دلالان خودرو بیچاره شدند!

دلالان خودرو بیچاره شدند!

قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی طی یک‌ماه اخیر، ریزش شدیدی داشته است. دلایلی که باعث شده قیمت خودرو روند کاهشی خود را حفظ کند، ثبات نسبی نرخ ارز، افزایش ۴۸ درصدی تولید خودرو، سیگنال‌های مثبت بین‌المللی، واردات خودرو، ورود جدی شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی، طرح مالیات بر عایدی سرمایه و آغاز ثبت‌نام مرحله دوم خرید خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خودرو است.

این 7 اتفاق سبب شده که امید دلالان به آینده بازار خودرو تیره و تار شود و خودشان هم به صف فروشندگان واقعی خودرو، ملحق شوند. ماه‌های گذشته در برابر افت قیمت خودرو در بازار مقاومت جدی وجود داشت. سفته‌بازان با فروش غیرواقعی خودرو، شرایط را به‌گونه‌ای نشان می‌دادند که از رونق بازار خودرو کاسته نشده اما واقعیت امر این است که دیگر نه بازار کشش رشد قیمت دارد و نه اینکه مردم تحت تأثیر صحبت‌های دلالان قرار می‌گیرند. مجموع این عوامل سبب شده است سفته‌بازان و به‌خصوص آنهایی که با روش‌های مختلف، خودرو خریداری و احتکار کردند، این روزها دَم از فروش خودرو بزنند.

تداوم روند کاهش قیمت

کارشناسان و فعالان بازار تا حدی به ثبات و حتی کاهش قیمت خودروهای داخلی امیدوار شدند و تأکید دارند که دولت موفق به مهار قیمت خودرو شده است. آنها یادآور شدند که رشد تولید خودرو، جلوی افزایش افسار‌گسیخته قیمت خودرو را گرفت. بر اساس برآوردهای رسمی کارشناسان بازار خودرو، طی یک‌ماه اخیر قیمت انواع خودروها بین 10 تا 35 درصد کاهش یافته است و این امر در بازار خودروهای مونتاژی که شورای رقابت جلوی رشد قیمت آنها را گرفت، بیشتر دیده می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره وضعیت بازار خودرو و روند قیمتی که در این خصوص طی می‌شود گفت: «حدود یک‌ماه است که بازار خودرو از نوسان قیمت فاصله گرفته و مهم‌ترین دلیل این اتفاق هم ثبات نسبی نرخ ارز است. از زمانی‌که نرخ ارز افزایش نداشته بخش‌های مختلف و به‌خصوص خودروهای داخلی و مونتاژ رویه ثابتی را طی کردند و حتی رو به کاهش بودند.»

سعید مؤتمنی اظهار داشت: «اگر عرضه خودرو در کنار ثبات نرخ ارز، افزایش پیدا کند، برای ماه‌های آینده شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود و البته واردات و تحویل خودروهای خارجی به ثبت‌نام‌کنندگان نیز کمک خواهد کرد تا قیمت خودرو روند کاهشی خود را حفظ کند.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه در مقطع فعلی و با وجود کاهش قیمت خودرو در بازار، فاصله قیمت کارخانه و بازار زیاد است، تصریح کرد: «اگر نرخ ارز ثابت بماند ولی تولید خودرو افزایش پیدا نکند، نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد، لذا سیاستگذاران باید به سمتی بروند که تولید خودرو با سرعت بیشتری افزایش پیدا کند.»

جهش تولید با رشد چند ده‌درصدی

بر اساس آمارهای رسمی وزارت صمت، از ابتدای سال‌جاری تا پایان اردیبهشت‌ماه بیش از ۱۹۳‌ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش داشته است. در این مدت بیش از ۲۱ هزار دستگاه خودروی وانت تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۵۸ درصد رشد برخوردار بوده است. همچنین تا پایان اردیبهشت‌ماه بیش از ۷۰۰ دستگاه خودروی ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 1108 درصد رشد را نشان می‌دهد. از ابتدای سال‌جاری تا پایان اردیبهشت‌ماه‌ حدود ۳۸۰ دستگاه مینی‌بوس و اتوبوس نیز تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیانگر ۴۸ درصد رشد است.

از سویی در ۲ ماهه سال‌جاری نزدیک به ۶ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۹۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. در این میان، میزان رشد تولیدات خودرو در مدت یاد شده حدود ۵۰ درصد و سایپا نزدیک به ۳۳ درصد بوده است. همچنین در ۲ ماهه نخست امسال نزدیک به ۳۸ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده است که در مقایسه با تولید ۲۱ هزار دستگاه طی مدت مشابه سال گذشته، حدود ۸۰ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد. در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۰ ‌درصد بوده و این در حالی است که در سال‌های قبل این عدد در حدود 4 تا 7 درصد بوده است.

ضرورت مدیریت قیمت ارز

حسین جعفری، فعال بازار خودرو درباره اینکه بازار خودرو چه شرایطی دارد گفت: «اگر روند موجود یعنی ثبات نرخ ارز و افزایش تولید خودرو دنبال شود، قیمت خودروهای داخلی و به‌خصوص مونتاژی طی ماه‌های آینده کاهشی‌تر خواهد شد و این اتفاق بسیار مثبتی است که بعد از مدت‌ها در بازار خودرو شاهد هستیم.»

او ادامه داد: «سال گذشته (از ابتدای فروردین تا آذرماه) قیمت خودرو در کشور ریزش پیدا کرد و بازار از تمام تلاطم‌ها فاصله گرفت ولی با افزایش نرخ ارز، مجدداً قیمت خودروها صعودی شد. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که نرخ ارز بیشترین تأثیر را در قیمت خودرو دارد. اگر سیاستگذاران بتوانند قیمت ارز را ثابت نگه دارند و جلوی جهش آن را بگیرند، قیمت خودرو در ماه‌های آینده، کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.»

این فعال بازار خودرو یادآور شد: «طی چند وقت اخیر حداقل کاهش قیمت خودرو 25 میلیون تومان بوده است و به طور قطع با ادامه فرایند ثبت‌نام در طرح یکپارچه عرضه خودرو، افت قیمت خودروها ادامه خواهد داشت. قابل پیش‌بینی است که اگر روند موجود ادامه پیدا کند در کمتر از 6 ماه فاصله قیمت کارخانه و بازار کاسته شده و قیمت‌ها به تعادل برسد.»

منبع: ایران
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار