دریای خزر آب رفت

کاهش سطح آب دریای خزر در پی دستکاری کشورهای همسایه مانند روسیه درحال تبدیل شدن به یک بحران بزرگ است که شاید راه‌حلی برای آن وجود نداشته باشد.

کاهش سطح آب دریای خزر در پی قطع ورودی‌های رودخانه‌های بزرگی که از سمت روسیه به این دریا می‌ریختند و همچنین کاهش بارندگی و استفاده در نیروگاه‌های برق در حال تبدیل شدن به یک بحران است. در این خصوص علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست جمهوری اسلامی، عنوان کرد که ورودی‌های دو رودخانه اورال و ولگا از سمت روسیه بسته شده و سطح آب دریای خزر به شدت کاهش یافته است.

ایجاد بحرانی جدید در پی کاهش سطح آب دریای خزر

علی سلاجقه اضافه کرد: «در پی بسته شدن ورودی‌های دریای خزر از سوی کشورهای همسایه به خصوص رود ولگا، تراز آب این دریاچه در حال پایین رفتن است.»

او تصریح کرد: «براساس برخی آمار و اطلاعات، دریای مازندران در ۵ سال گذشته، حدود یک متر عقب‌نشینی داشته و درصورت تداوم این شرایط، دریای شمالی ایران، به طور میانگین سالانه ۲۰ سانتی‌متر عقب‌نشینی خواهد کرد.‌»

چندی پیش هم مقامات دولتی قزاقستان، از پایین رفتن سطح آب دریای خزر ابراز نگرانی کردند به طوری که شهردار شهر بندری آکتائو به دلیل این رخداد و خطرات جدی آن برای صنعت دریایی، در این استان قزاقستان، وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

کارشناسان می‌گویند: «علت اصلی پایین رفتن سطح دریای خزر کاهش ورودی آب رودخانه‌های اورال و ولگا است.»

این کارشناسان معتقدند: عواملی مانند افزایش مصرف آب، ذخیره آب برای نیروگاه‌های برق و همچنین کمبود بارش، باعث شده تا روسیه جلوی ورود آب این رودخانه‌ها به دریای مازندران را بگیرد.

سایر کشورهای خط ساحلی دریای خزر نیز از مسئله کاهش سطح آب این دریاچه ابراز نگرانی کرده‌اند اما هنوز هیچ اقدام موثری در این باره صورت نگرفته است.

 

 

 

 

منبع: تکراتو
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر