اختصاصی تیترکوتاه؛

شمارش معکوس برای ورود سدان جدید سایپا به بازار + امکانات و مشخصات

شاهین پلاس یکی از جدیدترین محصولات سایپا به شمار می‌آید که به زودی وارد بازار خودرو می‌شود.

شمارش معکوس برای ورود سدان جدید سایپا به بازار + امکانات و مشخصات

شاهین یکی از طولانی‌ترین پروژه‌های  رشد صنعت خودرو ایران است. این پروژه با نام رهام آغاز شد و هدف اولیه آن، توسعه خودرویی بر مبنای همکاری سایپا و شرکت چینی برلیانس بود. با این حال پس از اعمال مجدد تحریم‌ها، چینی‌ها ایران را ترک کردند و پروژه رهام به صورت نیمه کاره رها شد.

شاهین سدان کلاس C گروه خودروسازی سایپا بوده و از پلتفرم SP۱۰۰ در آن استفاده شده است. شاهین با نسخه‌های دنده‌ای تیپ G و اتوماتیک CVT در خط تولید سایپا مونتاژ می‌شود و قرار است بزودی شاهین پلاس نیز به جمع تولیدات این خانواده اضافه شود. با توجه به سیاست گذاری‌های سایپا، شاهین با دو پیشرانه M۱۵ توربو شارژ و ME۱۶ تنفس طبیعی به بازار می‌آید. جعبه دنده‌های این خودرو در نسخه‌های مختلف از نوع ۵ سرعته دستی، شش سرعته اتوماتیک AT و CVT است.

شاهین1

شاهین پلاس گروه خودروسازی سایپا در بحث تعلیق و بسیاری از اجزای فنی تفاوتی با نسخه‌های قبلی ندارد. تعلیق جلوی این سدان از نوع مک فرسون است و در بخش عقب آن ساختار نیمه مستقل H وجود دارد. فرمان این خودرو از نوع کمکی برقی است و ابعاد شاهین پلاس تفاوتی با نسخه‌های قبلی ندارد.

مشخصات فنی شاهین پلاس

اما در سایپا شاهین پلاس پیشرانه ME۱۶ نصب شده است. پیشرانه ME۱۶ نسخه ایرانیزه EC۵ گروه PSA است و شباهت هایی به TU۵ پلاس ایران خودرو دارد. اما در برخی بخش‌ها ME۱۶ به روزتر از TU۵ پلاس به حساب می‌آید. این پیشرانه ۱۱۴ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۵ تا ۱۴۷ نیوتن متر تولید می‌کند. در این پیشرانه که ۱.۶ لیتر حجم دارد، از ساختار ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ استفاده شده است. همچنین فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ‌های ورودی (VVT-i) در آن وجود دارد.

شاهین3

پیشرانه شاهین پلاس استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و قابلیت ارتقا به سطح یورو ۶ هم برای آن تعریف شده است. درحال‌حاضر تولید تولید پیشرانه ME۱۶ در کارخانه مگا موتور آغاز شده و احتمالاً بزودی تولید انبوه این خودرو در گروه خودروسازی سایپا آغاز می‌شود.

جعبه دنده شاهین پلاس در نسخه دنده دستی از نوع ۵ سرعته دستی ۵F۱۸ بوده و در نمونه اتوماتیک این خودرو از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE استفاده شده است.

رقبا و قیمت شاهین پلاس

رقبای اصلی شاهین پلاس نسخه اتوماتیک را دنا پلاس توربو اتوماتیک، تارا اتوماتیک، جک J۴ و شاهین اتوماتیک CVT تشکیل می‌دهند. همچنین نمونه دنده دستی این خودرو قابلیت رقابت با دنا پلاس دنده دستی و تارا دنده دستی را دارد. هنوز به صورت رسمی سایپا قیمت این محصول را اعلام نکرده است. اما با توجه به قیمت شاهین دنده‌ای تیپ G و رقبای یاد شده، احتمال آن زیاد است که شاهین پلاس اختلاف قیمت قابل توجهی را با نمونه‌های ۱.۵ لیتری توربو و ۸ سوپاپ این خودرو داشته باشد. برخی می‌گویند که احتمالاً قیمت مصوب شاهین پلاس با تارا اتوماتیک برابر خواهد بود.

امکانات شاهین پلاس

کلیت طراحی کابین با آنچه در شاهین معمولی دیده‌ایم تفاوتی ندارد اما از نظر امکانات بسیار پر آپشن تر شده است.

شاهین2

در سدان جدید سایپا امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، استارت دکمه ای، سانروف، آنتن کوسه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت اسپرت و برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، دو کیسه هوا، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی اندروید، آینه‌های تاشو برقی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو و… را می‌بینیم که شاهین پلاس را به یک خودروی پر آپشن در محصولات سایپا بدل می‌کند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    توکدام جاده ها اتوبانها ی چند لاینه و طویل میخواهند سرعت خودروی گران ولاکچریشو نمایش بدهند و به رخ بکشند همون بهتر که درمملکت امام زمانی ما چندلاینه عریض نداریم.نهایت استفاده صاحب خودرو فعلی اینه با سگش بنزین مفت تو باک پر میکنه ودور دور میکنه عشفه خرکی میاد..درمملکت امام زمانی واژه میلیارد ها چه تحقیر امیز گفته میشه انگار میگن بیست وپنج زار قدیم.درود بر عدالت اجتماعی .ازما که گذشت بیچاره نسل جوان


  • هادی

    خداکنه قیمت خیلی بالایی نداشته باشه که مردم بتوانند خودرویی مثل شاهین که از ایمنی بالایی برخوردار هست سوار شوند نه مثل پراید که ارابه مرک هست هنوز مردم دارن تو جاده باهاش مسافرت میرن از ناعلاجی ومن وادمهایی مثل من بعد از یک عمر کار کردن نتونم خودرویی خوبی سوار بشم

  • جواد

    چنان تعریف میکنید انگار فانتوم ساختن
    بابا برید ببینید صنایع خودرو سازی دنیا کجاست ما کجاییم
    پیشرانه m16
    جمع کنید این بساط تلکه کردن مردمو
    آشغال سازی بسه دیگه

  • علیرضا حسن زاد

    به نظر من معامله گران تر با اروپاییها و ژاپونیها بهتر از معامله با اجنبی هایی مثل چینیهای بی دین و خدا نشناس بنجل فروش یا روسهای بی دین و بی مسلک و خائن به ایران در تمام دوران ها است ، یواش یواش داره ایران تبدیل میشه به گورستان خودرو و سایر محصولات بنجل چینی

  • ناشناس

    پراید با موتور پژو با انحناهای بهتر وبروز شده

  • حمید

    خودرو شاهین عالیه.از نظر تیپ و جوان پسندی که دیگه محشره. خیلی دوس داشتنی هست.

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها