هواشناسی | پیش بینی آب و هوا | آلودگی هوا

فعلا منتظر هوای پاک نباشید / تداوم آلودگی در تهران

سازمان هواشناسی از تداوم افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت تا روز سه‌شنبه و بارش‌های پراکنده در سواحل دریای خزر خبر داد.

فعلا منتظر هوای پاک نباشید / تداوم آلودگی در تهران

پیش‌بینی آب و هوا یک فرایند پیچیده است که براساس داده‌هایی از جمله درجه حرارت، رطوبت، فشار هوا و سرعت باد صورت می‌گیرد. در حال حاضر، تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته‌ای برای پیش‌بینی وضعیت آب و هوا وجود دارد. یکی از روش‌های اصلی پیش‌بینی آب و هوا، مدل‌سازی عددی جو است که براساس قوانین فیزیکی، ترمودینامیک و دینامیک جو با هدف پیش‌بینی شرایط آب و هوایی تولید می‌شود. روش‌های دیگر شامل استفاده از داده‌های ماهواره‌ای، سامانه‌های رادار، ایستگاه‌های مترآب‌سنجی و شنود صدا است. همچنین، شبکه‌های عصبی مصنوعی برای پیش‌بینی آب و هوا و استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق در این روش‌ها نیز به‌کار گرفته می‌شوند. در کل، پیش‌بینی آب و هوا برای مسائل مختلف از جمله برنامه‌ریزی شهری، کشاورزی، مراکز انرژی و توریسم بسیار مهم است و روش‌های پیش‌بینی پیچیده و متنوعی برای این منظور توسعه یافته‌اند.

پیش‌بینی کلی‌ نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد تا روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه در اکثر مناطق کشور جو آرام بوده و در شهرهای صنعتی و پُرجمعیت افزایش غلظت آلاینده‌های جوی ادامه دارد.

از اواخر وقت سه‌شنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر بارش‌های پراکنده و کاهش نسبی دما روی می‌دهد.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه علاوه بر استان‌های گلستان، مازندران و گیلان در برخی مناطق شمال غرب بارش‌های پراکنده گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی شده است.

از روز پنجشنبه به دلیل وزش باد از میزان آلودگی هوا در کشور کاسته خواهد شد.

 آسمان تهران امروز صاف و غبارآلود با بیشینه دما ۱۸ و کمینه دما ۷ درجه خواهد بود.

توصیف سامانه: پایداری جو

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۱۵

نوع مخاطره: انباشت و افزایش غلظت آلاینده های جوی

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۱۲: تهران، کرج، اراک، اهواز و اصفهان.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۱۳: تهران، کرج، اراک، اصفهان، اهواز، مشهد و تبریز.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۱۴: تهران، کرج، اراک، اصفهان، اهواز، مشهد، سمنان، تبریز و قم.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۹/۱۵: تهران، کرج، اصفهان، اراک، اهواز.

اثر مخاطره: افزایش شاخص های آلودگی هوا، انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم و در صورت عدم مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک) به ویژه در مناطق پرتردد تا حد بسیار ناسالم.

توصیه: کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده متحرک و ثابت، تاکید بر عدم تردد غیرضروری برای تمام گروه‌ها، پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها.

منبع: تسنیم
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر