اهمیت حفظ آب بدن در تابستان

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در روزهای گرم سال توصیه بر خوردن بیشتر میوه داریم، زیرا انجام این کار موجب بالارفتن ذخایر آب بدن‌ می‌شود و بهتر است آب همراه با مواد فیبری نگه‌دارنده مصرف شود.

اهمیت حفظ آب بدن در تابستان

به گزارش تیترکوتاه، دکتر زهرا اباصلتی در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: در فصل گرما نوع تغذیه‌ ما تغییراتی می‌کند و به همین دلیل است که میوه و سبزیجات این فصل ویژگی‌های خاص خود را دارند و در واقع نوع نیاز ما در فصل گرم با خلقت‌مان همگون شده است.

 وی تصریح کرد:در فصل تابستان باید بدن خود را مرطوب و هیدراته نگهداریم، چون در این فصل به دلیل گرمای هوا، بدن برای خنک نگهداشتن خود عمل تعریق را بیشتر انجام می‌دهد، بنابراین یکی از مسائل اولیه در این روند، تأمین آب و الکترولیت‌های بدن است.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که افرادی که در محیط‌های گرم کار می‌کنند و تعریق زیادی دارند طبیعتاً احساس تشنگی بیشتری می‌کنند و نیاز به نوشیدن آب در آن‌ها بیشتر می‌شود، بنابراین قبل از آن که دچار کم‌آبی شوند باید آب مورد نیاز بدن را تامین کنند.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه کار درست این است که اصلاً به مرحله‌ای نرسید که به دلیل حس تشنگی آب بنوشید، خاطرنشان کرد: در این خصوص توصیه‌ ما این است که به اندازه‌ کافی در این فصل به بد‌نتان آب برسانید تا از آسیب‌های ناشی از کم‌آبی دور بمانید و آب رساندن به بدن هم به این معنی نیست که تنها آب بخورید.

وی تأکید کرد: در روزهای گرم سال توصیه بر خوردن بیشتر میوه داریم، زیرا انجام این کار موجب بالارفتن ذخایر آب بدن‌ می‌شود و بهتر است آب همراه با مواد فیبری نگه‌دارنده مصرف شود تا به تدریج وارد دستگاه گوارش‌ شده و سریع دفع نشود، مثلاً مصرف هویج، هندوانه، طالبی، خربزه، هلو یا خاکشیر می‌تواند بسیار مفید باشد و مصرف این نوع از میوه‌ها به دلیل فیبری که دارند مانع از یبوست‌ می‌شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه به جای آب بهتر است که آب‌الکترولیت‌دار نوشیده شود، بیان کرد: نباید فراموش کرد که با تعریق فقط آب از دست نمی‌رود، بلکه الکترولیت‌های با ارزشی مثل سدیم و پتاسیم هم از دست می‌روند، سدیم و پتاسیم 2 عنصر بسیار مهم برای حفظ فشار خون و عملکرد سیستم عصبی، اسکلتی و ریتم قلب هستند و به همین جهت تأمین الکترولیت‌ها بسیار مهم است.

دکتر اباصلتی تصریح کرد: به افرادی که در محیط گرم کار می‌کنند مثل رانندگان یا پلیس‌های راهنمایی و رانندگی، توصیه می‌شود تنها آب خالی نخورند و آب الکترولیت‌دار مصرف کنند، با اضافه کردن کمی آب لیموی تازه و نمک به آب، الکترولیت‌ها ترمیم می‌شود و بی حالی و اُفت فشار را بهبود می‌یخشد و سیستم ایمنی تقویت می‌گردد، ضمن اینکه می‌توان برای تأمین الکترولیت‌های لازم، پودر ORS را با آب مخلوط کرده و استفاده کرد.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر