دفاع جانانه ضرغامی از صنعت گردشگری

وزیر میراث فرهنگی گفت: نیاز داریم در وزارت خط‌شکنی کنیم. برخی از این خط‌شکنی‌ها را انجام داده و هزینه‌اش را هم می‌دهیم. این‌ها برای دفاع از گردشگری است.

دفاع جانانه ضرغامی از صنعت گردشگری

همایش گرامیداشت روز جهانی گردشگری با حضور نمایندگان و سفرای کشورهای مختلف، مدیران و مسئولان تشکل‌های بخش خصوصی و سفرا در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در این برنامه عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی گفت: در طول این مدت تلاش‌هایی کردیم که مسئولان و تصمیم‌گیران متوجه این اهمیت شدند و یک هم زبانی مشترک پیدا کردیم. امروز طرح و مطالبه‌ای از مجلس، دولت و قوه قضائیه نداریم مگر اینکه با پاسخ مثبت رو به رو شویم و این اتفاق بسیار خوبی است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: هفته گذشته شاهد حضور رئیس قوه قضائیه در این وزارتخانه بودیم حضور ایشان نشان می‌دهد که دستگاه قضائی به این حوزه اهمیت می‌دهد. در مجلس نیز خوشبختانه همین است و شاهد همکاری بسیار خوب مجلس با این وزارتخانه هستیم. برای نمونه برنامه هفتم یک برنامه بسیار جامع و خوب برای حوزه گردشگری است.

ضرغامی اضافه کرد: نتوانستیم هنوز درصد قابل قبولی از درآمدهای عمومی را به تأمین زیرساخت‌های گردشگری اختصاص دهیم. به همین دلیل در بدیهی‌ترین مسائل مانند سرویس‌های بهداشتی ورود پیدا می‌کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به ظرفیت‌های مساجد و نمازخانه‌ها خصوصاً مجموعه‌های بین‌راهی، افزود: مساجد و نمازخانه‌ها می‌توانند در خدمت گردشگران قرار گیرند و مردم در سفرها با مراجعه به این اماکن نماز خود را اقامه کنند. درهای مساجد در خیلی جاها بسته است. من هفته پیش در توییتی خواستم تا درهای مساجد باز باشد و مردم بتوانند از این اماکن استفاده کنند.

ضرغامی افزود: اساس فعالیت ما به‌عنوان مسئول، خدمت به مردم است. ما چه جایگاهی داریم که اگر بخواهیم مسئول سرویس‌های بهداشتی باشیم، بگویند کسر شأن ماست. موضوع سرویس‌های بهداشتی مهم است. مدیران ما باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

وی گفت: ما در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان یک دستگاه فرابخشی نیاز داریم که خط‌شکنی کنیم. برخی از این خط‌شکنی‌ها را انجام می‌دهیم و هزینه‌اش را هم می‌دهیم. این‌ها برای دفاع از گردشگری است. نگران چیزی هم نیستیم چون برای مردم داریم کار می‌کنیم. راهی جزو وحدت، گفت و گو و همدلی نداریم. با حذف کردن‌ها به جایی نمی‌رسیم. من از صنوف درخواست دارم در این حوزه همت کنند. از نظر ما تشکل‌های حوزه گردشگری تفاوتی ندارند و وحدت بین تشکل‌ها برقرار شود.

تبلیغات درباره کاروانسراها زیاد نبود

محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در این نشست درباره ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای ایرانی گفت: متأسفانه نتوانستیم در این باره تبلیغات خوبی انجام نشد تا همه بدانند چه اتفاق بزرگی در دنیا افتاده است.

وی با اشاره اهمیت گردشگری از حضور رئیس مجلس در این برنامه خبر داد و گفت: بنا به دلایلی این امکان فراهم نشد.

دشتی اردکانی ادامه داد: در برنامه توسعه هفتم دو ماده ۸۳ و ۸۴ مربوط به این وزارتخانه داریم. ماده ۸۳ برنامه ۱۰ بند دارد که اجرایی شدن آنها می‌تواند به توسعه گردشگری کمک کند.

در ادامه این نشست حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: همچنان یکی از مهمترین معضلات ما مالیات است و باز هم شاهدیم که مالیات سنگین دریافت می‌کنند.

وی درخواست کرد که در صدور بی‌رویه مجوزها تجدیدنظر شود و گفت: وزیر توجه جدی به بحث سرویس‌های بهداشتی دارد که باید از او تشکر کرد. شاید باورپذیر نباشد، اما بخشی از مشکلات گردشگری معطوف به کیفیت پایین سرویس‌های بهداشتی است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: برخی از فرودگاه‌های کشورهای منطقه برای جذب گردشگر در بدو ورود مسافر، سیم کارت با اینترنت فعال اهدا می‌کنند. این انتظار وجود دارد که محدودیت‌های موجود در حوزه گردشگری برداشته شود تا مسافران بتوانند از خدمات بیشتری برخوردار شوند. امروز کشورهایی مانند آمریکا توجه بسیار جدی به توسعه صنعت گردشگری دارند ما هم باید تمام توان خود را برای توسعه گردشگری بگذاریم.

 

منبع: مهر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • عبدالله

    گردشگران می ترسند به ایران بیایند چون امکان بازداشت کردن آنها به دلایل مختلف وجود دارد
    مخصوصا اگر از کشورهای غربی باشند

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر