن خودرو در مراکز اسقاط اندازه‌گیری می‌شوند و بر اساس قیمت هر کیلو قراضه، قیمت‌گذاری می‌شود. حدود ۲۰ درصد از قیمت نهایی به مراکز اسقاط تعلق می‌گیرد و مابقی به صاحب خودروی فرسوده پرداخت می‌شود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها