گفتگوی تیتر کوتاه با فعال حوزه صنعت هواپیمایی کشور؛

پشت پرده افزایش سوانح هوایی / مسئول کیست؟

هوشنگ شهبازی در خصوص افزایش سوانح هوایی، تحریم و عدم مدیریت را از علل اصلی بروز حوادث هوایی دانست.

پشت پرده افزایش سوانح هوایی / مسئول کیست؟

افزایش سوانح هوایی در روزهای اخیر و فرودهای اضطراری پی در پی که دلیل آنها اکثرا نقص فنی گزارش شده‌اند ، این سؤال را باقی می‌گذارد که موضوع « ایمنی » در صنعت هوایی کشور از کدام ناحیه تهدید می‌شود؟

علاوه بر موضوع تحریم‌ها علیه صنعت هوایی که منجر به افزایش میانگین سن ناوگان هوایی کشور شده است ، موضوع مهم دیگری یعنی « تعمیر و نگهداری ناوگان هوایی» که ارتباط مستقیمی با انجام پرواز ایمن دارد ، به افزایش سوانح هوایی دامن می‌زند.

در گفتگوی تیتر کوتاه با فعال حوزه صنعت هواپیمایی کشور، علل افزایش سوانح هوایی خصوصا در چند روز اخیر مورد بحث قرار گرفتند.

هوشنگ شهبازی در رابطه با افزایش حوادث هوایی به مدل پنیر سوئیسی که در صنعت هوایی رایج است اشاره کرد و گفت: طبق این مدل درون هر سیستم نواقص متعددی وجود دارند ولی این نواقص همیشه منجر به بروز خطا نمی‌شوند بلکه خطا تنها زمانی روی می‌دهد که نقص‌های موجود در قسمت‌های مختلف سیستم به صورت پیش بینی نشده و همزمان با یکدیگر رخ دهند و زنجیره‌ای از این نواقص ( نقص در عوامل سازمانی، تکنیکی و انسانی) منجر به پیدایش یک حادثه شوند.

سوانح هوایی تیتر همیشگی اخبار

شهبازی در پاسخ به این سؤال که چرا آمار سوانح هوایی در کشور روز به روز نگران کننده ترمی‌شود گفت: متاسفانه به دلیل مسائل رانت که در کشور ما وجود دارد در اکثر مواقع شاهد چنین حوادث هوایی هستیم. تاکنون هم به دلیل ایثارخدمتگزاران صنعت هواپیمایی در قسمت‌های فنی مهندسی و خلبانانی که صادقانه در این عرصه خدمت می‌کنند، تعداد حوادث هوایی کمتری را شاهد هستیم.

مسئول اصلی این حوادث کیست؟

وی افزود: مهمترین مسئله در بروز سوانح هوایی، تحریم است که جزو سیاست های کلان به حساب می‌آید . زمانی که ترامپ موضوع تحریم علیه ایران را مطرح کرد دولت ما تا اعمال تحریم‌ها زمان داشت که می‌بایست در همان فرصت تعدادی هواپیمای جوان خریداری می‌کرد اما رسیدگی نشد.

همچنین اعلام کرد: ایران به عنوان سومین کشور ثروتمند جهان ، آخرین تکنولوژی هواپیمایی در دنیا را دارد.این تناقض نشان می‌دهد که سیاست خارجی ما تعامل با کشورهای دیگر نیست و عامل اصلی این مسائل، سیاست گذاران هستند و بخش کوچکی هم مربوط به نواقص تکنیکی و انسانی است.تا زمانی که روابط و تعامل ما با دنیا به این شکل باشد ، دریافت و خرید قطعات نخواهیم داشت و از آخرین آموزش‌ها و متدهای هواپیمایی به دور خوهیم ماند.

عوامل تاثیرگزار بر سوانح هوایی

شهبازی اظهار کرد : تحریم یکی از عوامل مهم مؤثر بر سوانح هوایی است. قطعات غیر اورجینال ، کیفیت بد آب و هوایی، عدم رعایت قوانین و ضعف مدیریت در شکل گیری این حوادث نقش دارند.

وی در واکنش به این موضوع که دلیل اکثر سوانح هوایی، نقص فنی گزارش می‌شود گفت: نقص فنی یعنی تحریم قطعات و عدم تعامل با دنیا. ما به دلیل سیاستمان نمی‌توانیم از آخرین تکنولوژی‌های دنیا استفاده کنیم.مردم از هواپیمایی می‌ترسند و هیئت دولت و مجلس در تشویش اذهان عمومی در جریان این سوانح نقش اصلی را دارند. در چنین شرایطی مسئولین دولت باید در برابر قانون پاسخگو باشند اما متاسفانه این اتفاق نمیفتد.

اهمیت توسعه صنعت هوانوردی

او بیان کرد : توسعه صنعت هوانوردی باعث توسعه فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و حتی سیاسی می‌شود. ما در صنعت هواپیمایی به جهش نیاز داریم . یک مدیر آگاه با هواپیمایی مدرن که عقب افتادگی چندین ساله‌ی ما در صنعت هوایی را جبران کند. اما افسوس که برای مدیران بیشتر تعهد شرط است تا تخصص و رویکرد سیاست در اکثر مواقع ایدئولوژیک است تا تخصص و رفاه مردم.

آمار سوانح هوایی در ۱۰ سال اخیر

در ادامه آمار سوانح هوایی طی ۱۰ سال اخیر آورده شده است.

سال ۱۴۰۱

 ۴ اسفند ۱۴۰۱: سقوط بالگرد در بافت واقع در جنوب استان کرمان که منجر به کشته شدن یکی از کارکنان وزارت ورزش و جوانان شد. حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان مجروح شد.

 ۲۷ شهریور ۱۴۰۱: یک فروند سوخو ۲۲ نیروی هوافضای سپاه در هرمزگان دچار نقص فنی شد و خلبان آن پس از هدایت هواپیما به خارج از محل مسکونی اجکت کرد.

 ۲۸ خرداد ۱۴۰۱: یک فروند اف-۱۴ نیروی هوایی ارتش در مأموریت آموزشی ابتدای باند پایگاه هشتم شکاری به علت از دست دادن موتور سقوط و هواپیما به کل نابود شد. پیش از سقوط خلبانان موفق به ایجکت شدند.

 ۳ خرداد ۱۴۰۱: یک فروند چنگدو جی-۷ یا اف-۷ نیروی هوایی ارتش در انارک اطراف شهرستان نائین اصفهان سقوط کرد و دو خلبان این هواپیما به نام‌های سرهنگ دوم زمانی و ستوان یکم بای از پایگاه هشتم شکاری اصفهان کشته شده‌اند.

 ۲۹ فروردین ۱۴۰۱: لاستیک یک فروند بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین با رجیستر EP-CAR که از اصفهان به مقصد مشهد تیک‌آف کرده بود، در زمان فرود در فرودگاه مشهد لاستیک هواپیما ترکید و هواپیما را از باند منحرف کرد.

سال ۱۴۰۰

 ۲ اسفند ۱۴۰۰: یک فروند جنگنده اف-۵ با دو سرنشین در حوالی پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز و در نزدیکی یک مدرسه سقوط کرد که در این حادثه دو نفر کادر پرواز این هواپیما و یک شهروند عادی که سرنشین خودرو بوده و هواپیما با آن برخورد کرده کشته شدند.

 ۱۵ دی ۱۴۰۰: در پرواز ۶۹۰۴ مشهد-اصفهان هواپیمایی کاسپین، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ در هنگام فرود روی باند پس از شکستن قسمت چرخَش دچار سانحه شد.

 ۲۹ خرداد ۱۴۰۰: یک فروند بالگرد بل-۲۱۴ حامل صندوق‌های اخذ رای که به‌سمت دزفول پرواز می‌کرد، سقوط کرد و ۱ سرنشین آن کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند.

 ۱۱ خرداد ۱۴۰۰: یک فروند اف-۵ نیروی هوایی ارتش در پایگاه هوایی دزفول به دلیل نقص فنی در سیستم صندلی پران هردو خلبان به سقف آشیانه برخورد و جانشان را از دست دادند.

سال ۱۳۹۸

 ۱۲ بهمن ۱۳۹۸: یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۱۹ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر پس از فرود در فرودگاه کرمانشاه از باند خارج شد این سانحه هیچ مصدوم و جان‌باخته‌ای در پی نداشت.

 ۷ بهمن ۱۳۹۸: یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع MD-۸۳ متعلق به هواپیمایی کاسپین که از تهران به سوی ماهشهر در حرکت بود، به هنگام فرود از باند فرودگاه ماهشهر از باند خارج شد و وارد منطقه شهری شد. این سانحه هیچ مصدوم و جان‌باخته‌ای در پی نداشت اما هواپیما پس از سانحه دیگر قابل استفاده نبود.[۱۷]

عملیات کاوش قربانیان پرواز ۷۵۲

 ۱۸ دی ۱۳۹۸: یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۸۰۰–۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، با ۱۷۶ مسافر و خدمه پس از پرواز از فرودگاه امام در محلی بین پرند و شهریار سقوط کرد. طبق خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی علت حادثه شلیک پدافند هوایی توسط سپاه پاسداران بود. علت واقعی فاجعه با چهار روز تأخیر اعلام شد و نامه عذرخواهی رئیس‌جمهور را در پی داشت. هواپیما از نوع BOEING ۷۳۷-۸KV و با رجیستر UR-PSR بود که نخستین پروازش را در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۱۶ انجام داد.

 ۴ دی ۱۳۹۸: یک فروند میگ ۲۹ ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از بلند شدن از پایگاه دوم شکاری تبریز در دامنه‌های سبلان سقوط کرد و خلبان آن درگذشت. وی دارای یک فرزند خردسال بود. دلیل حادثه دست کم تا کنون مشخص نیست.

 ۲۴ مرداد ۱۳۹۸: در ساعت حدود ۹ صبح ۲۴ مرداد ماه ۱۳۹۸ یک فروند هواپیمای آموزشی فوق سبک حدود ۲۰۰ متر قبل از فرود در فرودگاه افلاک آسیای ایوانکی دچار حادثه شد و سقوط کرد در این حادثه دو نفر جان خود را از دست دادند. یکی از سرنشینان این هواپیما مجید فتحی‌نژاد خلبان برجسته و مسئول کمیته فوق سبک سازمان هواپیمایی بود که به‌همراه دانشجوی خلبانی همراهش کشته شد.

 ۱۳ مرداد ۱۳۹۸: صبح روز ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ یک فروند جنگنده بمب‌افکن چندمنظوره اف-۴ئی نیروی هوائی ارتش ایران، در پی وقوع آتش‌سوزی در موتور سمت چپ خود در ساحل تنگستان بوشهر سقوط کرد. خلبانان آن با خروج اضطراری، به سلامت از آن خارج شدند.

سال ۱۳۹۷

 ۱۳ اسفند ۱۳۹۷: در ساعت ۱۱: ۱۹ صبح ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ یک فروند بالگرد بل ۲۱۴ ارتش برای کمک‌رسانی به مادری باردار در روستای دهدلی از استان چهارمحال و بختیاری ارسال می‌شود که متأسفانه قبل از رسیدن به مأموریت در ۳۰ کیلومتری شهرکرد در روستای سرتشنیز سقوط می‌کند. در این حادثه سرهنگ خلبان مسعود خواجوی، سروان خلبان علی ودعی، کروچیف بالگرد علی اشرفی، و دو تکنسین اورژانس رسول طاهری و ستار کاویانی جان خودشان را از دست دادند. این بالگرد با پنج سرنشین در حال انجام مأموریت اورژانس بوده که دچار سانحه شده‌است.

 ۲۶ بهمن ۱۳۹۷: در ساعت حدود ۱۱ صبح ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۷ یک فروند هواپیمای آموزشی فوق سبک به رجیستر EP-۱۲۹۸ در منطقه بهاریه کاشمر سقوط کرد که در این حادثه دو نفر جان خود را از دست دادند. سرنشینان این هواپیما آقایان استاد خلبان مهدی زارعی و دانشجوی خلبانی سید مهدی سیدی بودند و هواپیما جهت آموزش در حال پرواز بوده‌است. علت حادثه توسط سازمان هواپیمایی کشوری در حال بررسی است.

 ۲۴ دی ۱۳۹۷: حدود ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه بامداد دوشنبه، یک فروند بوئینگ ۷۰۷ باری حامل گوشت متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از بیشکک قرقیزستان عازم فرودگاه پیام کرج بود، به اشتباه در فرودگاه فتح به زمین نشست و به علت کوتاه بودن طول باند فرود (۱۲۰۰ متر)، هواپیما به دیوار انتهای باند برخورد می‌کند. از ۱۶ سرنشین هواپیمای سانحه دیده، یک نفر زنده ماند. این هواپیما پس از خروج از باند و برخورد به دیواره انتهای باند وارد شهرک مسکونی زیبادشت شد و آتش گرفت. به علت خالی از سکنه بودن این بخش از شهرک، کسی از شهروندان آسیب ندید

 ۱۲ خرداد ۱۳۹۷: حدود ساعت ۱۲:۳۰ امروز یک فروند هواپیمای جنگنده شکاری اف۷ در حوالی ۲۰ کیلومتری شهر حسن‌آباد جرقویه علیا (محدوده مزرعه رضائیه اصفهان) سقوط کرد. نوع این جنگنده آموزشی بوده و قبل از سقوط هواپیما ۲ نفر سرنشین آن بیرون پریده‌اند.

 ۲۸ فروردین ۱۳۹۷: سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با تأیید سقوط یک فروند بالگرد آب‌های خلیج‌فارس از آغاز عملیات تجسس سرنشیان خبرداد.

رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره سقوط یک فروند بالگرد در جزیره لاوان گفت: حدود ساعت ۲۱: ۳۰ دقیقه امشب یه فروند بالگرد ۲۱۲ متعلق به شرکت هلیکوپتری ایران هنگام انتقال بیمار از سکوی نفتی لاوان عازم جزیره کیش بود.

وی ادامه داد: متأسفانه در هنگام انتقال بیمار از سکوی نفتی لاوان، بعد از بلند شدن بالگرد از سکوی نفتی مذکور، دچار سانحه شد و در آب‌های خلیج‌فارس سقوط کرد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه از لحظه مخابره این خبر عملیات تجسس و نجات آغاز شده‌است افزود: این بالگرد ۵ سرنشین داشته‌است که تاکنون ۳ سرنشین پیدا شده که در مورد وضعیت آنها اطلاعی نداریم.

سال ۱۳۹۶

 ۲۰ اسفند ۱۳۹۶: یک فروند هواپیمای بمباردیه چلنجر ۶۰۰ سریز شخصی متعلق به ترکیه که از شارجه عازم استانبول بود با ۱۱ سرنشین (۸ نفر از آنها مسافر و ۳ نفر دیگر خدمه پرواز) در حدود ساعت ۱۸: ۰۹ به وقت محلی در حوالی شهرکرد ارتفاعات هلن از توابع شهرستان کیار، سقوط کرد. تمامی سرنشینان هواپیما کشته شدند. این هواپیما متعلق به شرکتی ترکیه‌ای به نام باشاران بوده‌است.

 ۲۹ بهمن ۱۳۹۶: یک فروند هواپیمای ATR ۷۲-۲۱۲ (پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان) که از تهران عازم یاسوج بود بر فراز سمیرم سقوط کرد. این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان بود و ۶۰ مسافر و ۶ خدمه (دو مهماندار، دو نفر امنیت پرواز و دو نفر خلبان و کمک خلبان) داشت. این هواپیما پنجاه دقیقه بعد از پرواز از دید رادار محو شد. یک مقام مسوول از شرکت هواپیمایی آسمان اعلام کرد که این هواپیما با کوه دنا برخورد کرده‌است. این حادثه در حوالی روستای کهنگان از توابع پادنا در یکصد و بیست کیلومتری سمیرم رخ داد. تمامی سرنشینان این هواپیما از جمله یک کودک، کشته شدند.

۲۷ بهمن ۱۳۹۶: غروب جمعه یک هواپیمای فوکر ۱۰۰ قشم ایر هنگام فرود در باند فرودگاه مشهد به دلیل باز نشدن چرخ‌ها، دچار سانحه شد، اما به۱۰۴ مسافر و خدمه آن آسیبی وارد نیامد.

 ۸ آبان ۱۳۹۶: یک فروند هواپیمای فوق‌سبک از نوع آموزشی TECNAM و به علامت ثبت: EP-۱۲۳۹ در فرودگاه گلبهار مشهد دچار سانحه شد. این هواپیما پس از تیک‌آف و در انتهای باند فرودگاه گلبهار سقوط کرد. در طی این حادثه خلبان و کمک خلبان آن مصدوم شدند

 ۲۰ آبان ۱۳۹۶: یک فروند سوخو ۲۲ سپاه در منطقه سروستان در ۸۴ کیلومتری شیراز سقوط کرد و خلبان آن کشته شد.

سال ۱۳۹۵

 ۱۷ آذر ۱۳۹۵: سقوط یک فروند هواپیمای آموزشی در اقلید نزدیکی روستای خنجشت.

 ۱۶ آذر ۱۳۹۵: ساعت یازده و سی دقیقه روز ۱۶ آذر، یک فروند هلیکوپتر متعلق به شرکت پن‌ها در دریاچه چیتگر تهران سقوط کرد. این بالگرد حامل ۸ سرنشین بود. پس از انتقال ۸ سرنشین این حادثه به بیمارستان، خلبان جان خود را از دست داد.

 ۷ آذر ۱۳۹۵: نیمه شب یکشنبه هفت آذر ۹۵ یک فروند بالگرد MI۱۷ متعلق به شرکت نفت خزر به هنگام انتقال مصدوم، پس از چند ثانیه برخاستن از سکوی نفتی امیرکبیر در دریای خزر دچار نقص فنی شد و سقوط کرد. در این حادثه هر پنج سرنشین بالگرد جان باختند.

 ۲۰ تیر ۱۳۹۵: یک فروند جنگنده سوخو ۲۴ ارتش صبح روز بیستم تیر ماه حوالی روستای قشقاوی در کنار دریاچه بختگان در منطقه خیر شهرستان استهبان دچار سانحه شد. خلبانان این جنگنده پیش از وقوع سانحه با موفقیت ایجکت کرده و هردو نفر هم‌اکنون در سلامت کامل به سر می‌برند و با بالگرد به شیراز منتقل شده‌اند.

 ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵: به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نائین، یک فروند هواپیمای F۷ که با دو نفر سرنشین ساعت ۹: ۱۵ دقیقه صبح از پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای پرواز آموزشی برخاسته بود ساعت ۹: ۵۸ دقیقه دچار حادثه شد و در حوالی شهرستان نائین سقوط کرد. خوشبختانه خلبان و کمک خلبان آن با پرش از سانحه نجات یافتند این هواپیما در ۴۰ کیلومتری نائین در حوالی روستای کِجان با کوه برخورد کرده و منهدم شده‌است.

 ۶ فروردین ۱۳۹۵: در پی سقوط یک فروند بالگرد اورژانس در نزدیکی دریاچه مهارلو در اطراف شهرستان کوار استان فارس تمامی ۹ سرنشین این بالگرد جان باختند. سخنگوی اورژانس کشور درباره جزییات این حادثه گفت: این بالگرد در حال انتقال بیمار از شهرستان خنج به شیراز بود که در نزدیکی دریاچه مهارلو در اطراف شهرستان کوار استان فارس سقوط کرد. وی افزود: دو تکنسین اورژانس در داخل این بالگرد حضور داشته‌اند.

سال ۱۳۹۴

 ۸ بهمن ۱۳۹۴: یک فروند هواپیمای ام دی ۸۳ متعلق به هواپیمایی زاگرس هنگام فرود از باند فرودگاه مشهد خارج شد. این سانحه تلفات جانی نداشت.

 ۲۲ دی ۱۳۹۴: یک فروند هواپیمای آموزشی F۴ به علت نقص فنی در حوالی یکی از روستاهای منطقه کهیری شهرستان کنارک سقوط کرد و منجر به کشته شدن خلبان (سرهنگ خلبان حمید عفیفی پور) و کمک خلبان (سروان خلبان بلورخانی) آن شد.

 ۲۲ تیر ۱۳۹۴: یک فروند بالگرد شب‌پر مربوط به شرکت نفت فلات قاره که از سکوی ابوذر یک مصدوم را به بوشهر انتقال می‌داد، ۱۰ دقیقه پس از پرواز از صفحه رادار ناپدید شد. این بالگرد شامل ۴ سرنشین بوده‌است.

سال ۱۳۹۳

 ۷ اسفند ۱۳۹۳: یک فروند بالگرد متعلق به «شرکت پنها» که برای امداد رسانی به پرواز درآمده بود، به دلیل وضعیت نامساعد جوی با دیواره کوه برخورد و منفجر می‌شود.

 ۵ اسفند ۱۳۹۳: یک فروند هواپیمای آموزشی از نوع TB و متعلق به شرکت آموزش هوانوردی پارسیس در فرودگاه پیام کرج به دلیل باز نشدن چرخ‌ها و در حالی که خلبانان مجید یوسفی مهر و محمد مهدی طارمی در حال انجام مانورهای مربوطه برای باز کردن چرخ‌ها با استفاده از نیروی گرانش بودند و ارتفاع بسیار کمی با زمین داشتند، به دلیل از دست دادن موتور دچار سانحه شده و سقوط کرد؛ که در این سانحه خلبان طارمی قبل از برخورد با زمین خود را از هواپیما به بیرون پرتاب می‌کند و دچار شکستگی شدید می‌شود و خلبان یوسفی مهر یک هفته بعد به علت سوختگی شدید در بیمارستان سوختگی فوت می‌نماید

 ۹ دی ۱۳۹۳: یک فروند هواپیمای آموزشی از نوع TECNAM به علامت ثبت EP-SCN و متعلق به شرکت آموزش هوانوردی پارسیس در زمان برگشت از زنجان حوالی فرودگاه زنجان به دلیل از دست دادن کامل موتور با مهارت خلبان محمد مهدی جهاد و حسن عبداللهی در جاده روستای سارم سقلو فرود اضطراری کردند در این سانحه هیچگونه آسیبی به هواپیما و دو خلبان آن وارد نشد.

 ۱۹ مهر ۱۳۹۳: در سانحه هوایی روز شنبه نوزدهم مهر ماه ۱۳۹۳ ۷ نفر از مسئولان و کادر پروازی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مسیر عزیمت به منطقه مرزی و عملیاتی شرق کشور کشته شدند.

 ۱۹ مرداد ۱۳۹۳: در ساعت ۹: ۳۰ روز یکشنبه ۱۹ مرداد یک فرورند هواپیمای آنتونوف-۱۴۰، ایران ۱۴۰، متعلق به شرکت سپاهان ایر (هواپیمایی هسا) که حامل ۴۸ مسافر و خدمه بود، از تهران به مقصد طبس، از فرودگاه مهرآباد بلند شد و چند دقیقه پس از بلند شدن از باند، در بلوار شیشه مینا واقع در غرب تهران سقوط کرد. در این حادثه ۳۸ نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.

 ۲۴ تیر ۱۳۹۳: یک فروند هواپیمای اف-۴ نیروی هوایی ارتش ایران دقایقی پس از پرواز ازپایگاه هوایی شهید دوران در شیراز، منطقه دریاچه بختگان سقوط کرد که در پی آن دو خلبان این هواپیما کشته شدند.

 ۶ خرداد ۱۳۹۳: یک فروند هواپیمای آنتونوف متعلق به نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پرواز آموزشی، هنگام فرود در فرودگاه یزد به دلیل نقص فنی دچار آتش‌سوزی شد. در پی این سانحه با تلاش عوامل امداد و گروه‌های آتش‌نشانی نسبت به خاموش کردن آتش اقدام شد. در این سانحه خوشبختانه هیچ گونه آسیبی به کادر پرواز و سرنشینان هواپیما وارد نشد.

 ۲۰ اردیبهشت۱۳۹۳: هواپیمای فوکر ۱۰۰ پرواز شماره ۸۰۵۳ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که از مشهد عازم فرودگاه بین‌المللی زاهدان بود، در ساعت ۱۳٫۱۰ دقیقه روز ۲۰ اردیبهشت به دلیل عدم باز شدن چرخ سمت چپ عقب درخواست فرود اضطراری کرد و به ناچار با وجود یک چرخ بسته به حالت اضطرار در باند فرودگاه بین‌المللی زاهدان فرود آمد و با وجود اینکه این هواپیما از باند پرواز خارج و لاستیک آن دچار ترکیدگی شد اما همه ۱۱۳ مسافر این پرواز جان سالم به در بردند. در این حادثه تنها ۹ تن آسیب دیدند.

سال ۱۳۹۲

 ۱۳ اسفند ۱۳۹۲: سقوط یک فروند فالکن ۲۰ سازمان هواپیمایی کشوری در آب‌های خلیج‌فارس که شامل ۴ نفر بود.

 ۱ مهر ۱۳۹۲: یک فروند هواپیمای شکاری اف-۴ فانتوم متعلق به پایگاه هفتم شکاری شیراز، در هنگام فرود با ترکیدگی لاستیک از باند خارج و دچار سانحه شد. در این حادثه هر ۲ خلبان اقدام به اجکت کردند که خلبان کابین جلو سرگرد خلبان آرش رضایی به علت باز نشدند چتر جان خود را از دست داد و خلبان کابین عقب سروان هادی بیات با اجکت به موقع نجات پیدا کرد.

 ۸ اردیبهشت: یک فروند هواپیمای جنگنده اف-۵ نیروی هوایی ارتش که از پایگاه چهارم شکاری دزفول به پرواز درآمده بود در حوالی شهرستان اندیمشک سقوط کرد. خلبانان این پرواز موفق به اجکت شدند و جان سالم به در برده‌اند.

 ۱ اردیبهشت: یک هواپیمای آموزشی اف-۵ تایگر در شهرستان آبدانان (اردیبهشت ۹۲) متعلق به پایگاه چهارم شکاری دزفول، در اثر برخورد با کوه فیلمان سقوط کرد که موجب جان باختن هر دو خلبان آن شد. در این حادثه سرهنگ حسین طحان نظیف و سروان مرتضی پورحبیب درگذشتند.

سال ۱۳۹۱

    ۲۴ آبانماه ۱۳۹۱: این بالگرد برای امدادرسانی به حادثه تصادف یک مینی‌بوس در محدوده «ملک‌آباد» به محل حادثه اعزام شده بود. این بالگرد حامل پنج مصدوم حادثه تصادف و چهار روز از و یک تکنیسین اورژانس بود که در منطقه «خین عرب» در نزدیکی بیمارستان طالقانی مشهد، دچار سانحه شد و سقوط کرد. تمامی سرنشینان این بالگرد جان خود را از دست دادند. جانباختگان ارتش و اورژانس این حادثه: ۱- هوبان مرتضوی (کمک خلبان پرواز) ۲- علیرضا پیرمفان (کادر پروازی) ۳- مسعود شاه ویسی زاده (خلبان پرواز) ۵- جعفر قاری (امنیت پرواز) ۶- مهدی مهدی‌زاده (پرسنل اورژانس)

۱۸ مهر ۱۳۹۱:یک فروند میگ۲۹ ارتش جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی ورامین سقوط کرد و خلبان آن کشته شد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها