اختصاصی تیترکوتاه؛

بریز و بپاش عربستان برای مسابقات جهانی اتومبیلرانی / توجه ویژه سعودی ها به خودروهای برقی

گزارش ها نشان می‌دهد که عربستان ده‌ها میلیون دلار به نسل بعدی ورزش‌های موتوری تزریق کرده است.

بریز و بپاش عربستان برای مسابقات جهانی اتومبیلرانی / توجه ویژه سعودی ها به خودروهای برقی

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی ده‌ها میلیون دلار به لیگ‌های مسابقه‌های الکتریکی، حمایت از مسابقات اتومبیل‌ها، خودروهای شاسی‌بلند برقی و قایق‌ها به عنوان بخشی از تلاش خود برای ایجاد نفوذ رسانه‌ای و اعتبار سبز پرداخت کرده است. نکته حائز اهمیت آن است که  PIF (صندوق ثروت دولتی عربستان) مالک ۵۵ درصد از با ارزش‌ترین سهام در Extreme E Hong Kong Holdings Ltd ( شرکت مسابقات بین المللی آفرود هنگ کنگ)است.

صندوق دارایی ۷۰۰ میلیارد دلاری پادشاهی عربستان همچنین مالک بخش بزرگی از شرکت کارآفرین مسابقه‌ای الخاندرو آگاگ، Formula E Holdings Ltd، و همچنین یک استارت‌آپ به نام Extreme E است که با خودروهای شاسی‌بلند الکتریکی خارج از جاده مسابقه می‌دهد، و مجموعه‌ای به نام E۱ که مربوط به مسابقه قایق‌های هیدروفویل برقی است.

به همین سبب انتظار می‌رود هنگ کنگ میزبان مسابقات قهرمانی جهانی E۱ در نوامبر در بندر ویکتوریا باشد و حساب‌های بریتانیا نشان می‌دهد که PIF مالک ۵۰ درصد از کل سهام شرکت Electric Sea Racing Ltd، معروف به E۱ است.

از ژانویه ۲۰۲۳، PIF همچنین ۵.۵ درصد از سهام ممتاز فرمول E مستقر در هنگ کنگ و ۹.۶ درصد از سهام عادی خود را بر اساس حساب‌های شرکت به ارزش ۶.۳ میلیون یورو (۶.۹ میلیون دلار امریکا) در اختیار دارد. این صندوق این سهام را در فوریه ۲۰۲۰ خریداری کرد.

صندوق ثروت دولتی عربستان در Extreme E Hong Kong Holdings Ltd، شرکت مادر ورزش‌های اتومبیل رانی شاسی‌بلند، تمام سهام عادی ترجیحی A را در اختیار دارد که معادل ۵۵ درصد از ارزش کل سهام تا سپتامبر ۲۰۲۳ است. طبق گفته‌ها، ارزش این سهام ۵۰ میلیون یورو است. این سرمایه‌گذاری‌ها نشان می‌دهد که چگونه PIF در حال تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار تقریباً همه‌جانبه در همه ورزش ها ، از گلف گرفته تا فوتبال و بوکس است، روندی که نشان می‌دهد کشور برای ایجاد نفوذ فرهنگی و اقتصاد پس از نفت تلاش می‌کند.

جف دادز، مدیر اجرایی فرمول E گفت: این کشور می‌تواند منبع ارزشمندی برای سرمایه‌گذاری در آینده برای سری فرمول E باشد، که جایگزینی تمام الکتریکی برای فرمول یک است. او در مصاحبه‌ای گفت که بزرگترین مالکان Formula E، Warner Bros Discovery Inc. و Liberty Global Plc، پذیرای سرمایه‌گذاران استراتژیک برای تسریع توسعه franchise ( گونه‌ای از کسب‌وکار است که بر پایه آن به یک شرکت اختیار داده می‌شود که تولیدات یا فرآورده‌های شرکت دیگر را بفروشد و در برابر آن مبلغی دریافت کند که به این مبلغ، مبلغ حق‌امتیاز می‌گویند ) و استفاده از مخاطبان و مناطق جغرافیایی جدید پس از شروع فصل دهم آن در این ماه هستند.

وی در مورد عربستان سعودی عنوان کرد: "اگر آنها علاقه مند به سرمایه‌گذاری در ورزش، ثبات و نوآوری هستند و ما رابطه خوبی با آنها برقرار می کنیم و  بدیهی است که با آنها گفت‌وگو خواهیم کرد."

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها