اختصاصی تیترکوتاه؛

همه چیز درباره «ساینا»؛ فیس لیفت مجلل تیبا + قیمت و مشخصات

در این گزارش به بررسی خودروی ساینا پرداختیم.

همه چیز درباره «ساینا»؛ فیس لیفت مجلل تیبا + قیمت و مشخصات

خودروی ساینا متعلق به شرکت خودروسازی سایپا و در واقع فیس لیفتی کاملا ارتقا یافته از خودروی تیبا است. در این محصول از مشخصات و قوای فنی گرفته تا آپشن ها و امکانات همگی ارتقا یافته است. به همین دلیل این خودرو به یکی از محبوب ترین خودروهای گروه سایپا تبدیل شده است.

ساینا یکی از محصولات شرکت سایپا است که، از سال ۱۳۹۵ وارد خط تولید این خودروسازی شد. ساینا (saina) یکی از خودروهایی است که در ابتدای تولید مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت. بهتر است در ابتدا بدانید، ساینا اکنون در چهار تیپ شامل ساینا معمولی (دنده دستی)، اتوماتیک (SE-A)، (LUX) SE-A و آپشنال وارد بازر شده‌است.

ساینا

لازم است بدانید که، پراید یکی از محصولات پرفروش سایپا بود که، برای سال‌های متوالی تولید و عرضه شد. اما با گذشت زمان، سایپا متوجه شد که تولید و عرضه نسخه‌های مختلف پراید، برای مشتریان جذاب نیست. بنابراین شرکت سایپا تصمیم گرفت، خودرو تیبا را در ظاهری مجلل‌تر تولید و به مشتریان عرضه کند. این پروژه با نام مینیاتور و بر روی همان پلتفرم پراید معرفی شد. تیبا در دو نوع سدان و هاچ‌بک به بازار عرضه شد. تیبا خودروی پرفروشی برای سایپا بود و باعث شد تا این شرکت محصول دیگری با نام سایپا ۲۳۲ را تولید کند. این خودرو که بعدها ساینا نام گرفت، سپس در سال ۱۳۹۵ توسط سایپا به بازار خودرو معرفی شد.

خودرو ساینا، در واقع فیس لیفتی از ماشین تیبای سایپا است و محصول جدیدی نیست. ساینا هم مانند تیبا روی پلتفرم X۲۰۰ تولید شده است و تفاوت آن با تیبا در فرم سدانی است، که دارد. خودرو ساینا، در سه تیپ SE-A، EX و SE-A (LUX) به بازار عرضه می‌شود، که SE-A تیپ پایه است و امکانات چندانی ندارد و بیشتر شبیه تیبا است. اما SE-A لوکس دارای دنده اتومات و امکانات بسیاری است.

مزایا و معایب ساینا

بدون شک مهم‌ترین مزایای ساینا را می‌توان، گستردگی نمایندگی‌های این خودرو در سطح کشور، قیمت مناسب و مقرون به صرفه ساینا، هزینه نگهداری کم و امکانات نسبتا مناسب در نسخه آپشنال، برشمرد. همچنین لازم است بدانید که، ساینا دنده‌ای EX دارای ایزوفیکس است. اگر بخواهیم در مورد معایب ساینا صحبت کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 کیفیت پایین متریال استفاده شـده در این خودرو

 وجود پلتفرم و پیشرانه قدیمی

 ایمنی نامناسب

 عملکرد کند گیربکس در نسخه اتوماتیک ساینا

آپشن‌ها و امکانات ساینا

همانطور که اشاره شد سایپا ساینا ابتدا در دو تیپ ‌اس ایکس و‌ای ایکس به مشتریان عرضه شد اما در ادامه صرفا تولید مدل EX تداوم پیدا کرد که دارای آپشن‌های بیشتر نظیر حسگر پارک عقب، آینه‌های جانبی برقی، شیشه برقی عقب و تهویه دیجیتال بود.

ساینا3

در سطور زیر می‌توانید به جزییات دقیق امکانات رفاهی و ایمنی موجود در ساینا‌ای ایکس دست پیدا کنید: حسگر پارک عقب، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمزهای جلو دیسکی، چراغ‌های مه شکن در هر دو انتها، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با اسپیکرهای جلو – عقب به علاوه پورت USB، سی دی خوان، دو عدد کیسه هوا ویژه سرنشینان جلو، کمربند پیش‌کشنده، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات دستی، روکش صندلی پارچه‌ای، ایزوفیکس صندلی و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی.

وضعیت فروش ساینا در ایران

اصولا هر محصول نسبتا ارزان‌قیمت که در بازار انحصاری ایران از سوی دو شرکت سایپا و ایران خودرو روانه بازار شود با استقبال مشتریان روبه‌رو می‌گردد. ساینا نیز از این قاعده کلی مستثنا نیست و به دلیل ارائه طراحی ظاهری جذاب‌تر و پرستیژ بالاتر نسبت به تیبا، توانست خیلی زود نظر عموم مشتریان را به خود جلب کند. درحال‌حاضر نیز وضعیت فروش ساینا در ایران بسیار مناسب بوده و با رونق فراوان در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد.

مشخصات فنی

ساینا2

محور محرک (دیفرانسیل جلو)

گیربکس ( ۵ دنده دستی)

پیشرانه (۴ سیلندر M۱۵ یورو۴)

حجم موتور (۱.۵ لیتر)

قیمت ساینا در کارخانه و بازار

در حال حاضر ساینا معمولی در کارخانه۳۲۳ میلیون و۷۵۷ هزار تومان و در بازار ۴۲۱ میلیون تومان قیمت دارد.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • محمد

    اونی که 323 قیمت داره ساینا تیپ DA هست که کمی آپشن‌های بیشتری داره، ساینای معمولی قیمتش کمتره و ساینای معمولی دوگانه‌سوز در شروع سال 1403 با قیمت کارخانه 280 تومن عرضه شده

  • محمد بحرانی پور

    تبریک می گم به شرکت سایپا که یک زباله چینی تولید کرده و به قیمت ماشین آلمانی به خلق الله قالب می کنه واقعا به این می گن کلاهبرداری و فساد

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها